ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421052 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#541854 Jag hugger när det är bra väder och när det blir dåligt ligger jag på soffan. När sen vädret blir bra kör jag fram med atv-n.

Jag hugger när det är bra väder och när det är dåligt kör jag fram med traktorn med skön värme i den täta hytten. 😉 👍

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#541890
halvproffs skrev:Jag hugger när det är bra väder och när det blir dåligt ligger jag på soffan. När sen vädret blir bra kör jag fram med atv-n.

Jag hugger när det är bra väder och när det är dåligt kör jag fram med traktorn med skön värme i den täta hytten. 😉 👍

@halvproffs

Det skulle jag kunna kopiera valda delar av.

Jag hugger när det är bra väder och när det är dåligt kollar jag på "tour de ski"eller stökar med annat. När det sen blir bra står ATV:n fortfarande översnöad.

Jag hugger när det är bra väder och när det är dåligt kör jag fram med traktorn med skön värme i den täta hytten.
Eller så röjer jag snö med traktorn när så behövs, även om östanvinden vräker på med regnblandad snö

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Perra_II63  
#541912 Hej alla, ny på forumet och detta är mitt första inlägg. Har följt forumet en tid med stort nöje. Här kommer i alla fall en bild från idag då jag har gjort en mindre gallring på ca 2,5 Ha klar. Har drygt lika mycket till kvar innan jag är klar med detta skifte. Bra att göra detta med ATV och vagn då jag blev ledig från slutet av november fram tills på måndag.

1546538707_6b61c86b-2de4-463d-b0c3-9aae5c997c0a.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Fraden  
#541927 Någon som har provat att köra med UTV i skogen med timmerkärra?

”Råkade” visst sälja min ATV och skaffade en UTV med plats för 2st samt med ett litet tippbart flak på.

Ska iofs ut på söndag, så vi får se hur det går då i skogen.
IMG_5377.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#541933
Perra_II63 skrev:Hej alla, ny på forumet och detta är mitt första inlägg. Har följt forumet en tid med stort nöje. Här kommer i alla fall en bild från idag då jag har gjort en mindre gallring på ca 2,5 Ha klar. Har drygt lika mycket till kvar innan jag är klar med detta skifte. Bra att göra detta med ATV och vagn då jag blev ledig från slutet av november fram tills på måndag.

1546538707_6b61c86b-2de4-463d-b0c3-9aae5c997c0a.jpeg


Hur många lass har du kört? Ser ut som rätt många m3.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541943
Perra_II63 skrev:Hej alla, ny på forumet och detta är mitt första inlägg. Har följt forumet en tid med stort nöje. Här kommer i alla fall en bild från idag då jag har gjort en mindre gallring på ca 2,5 Ha klar. Har drygt lika mycket till kvar innan jag är klar med detta skifte. Bra att göra detta med ATV och vagn då jag blev ledig från slutet av november fram tills på måndag.

1546538707_6b61c86b-2de4-463d-b0c3-9aae5c997c0a.jpeg


"Mangan" fast med ATV. Imponerande mängd med en vajerkran!

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#541954 Jag skulle nog vilja ha denna prioritering på timmervagnen.
1. Vagnstyrning
2. Drift
3. Hydraulvinsch med hydraulstyrd vajerkran (dock är det väl ingen som erbjuder sådan kran?) samt alla timmer vagnar utan hydraulkran borde väl ha raka timmerbankar?
4.Hydraulkran är väldigt trevligt, men det är väl den, som fördyrar vagnen så förbaskat?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Perra_II63  
#541966
svampbob skrev:
Hur många lass har du kört? Ser ut som rätt många m3.

Hej.
Jag har nog kört ca 130 lass, traven är ca 30 X 1,4 meter och längden ca 3,5 meter.

Det tar en bra stund då man ska kolla in basväg, kolla vilket träd som ska ner, kapa, kvista, aptera, lägga fram till basväg, lasta och sedan lossa.

Tur att jag har haft gott om tid att syssla med detta då jag blivit ” tvångsledig” från ordinarie jobbet.

