Totalt har det registrerats 274 skotare med en lastvikt över 8 ton under 2018 och det är en låg nivå jämfört med de flesta åren sedan 2005. Det är bara två år, 2009 och 2013, som det har registrerats färre maskiner. Vill du se vår sammanställning över skotarmarknaden 2017 så hittar du den här.
Under 2018 har de första fem Sampo-skotarna registrerats vilket innebär att det nu finns ytterligare en aktör på den svenska skotarmarknaden. Sampo visade dessutom två nya skotare i större viktklasser på Metko-mässan i fjol och det är väl ingen vild gissning att de kommer att visas i Sverige på någon av sommarens mässor. Kampen om marknadsandelarna hårdnar!
Ingen minskad efterfrågan
Anledningen till att det har registrerats färre maskiner i år jämfört med i fjol beror sannolikt inte på att efterfrågan minskat på den svenska marknaden. Minskningen beror helt enkelt på att tillverkarna inte kan få fram tillräckligt med maskiner åt sina svenska kunder. För vissa modeller får man idag vänta 6-8 månader på en ny maskin och ibland ännu längre. Idag är Ryssland den enskilt största CTL*-marknaden så många skotare skeppas österut. Samtidigt som världens CTL-marknader skriker efter skogsmaskiner och alla tillverkare bygger så många maskiner man kan.
Flaskhalsen är tyvärr att det inte går att få fram tillräckligt med transmissions- och hydraulik-komponenter. Det har varit högkonjunktur under flera år i stora delar av världen och inom många maskinbranscher. Det innebär att det uppstått en bristsituation för vissa kritiska komponenter.
Vad händer 2019?
När man pratar med företag som levererar komponenter till de nordiska skogsmaskintillverkarna så ser de ingen avmattning i efterfrågan inom den närmaste 12-månadersperioden. Snarare tvärt om. Det här innebär säkert att det kommer att tillverkas fler skogsmaskiner under 2019 än under 2018 och förhoppningsvis blir det då även fler maskiner för de svenska kunderna. Med tanke på att avverkningstakten är hög i Sverige så byggs det nu troligtvis upp ett uppdämt behov för fler maskinbyten. Så 2019 kan definitivt bli ett bra försäljningsår för skogsmaskiner i Sverige om tillverkarna hinner knåpa ihop tillräckligt många maskiner.
Marknadsandelar skotare 2018
Marknadsandelar och fördelning i viktklasser måste betraktas med viss reservation då de kanske mer speglar de olika tillverkarnas förmåga att leverera olika maskintyper på den svenska marknaden snarare än vad kunderna egentligen efterfrågar.
Den totala skotarmarknaden 2018 har minskat med 17%. Tre företag ökar sin marknadsandel jämfört med 2017 och det är John Deere, Gremo och Sampo-Rosenlew (ny på marknaden). Komatsu Forest och EcoLog minskar sina marknadsandelar mot i fjol. Det handlar dock om relativt små förändringar där enstaka maskiner ger stort utslag.
Götaland och Norrland ökar
Om man tittar på vart skotarna hamnar så är det en större andel 2018 som går till Götaland och Norrland medan andelen skotare levererade i Svealand minskar.
Skotarna krymper i Svealand och Götaland
Tittar man på de registrerade skotarnas lastvikter så har snittstorleken ökat stadigt under senare år men den trenden bryts 2018. I fjol blev genomsnittsskotaren 0,6 ton (lastvikt) mindre i Svealand och 0,1 ton mindre i Götaland. Norrlandsskotarnas lastvikter är oförändrade. Totalt skiljer det nu 3,2 ton i lastvikt mellan genomsnittsskotarna i Götaland och Norrland.
Beståndsgående skotare ökar
Nu finns registreringsstatistik även för de större tillverkarna av beståndsgående skotare. Här kan vi till skillnad mot de större maskinerna se en ökning av registreringarna. Läs mer om marknaden för de mindre skotarna här i tråden Ökad försäljning av beståndsgående skotare 2018
Alla Sveriges gallringsskotare - tabell
Här har vi sammanställt alla Sveriges skotare för gallring i storleksintervallet 3 - 12 ton (lastvikt).
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto