Öppna kategorin

Var rädd om era ögon!!

8 inlägg 2710 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var rädd om era ögon!!

bgl  
#542746 Jag har klarat mina ögon från skador i snart 70 år - fram tills nu.
En grov kvist längst ner på en stormfälld 35 meters hagmarksgran satt i spänn och släppte när jag gick förbi och trampade på en annan gren som "löste ut" spänningen. Grenen sprätte till mot stammen och en barkflaga slog in innanför mina glasögon och rispade horn hinnan. (körde inte motorsåg).
Doktorn väntar med åtgärd, troligen lagar hornhinnan sig själv hjälpligt.
Inte mycket i vår skog som är riskfritt!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Var rädd om era ögon!!

anersimyra  
#542766 Det ska nog gå bra, ” bgl.” Jag har vid flera tillfällen fått spånor i ögonen som repat hornhinnan men som läkt inom någon vecka. Men det känns som om man fått en hel granplanta innanför ögonlocket som ligger och skaver.. :o

Användarvisningsbild

Re: Var rädd om era ögon!!

Erre  
#542770 Fy fasen.
Hoppas ögat läker.

Avatar Fallback

Re: Var rädd om era ögon!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542772 Även jag har rispat hornhinnan, en liten rispa gjorde j-t ont i några dagar. Har du fått salva?

Avatar Fallback

Re: Var rädd om era ögon!!

eqlazer  
#542778 Hjälpte glasögonen något?

Är ju ändå en klar fördel med att vara närsynt och behöva gå med glasögon jämt och ständigt. Är betydligt mer skyddad än utan, även om glasen inte är andra än "vanliga" slipade i glas eller plast.

Användarvisningsbild

Re: Var rädd om era ögon!!

halvproffs  
#542779 Nu ska jag inte vara pessimist men gå och få vård snarast. En farbror här skrapade ögat på en kvist och fick bakterier i såret så ögat togs bort på begäran av mannen pga enorm smärta.

Avatar Fallback

Re: Var rädd om era ögon!!

bgl  
#542787 Tack för vänliga kommentarer. Skadan bedömd av överläkare på USÖ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var rädd om era ögon!!

svampbob  
#542793 Jag var ute i dunklet en morgon för några år sedan och hade en yxa med mig. Kom fram till ett lövträd som hade tippat över stigen och jag hugger av stammen och får en flisa frusen ved i ögat. Jag tänker inget mer på det utan åker till jobbet. Där påpekar adminstratören att mitt öga är rött och att jag måste åka till vårdcentralen. Jag säger att jag inte har ont och håller emot att söka vård men till lunch ger jag med mig och åker in för att kolla upp det. Det blir en väldigt kalabalik och jag för träffa 4 eller 5 olika läkare. Till sist konstateras att jag har fått ett rejält jack i ögat av den frusna vedbiten men inget allvarligt var skadat då jacket gick tangentiellt med ögat.

Så akta er för frusen ved.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).