Skogsekonomi

Köpa traktor av privatperson, ej momsad

17 inlägg 22906 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa traktor av privatperson, ej momsad

moraggarn  
#542680 Följande gäller:
Jag har en egendom på 16 ha, varav 14 är skog.
Jag ska nu köpa en traktor som säljs av privatperson, alltså betalas ingen moms på denna.
Finns det några nackdelar med detta eller kan jag fullfölja köpet utan överraskningar i ett senare skede?
Har idagsläget inga intäkter från skogen eller något annat som har med gården att göra.
Vad skulle fördelarna vara, i mitt läge, att köpa en momsad traktor, förutom att jag får dra av momsen?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542684 Ingen större skillnad egentligen. Om du säljer den så lägger du inte på någon moms heller.

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

Huggar Herman  
#542691 Nackdelen kan väl vara att den som momssmittad blir mindre intressant för näringsidkare om du skulle vilja sälja den.
Då brukar priset bil därefter.

Avatar Fallback

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

stone66  
#542692 För dig spelar det ingen roll om du inte har några intäkter på gården men som föregående sa är det kanske inte lika lätt o sälja men priset brukar ju bli justerat efter det

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

branndal  
#542711
Om du säljer den så lägger du inte på någon moms heller.


Du ska lägga på moms om du säljer traktorn senare om du är momsregistrerad.

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

Huggar Herman  
#542717
branndal skrev:Du ska lägga på moms om du säljer traktorn senare om du är momsregistrerad.


Är du säker på det?

Skattemyndigheten skriver så här när det gäller bilar, men det kanske är annorlunda för traktorer?

"Ska jag ta ut moms när jag säljer bilen?
Du ska bara ta ut moms på försäljningen om du hade
rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen."

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

branndal  
#542719 Andra regler när det gäller personbilar. Du får ju bara dra av ingående moms om du bedriver taxi, körskoleverksamhet eller biluthyrning typ. Eftersom du normalt inte får dra av moms när du köper personbil skall du inte lägga på moms när du säljer den från företaget.

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

Huggar Herman  
#542721
branndal skrev:Andra regler när det gäller personbilar. Du får ju bara dra av ingående moms om du bedriver taxi, körskoleverksamhet eller biluthyrning typ. Eftersom du normalt inte får dra av moms när du köper personbil skall du inte lägga på moms när du säljer den från företaget.


Jo, det är jag medveten om.
Det var mer hanteringen av momsen som sådan som jag funderade på om den var annorlunda.

Du har inte rätt att dra moms om du köper av en privatperson.
Analogt med vad som står ovan bör du då betala in moms eller inte när du säljer en momssmittad vara?
Senast redigerad av Huggar Herman mån 07 jan 2019, 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

branndal  
#542723 Momsredovisningsskyldigheten är inte bunden till en specifik vara i din verksamhet utan bunden till verksamheten. I normalfallet är det alltid den som säljer varan som redovisar momsen och i det här fallet är inte säljaren momsredovisningsskyldig.

I normalfallet ska moms alltid redovisas om du är momsregistrerad.

Avatar Fallback

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

stone66  
#542724 Ok det trodde inte jag det jag har köpt omomsat har jag sålt omomsat

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

Huggar Herman  
#542726 Jo, jag vet!
Men, detta är ju inget normalfall.
Eftersom det inte finns någon moms att dra när jag köper varan av en privatperson (Den är momssmittad.) så har jag ju inte rätt att dra momsen.
Om jag då inte hade rätt att dra någon moms vid köpet så ska jag väl, enligt texten ovan, inte heller betala in moms när varan säljs? Ja eller nej?

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

branndal  
#542727
Ok det trodde inte jag det jag har köpt omomsat har jag sålt omomsat
Här uppkommer momssmittan... Annars uppstår det ju inget problem med att köpa in varor från privatperson.

Om någon orkar skulle man kunna ställa frågan till skatteverket om köparen får ställa ut fakturan till säljaren där totalbeloppet är samma men momsen redovisas. Likt självfakturering som skogsbolagen ägnar sig åt när dom köper in virke.

Användarvisningsbild

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

branndal  
#542728
Om jag då inte hade rätt att dra någon moms vid köpet så ska jag väl, enligt texten ovan, inte heller betala in moms när varan säljs? Ja eller nej?
Du är skyldig att redovisa moms vid försäljning.

Avatar Fallback

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

jannee  
#542729 Tar du in den i näringen måste du lägga på moms när du säljer den = gör avdrag för inköpskostnaden.
Annorlunda om du bara har den som privatperson.

Avatar Fallback

Re: Köpa traktor av privatperson, ej momsad

Ldsaren  
#542745 Jag trodde att om man som näringsidkare köper omomsat bara betalar moms på den del som man eventuellt får förtjänst på vi en försäljning.
Tex om man köper för 100000 utan moms ,säljer den för 125000 ,momsar för 25000 eller?
Annat blir det ju med avskrivningen då man blir skyldig på hur länge man haft den .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).