Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243003 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#541070 Exakt! Ibland har jag startat och tycks att den är helt orkeslös, men i själva verket är det hydrauliken som ligger på. Upp med spaken bara och sen går det fint

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

smirajs  
#542203 @Skogsnutte Hur gick det? :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#542587 Jag hissade upp min 101:a idag för att svetsa en spricka i ramen. När den ändå var upplyft passade jag på att rycka lite i hjulen och kunde konstatera att 3 av 4 hjul hade glappa lager. Eller ja, egentligen verkar det mer som att lagerhållarna (eller om det heter lagerbox) glappade mot lagret mer än att själva lagren var dåliga. Nu funderar jag på hur mycket delar jag ska beställa. Behöver man byta båda de nedre lagren runt om eller ska man riva alla 4 växlarna och gå igenom vad som är värt att spara och vad som behöver åtgärdas? Jag antar att det är lika bra att byta ut lagerhållarna också eftersom de verkar vara kassa. De övre lagren i slutväxlarna verkar vara helt ok dock såvitt jag kan se.

Tips emottages tacksamt. Riva alla slutväxlarna först eller helt enkelt beställa grejer på en gång? Och i så fall alla nedre lager + lagerhållare eller är det mest de yttre som tar stryk?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#542607 För min del så har jag bara behövt åtgärda en växel, lite glapp får man räkna med. Har du tappat ut olja ur någon växel ännu? Grå olja innebär vatten i oljan och då bör den bytas. Jag köper mina lager hos Kilremslagret i Östersund, och lagerhållarna kostar inte mycket. Observera att växlarna är tätade med silicone, det är viktigt om du tar ner växlarna att du rengör och tätar med oljebeständig silicone, viktigt är det också att fylla växlarna med olja, enklast görs det då du har växeln lös. Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542613 Tänk igenom noggrant vilka delar du behöver innan du beställer, det är ju väldigt retfullt att inse att man beställt onödiga delar samt att någon viktig del inte alls blev beställd. Om det var min sak skulle jag montera isär slutväxellådorna för att bättre kunna bedöma vad som behöver bytas, det kan räcka med rengöring och infettning också. Förresten, vad är det för årsmodell och hur många timmar har den gått? En Minimaster rullar ju inte så många mil per år, den mesta tiden på timräknaren registreras vid lastning och lossning av virke. Om den servas regelbundet samt förvaras under tak då den inte används så håller den länge.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#542663 Det är en 95:a, men timräknare finns inte. Vad jag vet användes den i 10 år mer eller mindre yrkesmässigt och sedan ca 2005 av sonen som ärvde den, men då bara för enklare vedhuggning.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#542666 Sorry för sent svar... Har inte kunnat logga in på SF på ett tag [emoji30]

Det slutade så här... Körde maskinen utan vagn, å de va lika illa.
Prövade allt möjligt men ingen skillnad... Så tog ja å ställde maskinen på gafflarna på lastmaskinen för att se hur den reagerade på att ha hjulen i luften.... Å då......... Då....... Visar det sig att den inte driver på framaxeln... Man ser att kedjan rör sig men den drar ej framaxeln... Å ungefär där bestämde vi oss för att ta kontakt med säljaren (ett företag) som ska ta in den å fixa felen, alt köpa tillbaka den....
Så nu är spänningen olidlig... [emoji16]

Va gäller portalrenoveringen så beställde min far en helt ny portal, medan jag gick å köpte nya lager på momentum, en ny portal gick på ca 5000 å de lager ja köpte 1200 ink moms...

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Highcoastmaster  
#542860 Hej!

Har kört ut ca 75 m3f björkved under hösten och julledigheten. Ganska tuff terräng uppe på ett berg. På väg hem upptäcker jag att ena boggin på vagnen låst sig. Det visar sig att knutkorset på ena robson rullen gett upp! Några tips inför byte?

En större grej som måste fixas är kranen. Extremt glapp i leden där kranpelare och första länken möts. Blev inte bättre när jag tappade kranen pga att en av lagerhållarna lossnade. Detta jobb med svetsning och ev svarva ny tapp/ände på pelare kommer jag ej fixa själv. Ny pelare var ca 6000:- så jag räknar ändå med att renovera är billigare.

Nån som gjort liknande renovering?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#546359 Jag håller på och ska ställa i ordning för lite vinterkörning och har tänkt köpa in ett par snökedjor. När jag köpte maskinen för snart ett år sen fick jag endast med ett par. Dessa satte jag bak, men jag kände av att hela ekipaget tenderar att gå rakt fram i snö utan snökedjor på framdäcken. Jag fick ett pris från Vimek som jag tyckte var alldeles för dyrt, så jag tänkte hitta ett par på någon webshop.

Problemet är att nästan alla kedjor (förutom till bilar) är angivna i tum och däcken på vimeken är mm-märkta 175 r14 (profilen är inte angiven). Jag är ingen fena på vare sig slirskydd eller däckdimensioner, så jag frågar därför: Är det nån som kan ge mig ett tips på ett par kedjor som med säkerhet kommer att passa?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#546387 Hej Kjedjan AB i Östersund är duktiga på kjedjor för alla typer av fordon

http://kedjanab.se

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

smirajs  
#546393 Jag har pajat motorn (16hk Vanguard) vevstake ut genom blocket 😂 vet inte varför. Men troligtvis lite olja å lite brant uppförsbacke knäckte motorn. Jag har hela tiden tyckt att motorn är trött så den kanske varit dålig hela tiden. Till frågan ska man satsa på en motorn med mera power typ 20hk? Och finns det olika klasser (bättre och sämre) av vangurad motorerna? 😁

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Lajodi  
#546406 Oj! *spännande" haveri..@smirajs
Vanguard serien finns det ju många varianter på och som allt annat utvecklas dom. Sen borde det gå att få i en honda motor som finns i senare Minimasters, -finns säkert kunskap här när tråden vaknar till liv. Lycka till och låt höra hur det går! Förr eller senare är det väl min tur. (även om bland allt som havererat så har just motorn ännu varit i stort sett felfri)

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#546407 Modellen efter 101:an (202) hade ju en 20 hk Vanguard och den därpå följande 620 var bestyckad med en hondamotor på 22 eller 24 hk så uppenbarligen verkar resten av drivlinan dimensionerad för att klara en viss effektökning.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#546663 För min del kan jag inte se att det finns något behov av större effekt, sätter man in motor med större effekt måste man matcha variatorerna därefter.
Eftersom Vimeken klättrar bra likt en "bergsget" så har jag kommit fram till att det är bra att alltid ha maxfyllt med motorolja

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

fritidshuggarn2  
#547382 Med motorn som havererat hade jag nog hört med Jan- Åke Jernberg på briggspart.se han hjälpte mig när jag hade problem med motorn efter 2000 timmar bytte kolvar och packningar sen var den som ny igen. Han har bra priser på nya motorer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).