Kul har det varit då jag haft besök varje dag av en älgko som varit på rätt gramsigt humör och därtill orädd. Har velat äta toppar och barr från de träd som jag tagit ner, så jag har fått jobba på många kanter #:-s

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ferguson system  
#541976
Hema skrev:Jag skulle nog vilja ha denna prioritering på timmervagnen.
1. Vagnstyrning
2. Drift
3. Hydraulvinsch med hydraulstyrd vajerkran (dock är det väl ingen som erbjuder sådan kran?) samt alla timmer vagnar utan hydraulkran borde väl ha raka timmerbankar?
4.Hydraulkran är väldigt trevligt, men det är väl den, som fördyrar vagnen så förbaskat?


Kranman tilbyr tømmerhenger med vajerkran og hydraulisk vinsj:
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... ket-kp1120

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#542008
Perra_II63 skrev:
svampbob skrev:
Hur många lass har du kört? Ser ut som rätt många m3.

Hej.
Jag har nog kört ca 130 lass, traven är ca 30 X 1,4 meter och längden ca 3,5 meter.

Det tar en bra stund då man ska kolla in basväg, kolla vilket träd som ska ner, kapa, kvista, aptera, lägga fram till basväg, lasta och sedan lossa.

Tur att jag har haft gott om tid att syssla med detta då jag blivit ” tvångsledig” från ordinarie jobbet.

Kul har det varit då jag haft besök varje dag av en älgko som varit på rätt gramsigt humör och därtill orädd. Har velat äta toppar och barr från de träd som jag tagit ner, så jag har fått jobba på många kanter #:-s


bra jobbat!

vart håller du till?

säljer du virket till något bolag? är det bara massaved eller har du apterat timmer med?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Perra_II63  
#542021
Camaro1969 skrev:
bra jobbat!

vart håller du till?

säljer du virket till något bolag? är det bara massaved eller har du apterat timmer med?


Hej
Håller till i Fredrika Västerbotten.

Säljer virket via Norra skogägarföreningen då vi levererat dit i många år.

Jag har gjort en låggallring så jag har bara tagit de träd som är krokiga, är skadade, överstora granar, har betesskador etc. så inget sågtimmer har jag tagit ut utan allt har gått till massa. Med förhoppning att vi klarar oss från rejäla blåsväder innan hösten så kommer detta att bli bra timmer så småningom.

Ryser fortfarande av minnet efter stormen Hilde 2013, då fick vi jobba och forsla ut ca 600 kubik. Men då gick vi in med skotaren som vi har och körde ut virket med, men det ska ju fortfarande apteras och kapas från det plockepinn som blev då.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#542101
Ferguson system skrev:
Hema skrev:Jag skulle nog vilja ha denna prioritering på timmervagnen.
1. Vagnstyrning
2. Drift
3. Hydraulvinsch med hydraulstyrd vajerkran (dock är det väl ingen som erbjuder sådan kran?) samt alla timmer vagnar utan hydraulkran borde väl ha raka timmerbankar?
4.Hydraulkran är väldigt trevligt, men det är väl den, som fördyrar vagnen så förbaskat?


Kranman tilbyr tømmerhenger med vajerkran og hydraulisk vinsj:
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... ket-kp1120

Sant, men den saknar drift&vagnstyrning, raka timmerbankar och även kranen är inte hydraulstyrd. Jag kanske uttryckte mig dåligt. Även fällbara stakar vore trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Bilboo  
#542262 Bidrar med foton från dagens vedkörning.
Faktiskt riktigt imponerad av veteranskogspotatisen.. 0,67m2 lastarea, har inte behövt använda 4wd än.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

forest.  
#542268
Bilboo skrev:Bidrar med foton från dagens vedkörning.
Faktiskt riktigt imponerad av veteranskogspotatisen.. 0,67m2 lastarea, har inte behövt använda 4wd än.

:-bd Hur mycket kör du fram på en dag?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Bilboo  
#542270 Blev 5 lass idag.
2 till mej ca 1km transport & 3 till bekant ca 2km bort.
Om ja räknat rätt så lastar ja i travat mått 2 m3 i 3m längd
Det är avlastningen som knäcker maskinisten.
Senast redigerad av Bilboo lör 05 jan 2019, 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).