Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

52 inlägg 17986 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

isteskog  
#542165 På Siljansfors finns det provytor med blädningsskog. Det finns även blädningsskogar på privat mark, men de är sällsynta ....

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542174
Mellberg skrev:Finns ingen blädningsskog vill jag påstå, har aldrig sett någon efter 50 år med skogsbruk.

Jag har å andra sidan sett ganska många. Vi har just nu en student som i sitt examensarbete försöker kvantifiera hur mycket det finns.

Mellberg skrev:Blädning var i verkligheten dimensionsavverkning

Nej, dimensionsavverkningarna var just det, dimensionsavverkning. Det är inte vilka träd som avverkas som avgör om det var en blädning eller ej utsn det är skogens struktur. Om skogen är fullskiktad efter avverkningen så var det en blädning. Om den inte är det så var det ingen blädning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Mellberg  
#542191 Vad är blädning? Som jag ser det, skulle det vara att äta kakan och ha den kvar. Om det vore så enkelt skulle alla bläda sina skogar.

Jag har förstått att det finns "blädningsförsök" på Siljansfors. Dessa sköter sig dock inte riktigt som man önskar sig. Detta har vi diskuterat i en tidigare tråd och något nytt har mig veterligen inte tillkommit.

Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542198 Kan hålla med Mellberg i princip. Men det är bra att det forskas och diskuteras. Om inte annat så behövs det avskräckande exempel när muppar kommer och vill predika blädning.

Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

husqvarna_med_sthil  
#542206 Större delar av skiftet här hemma har ju blädats men mycket är också förstört när senare ägare tog in maskiner och gjorde hyggen.

Det jag inte kan sluta fundera på är just hur ekonomin ser ut för en självverksam. Slippa förstagallringar som inte ger några som helst pengar men mycket jobb även om det är roligt och blir fint efteråt.

Allt man hugger ger både kubik och mera ur timmerprislistan. Jag får förmodligen fundera vidare då det inte verkar vara speciellt populärt med blädning vare sig på skogsforum eller andra fora för skogbruk.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542213
Mellberg skrev:Vad är blädning?

"En avverkning där skogen efteråt är fullskiktad", på samma sätt som en kalhuggning är en avverkning där det efteråt är ett kalhygge.

Mellberg skrev:Jag har förstått att det finns "blädningsförsök" på Siljansfors. Dessa sköter sig dock inte riktigt som man önskar sig. Detta har vi diskuterat i en tidigare tråd och något nytt har mig veterligen inte tillkommit.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på. Ytorna på Siljansfors har uppfört sig precis som förväntat och det gäller både de ytor som finns kvar och de som lagts ned. Samma sak gäller andra ytor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Brorsan  
#542219
Lars Lundqvist SLU skrev:Om du röjer förstör du alltihop. Och självklart är det ingen sikt. Det är ett av de kriterier som vi lär studenterna: om du ser längre än 10-15 meter så är det knappast en blädningsskog.

Glöm ALLT du lärt dig om skogsbruk och sen försöker du läsa texten igen, exakt bara det som står, utan att lägga till nåt av det du kan om trakthyggesbruk.


Det är väl det som är det svåra. Att tänka utanför boxen.
Så ska man ha någon bra granskog att börja med.
Det svåraste är väl att tänka några människogenerationer framåt Och fullfölja det hela, säljer man fastigheten måste nya ägaren eller barnen fortsätta det man påbörjat.

Vanligt trakthyggesbruk är ju enkelt, det finns mallar och etablerad kunskap, man kan variera efter eget huvud.
Vem som helst förstår det och kan fortsätta en påbörjad föryngring.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542221 Blädningsbruk är lätt om du har en fullskiktad granskog, men i praktiken omöjligt om du inte har det.
Trakthyggesbruk kan tillämpas på alla trädslag oavsett nuvarande skogstillstånd.

Den här skillnaden förklarar varför trakthyggesbruk är så helt dominerande, över hela världen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

sveakatten  
#542274 Har du börjat titta på hur man på bästa sätt omvandlar en enskiktad skog till fullskiktad?

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542280 Jag har en del idéer men eftersom det tar 50-100 år så vill jag vara säker på att jag tänker rätt innan vi startar några fältförsök. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

sveakatten  
#542286 Ok det låter bra, har du någon tidsplan när du tror du kan släppa detta?

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542316 Till sommaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

sveakatten  
#542318 :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542328 Hur nära blädningsskog skulle en av människan opåverkad skog (här i Sverige) vara? Man kanske kan jämföra i antal år det tar innan det blir en blädningsskog med rätt skötsel.

Om man vill se en väl blädad skog så nära Göteborg som möjligt, vart rekomenderas man åka då?

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542413 Orörd granskog är normalt fullskiktad, men glesare än en välskött blädningsskog.

Det finns (fanns?) en liten blädningsyta utanför Ronneby, några på privat mark i nordvästra Skåne och lär ska finnas nån i närheten av Växjö. Det är väl ungefär vad jag känner till i Götaland. Vi har aldrig gjort nåt försök att kartlägga var det finns fullskiktad skog.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).