Virkesmätning och Matrisfub

10% avdrag för dubbskador...

28 inlägg 11767 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

10% avdrag för dubbskador...

Fredrik Reuter  
#53844 Hej,
Ett intressant inlägg om förslag från VMFQbera att införa 10% avdrag för dubbskador på timmer under våren 2009 finns här: http://www.skogsaktuellt.se/?p=30474&pt=108&m=1422

Författarens frågeställningar är mycket intressanta, läs och begrunda!
Lägg därtill Finland (rätta mig om jag har fel Simba, Knegarn mfl) som inte ser något problem alls med dubbskador.

Hur enkelt skulle inte detta kunna bli ett "systematiskt fel" med order om högt hjultryck vid avverkning, speciellt eftersom dubbskador inte verkar vara något problem i förädlingen!?



   TS
Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53851 Helt otroligt, hur kan en oberoende virkesmätningsförening föreslå att säljarna blir av med 10%?
Hur skall vi skogsägare utan egen industri kräva att få hälften av platserna i virkesmätningsföreningarna? Vad jag vet så finns det bara en representant i VMF qubera som inte har egen industri och det är Orsa besparingsskog.

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Skogshuggarn  
#54010 Citat

"Där föreslås ett tioprocentigt avdrag på timmerpriset, givet att det aktuella virkespartiet kan anses innehålla en viss andel stockar med djupare dubbskador än 6,9 millimeter".

Hur hade då VMF Qbera tänkt att man skulle mäta detta så opartiskt som möjligt?.
Allt köps ju in UB (under bark), och som bekant kan det skilja en hel del mellan olika "barktyper" och träddelar - ibland OAVSETT om det kommer från samma träd.

Det hela verkar onekligen vara "en produkt" framtagen för köparsidan, och ytterligare en anledning för oss som ibland säljer AU (avverkningsuppdrag) att se över hur kontraktet upprättas.

Mao,,,, Allt som de ställer till med i form av kapsprickor/högstubbar/dubbskador osv, får köparsidan stå för i egen regi.

Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54081 Dom lär ha diskuterat dubbskador här i FIN nångång i slutet av 70-talet när Ösa 705 och Volvo Twiggen hade "riktiga piggar" alltså sådana där som var 4-5 cm långa :lol:
Men då gällde diskussionen enbart massaved,man var rädd att en del massaved skulle förstöras i barktrumman pga pigginstick,sen kom dom ellipsformade dubbarna och sen har vi inte hört nåt :D
Ett bra exempel var när en delegation från sågen var ute till 707-an i mitten av 90-talet,vid åsynen av gummihjulen frågade dom:
-Varför har ni gummihjul :?:
-Jo,sa jag,det är ju era kollegor på sågverken i SWE som kräver såna :!:
-Gör dom det,varför då :?:

Men jag har ALDRIG hört nå klagomål från varken sågverk eller vidareförädling...

Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54217 Det pratades då mycke om att fibrerna blev knäckta även längre in i stammen än vad piggarna nådde.

Det är så jag uppfattat det i alla fall....... ang. twigg etc. vän av ordning kan ju undra hur relevant det egentligen är då barkmaskiner innan sågen kan ha ganska rejäla piggar på inmatningsvalsarna.

Nåja det vore intessant att höra vad forskningsexpertis tycker för det lär väl ha bedrivits forsking även i detta ämne.

Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54255 Problemet är väl bara, att det inte finns någon oberoende "forskningsexpertis"..
Det är alltid någon som betalar för den forskning som utförs..och i dom flesta fallen så är det väl virkesköparna som beställer forskning (till sin egen fördel)..och sedan kallar den för oberoende.
Man biter inte den hand som föder dig..så att säga.
Det som vore intressant att veta, är ju om virke med dubbskador är oanvändbart..och om det kasseras..?
Troligtvis inte.
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54282 Nja kasseras gör det ju inte och gjordes säkert inte då heller, men det var en kvalitetsförsämring pga knäckta fibrer som låg bakom stoppet för piggvalsar, i alla fall som jag förstått det. Korrigera gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild

Både köpare och säljare överens!?!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57077 Enligt en insändare från Qubera, så är både säljare och köpare helt överens om dubbavdraget http://www.skogsaktuellt.se/?p=30761&pt=108&m=1422
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Fredrik Reuter  
#57086 ...Och här är dom som är överens: http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1201

50% säljare, 50% köpare, hmm...

   TS
Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57094 Vad jag kan se är det bara 3 av 22 som endast är säljare, det är ju inte 50%.

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Skogshuggarn  
#57103
Admin@skogsforum skrev:...Och här är dom som är överens: http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1201

50% säljare, 50% köpare, hmm...


Säger samma sak:

"Hmm,,,,,".

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57150
Admin@skogsforum skrev:...Och här är dom som är överens: http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1201

50% säljare, 50% köpare, hmm...


Hur definieras säljare om det anses vara 50 % säljare i WMR?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Fredrik Reuter  
#57161
Niking skrev:Hur definieras säljare om det anses vara 50 % säljare i WMR?
/Niklas


Hej,
Vet ej hur de skrivit in detta i stadgar eller liknande.
Jag skulle kunna tänka så här:
Säljare vill få ut så högt netto som möjligt vid en affär.
Köparen vill betala så lite som möjligt.
Detta är ju det normala vid en affär.

Idé från mig (något hårddraget): Säljare per def. i VMR får inte äga egen virkesindustri och inte vara virkesmäklare.

   TS
Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57165 Bra förslag, så länge man har egen industri inom koncernen får man inte representera säljarna. Hur får vi igenom det?

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Fredrik Reuter  
#57192 Hej,
Så här står det på VMR:s hemsida (citat därifrån):

Rådet för virkesmätning och redovisning (VMR-rådet) utgör VMRs styrelse vilken sammanträder fyra gånger per år. Landets tre virkesmätningsföreningar utser vardera tre ledamöter. Dessa ska representera skogsägarrörelsen, sågverksföreningarna respektive Skogsindustrierna. Därtill utser Sveaskog samt ”andra” skogsägare varsin representant. Som adjungerade medlemmar ingår SDCs VD, virkesmätningsföreningarnas VDar samt VMRs chef och utvecklingschef. Dvs sammanlagt elva ordinarie och sex adjungerade medlemmar.


Länk till sidan som citerats: http://www.virkesmatningsradet.org/default.asp?id=1201

Notera (se länken ovan) att det enbart är Skogssällskapet som inte har industri ibland de 11 ordinarie ledamöterna (de andra, suppleanterna, ska ju egentligen bara kallas in vid frånfälle av ordinarie ledamot).
Då kan man snacka om minoritet...

Men vi kanske kan bena ut detta ytterligare, VMR håller väl på att göras om till VMK/VMU (skulle väl vart klart egentligen aug 2008), kanske några ändringar är på gång då...?!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).