Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284831 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#541095 Tack för 2 fina filmar. :-bd
Verkar rulla på bra, eller kanske man får säga stega på bra. :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#541581
paan14 skrev:Fick lite besök i skogen nu i jul och fick två videos inspelade på när jag gallrar med min lilla Tapio 160 stegmatare. Ålder på beståndet är strax över 20 år, G22 och ligger i Hälsingland utanför Hudiksvall.

https://youtu.be/U_CW5H-JV64

https://youtu.be/z4Rv9nHM2i0


Supertrevliga filmer :smile:
Vore trevligt och få se hur processen med knapparna och display fungerar inne i hytten. Antar att det är automatik på matningen ?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#541652 Jo viss automatik finns. Det går att ställa in tre olika längder som man vill att den ska mata till. Räcker med ett knapptryck efter kapningen för att den ska mata ut den längden. Tycker det funkar så där, då det ofta är någon knix el dyl man måste hjälpa till med. Så jag håller mest in matningsknappen, övre högra, tills den matat ut rätt längd och skulle det behövas manuell justering är det då lite lättare. Detta gäller främst när jag kör Björk. På Tallen funkar helt auto bättre, men jag kör mest Björk just nu.

IMG_3987.JPG


Tapio Knappar.jpg
IMG_2908.JPG

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#541653 Tredje bilden kom visst inte med men Inne i traktorn ser det ut så här...
IMG_3987.JPG

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#541776
paan14 skrev:Jo viss automatik finns. Det går att ställa in tre olika längder som man vill att den ska mata till. Räcker med ett knapptryck efter kapningen för att den ska mata ut den längden. Tycker det funkar så där, då det ofta är någon knix el dyl man måste hjälpa till med. Så jag håller mest in matningsknappen, övre högra, tills den matat ut rätt längd och skulle det behövas manuell justering är det då lite lättare. Detta gäller främst när jag kör Björk. På Tallen funkar helt auto bättre, men jag kör mest Björk just nu.

$matches[2]


$matches[2]
$matches[2]


Jag håller inte med dig där. Förvalen och auto matningen tycker jag funkar kanon, men kör man krökar och annat får man jobba med F5knappen under tiden. Oftast tycker jag man kommer förbi krökar bättre om man kör med F5 och då oftast släppa lite på den övre kniven, när man kör i auto läge. Jag har precis börjat i en 1:a gallring. Har ju aldrig någon som kan hjälpa till o filma, men jag får väl hänga kameran i nått träd. Gäller bara o komma ihåg vilket.... :???:
Är ganska stamtätt....

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#541827 Det skulle ju vara kul o se en Tapio 350 i arbete i en andra gallring. Min kran är för klen för det, provade förra året, men det sliter för hårt. Håller mig till första gallring.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#541958 Här är lite Tapio 350 i 1:a gallring. https://youtu.be/QHzn2l1Q2To

Kedjan är lite slö i filmen så både fäll och aptering går lite trögt.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Niklas persson  
#542001 Manuellfäller du mellan vägarna och sen kör en runda till eller du har väldigt tätt mellan vägarna? Den kranen når väl bara 6,5 m typ? Har själv lekt med tanken och testat med skogsvagnskranen, (M50) och det är ju inte många träd man når. Iaf i en tät förstagallring..
Trevligt ekipage annars👍

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#542005 Jag har provat lite olika tillvägagångssätt. Kranen är ju som din 6.8m räckvidd så visst en hel del når man inte. Jag försöker se det som att man har hjälp till o hugga vägarna samt 50-60% av mellanzonen. I denna gallring har jag huggt 20-50m sen kört fram och kört ca 1tank med motorsågen o fällt ut till väg. Visst mina gallringar ser inte ut som när bolagen gjort dom, men det är därför jag har aggregatet. Vill forma min egen gallring. Men det är nog inte omöjligt att jag uppdaterar kranen om något eller några år.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

