Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Problem med Kodiak 400

8 inlägg 8462 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Kodiak 400

ks12  
#54074 Har köpt en skogsgård och fick tillfälle att köpa även en knappt använd Yamaha kodiak 400 -00 med skogskärra till ett mkt bra pris. (Under 30' ink moms). Har nu varit ute två lördagar och måste säga att jag är förvånad att den inte tar sig fram bättre än den gör. Är det pga att jag inte har några "specialdäck" eller får man acceptera detta? Hur mkt förbättrar snökedjor framkomligheten?

Har även ett problem med att den vill "dö" ibland samt att den blir omöjlig att starta. Blev idag fast i skogen, stack hem och fixade nytt tändstift och vipps så startade den. 15 minuter senare så gick den inte att starta. 1 timme senare när den var kall så var det inga problem alls och den gick klockrent!!! Någon som har haft liknande problem och kan tippsa mig om åtgärd? Tändspolen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Kodiak 400

swe#kipp  
#54084 en rejäl service kanske vore på sin plats om det stått still länge innan du tog över den !?

Avatar Fallback

Re: Problem med Kodiak 400

ks12  
#54091 Gjorde en fullständig service direkt när jag köpt den. Problemet ligger inte i undermålig service. Mer förslag på orsak?
Brukar man få problem liknande mitt när man står typ 2-5 minuter på tomgång vid vinschning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Kodiak 400

M_M  
#54120 Kör du på rätt tändstift?
Går den kanske för fett, alltså får den för mycket soppa?

Angående framkomligheten är det svårt att säga, beror ju lite på vilka referenser man har.

Avatar Fallback

Re: Problem med Kodiak 400

ks12  
#54241 Tändstiftet är enligt instruktionsbok och "läser" man av det så är det fullt normalt. Ska prova att rengöra förgasaren ordentligt. Fler idéer på vad det kan vara?

Hur är det med däcken kontra snökedjor? Vad kan man göra för att öka framkomligheten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Kodiak 400

M_M  
#54244 Kanske nån spole som spökar när den blir varm?

Avatar Fallback

Re: Problem med Kodiak 400

crazyhogan  
#54250 När det gäller däcken, så är det bara att köpa nya..men inte orginal, för så gott som alla tillverkare har bara skit däck som orginal.

Jag har bytt till andra större däck på båda mina fyrhjulingar och det gav mycket bättre fäste..
Om du dessutom går upp en dimension i storlek så får du bättre markfrigång också..
Snökedjor har jag på den ena maskinen nästan året runt.. blir kanon fäste i skogen när man har lite lass på kärran å ska över lite blöta stockar å så..

Användarvisningsbild

Re: Problem med Kodiak 400

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54274 Håller med om snökedjor, det ger ett mycket bättre grepp. Kör med dem runt om på fyrhjulingen. Problemet är väl bara om du har långt att köra fram till skogen med fyrhjulingen. Jag måste ta av mina nu då jag delvis kör ganska långt på asfalt (ja jag vet, men nöden har ingen lag).

Annars så gör ett par rejäla skogsdäck med ordentliga klackar underverk. Dessutom sitter kedjorna bättre på dem.

(Lite mer självklart kanske, men har du tänkt på att lästa "rätt" på timmervagnen. Jag gjorde fel själv i början och lastade för mycket rotändar bakåt, det lyfte upp bakhjulen - inget fäste)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).