spink  
#542135 Hej på er. Kul att se filmklippen som läggs upp och läsa om alla erfarenheter på olika stegmatare. Angående kranar till stegmatare så pratas det ofta om långa stora kranar och det kan man förstå. Men i samband när jag köpte mitt Jobo aggregat var jag nere på Weimer och provkörde ett som han satt på sin valtra n101 och där hade han deras största kran 8,5 m tror jag. Det var alldeles för stor kran och tung kran på en sådan traktor. Ska man upp på över 6,5 meter krävs en väldigt rejäl traktor med Jake fäste eller att man har den på en kärra. Själv valde jag en Mowi P30 kran (540 kg) som kan tyckas vara alldeles för liten. Men med ett engreppsaggregat till traktor kommer du aldrig ifrån att mellanzons fälla om du vill göra fina gallringar. Det viktiga är att man kan hugga vägar och virkeszoner och att kranen är smidig så man kan göra instick på ett smidigt sätt. Detta är mina tankar Och erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542153 Kan nog bara hålla med, man måste vikta mkt med fyllda däck och vikter för att få nån stabilitet och när man såg de senare Anders skördarebyggena att de behövs större basmaskin

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#542183
spink skrev:Hej på er. Kul att se filmklippen som läggs upp och läsa om alla erfarenheter på olika stegmatare. Angående kranar till stegmatare så pratas det ofta om långa stora kranar och det kan man förstå. Men i samband när jag köpte mitt Jobo aggregat var jag nere på Weimer och provkörde ett som han satt på sin valtra n101 och där hade han deras största kran 8,5 m tror jag. Det var alldeles för stor kran och tung kran på en sådan traktor. Ska man upp på över 6,5 meter krävs en väldigt rejäl traktor med Jake fäste eller att man har den på en kärra. Själv valde jag en Mowi P30 kran (540 kg) som kan tyckas vara alldeles för liten. Men med ett engreppsaggregat till traktor kommer du aldrig ifrån att mellanzons fälla om du vill göra fina gallringar. Det viktiga är att man kan hugga vägar och virkeszoner och att kranen är smidig så man kan göra instick på ett smidigt sätt. Detta är mina tankar Och erfarenheter.


Tror du har en viktig poäng där, men det är viktigt att ha en stark kran. Oavsett om man har 7m eller 8.5m. Min kran har lite för dåligt vridmoment. I denna gallring som jag filmade i så har jag ca 25m mellan vägarna. Den lilla stund jag är ute och manuellfäller är mest skönt o få komma ut lite ur hytten. Skulle nog våga påstå att den lilla tid jag manuell fäller inte motiverar längre kran. Men jag skulle gärna haft en kran med det dubbla vridmoment i svängen och dubbla vridmoment i rotatorn. Dessutom på lite "finare" kranar sitter det ofta dämpning som standard. Nu tyckte jag ändå min kran var riktigt fin och solid en gång i tiden. Men till de som funderar på dessa lösningar skulle jag säga runt 7m (mellanklass traktor) men 20-24Nm vrid och en rotator 5-6ton. Vill man upp på 8.5m är det nog typ Valtra T-serie och då blir det rätt stort.
Jag är i alla fall väldigt nöjd trots att det finns lite till o önska på kranen. Man kan ju inte alltid få precis som man vil :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ss0803  
#542277
Seb macahan skrev:Till de som funderar på dessa lösningar skulle jag säga runt 7m (mellanklass traktor) men 20-24Nm vrid och en rotator 5-6ton.

Det blir ju inte enkelt dock. Kesla har ingen kran med över 20 kNm i vridmoment i sortimentet, inte många av de andra tillverkarna heller.

Två kranar jag kommer på på rak arm är Cranab FC8 (22 kNm) och Kronos 8020-serien (22 kNm). Men då pratar vi skotarkranar som väger närmare 1500 kg.

Därmed är vi tillbaka till att det krävs en rejält stor (och tung) traktor som bärare.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542301 Ja med 20knm är rätt bra vrid, har drygt 14kNm o måste jobba på lite längre kranarm för jag har takmontage men de vridet räcker rätt bra

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Forestboy  
#544261 Jag kom över en arbo i julhelgen och väntar på nytt knappset. Han som skulle göra knapparna brände upp sitt hus i julhelgen så få se när produktionen kommer igång igen.[emoji848]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).