Skogsnyheter

0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

6 inlägg 2575 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

Fredrik Reuter  
#542077 Skogsstyrelsen har nu räknat på hur mycket stormfällt virke det blev efter senaste stormen Alfrida. Minst en halv miljon kubikmeter föll, främst i Stockholms län.

– Vår bedömning är att minst 500 000 skogskubikmeter fälldes av stormen Alfrida och att de största skadorna är i Stockholms län och då framförallt i Norrtälje kommun, säger Hans Källsmyr, skadesamordnare på Skogsstyrelsen.


Med tanke på att Stockholms län har ett virkesförråd på 48 miljoner m3sk så kan vi ändå inte kalla denna storms drabbning som någon av de värre.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... v-alfrida/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542082 Undrar hur mycket som skulle ha fallit, om markerna vore vattensjuka av mycket regn?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

Fredrik Reuter  
#566287 Skogsstyrelsens bedömning om hur mycket skog som föll i stormen Alfrida visade sig vara hutlöst fel. Här ovan var de första rapporterna att 500.000 m3 föll, sedan reviderades siffrorna till 600.000 kubikmeter.

Nu är det sluträknat och det var dubbelt så mycket!

1.200.000 (1,2 miljoner) kubikmeter föll i stormen Alfrida. Hur kunde bedömningarna vara så fel?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7213349

   TS
Avatar Fallback

Re: 0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

bgl  
#566291 Svaret är enkelt Fredrik: SS har inte bättre bedömningsförmåga.
Samma sak har hänt förr, efter stormen 1969 som drabbade främst Bergslagen tog det över ett år innan dåvarande Skogsstyrelsen insåg omfattningen. Ett annat exempel på bedömningsförmågan är efter snöbrotten här för några år sen, SS på distriktsnivå närmast förnekade att något över huvud taget hade hänt!

Användarvisningsbild

Re: 0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

Fredrik Reuter  
#566294 Det finns förbättringspotential alltså!

   TS
Avatar Fallback

Re: 0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida

Banuso  
#566339 Det är inte så att det blir det dubbla avverkat bara?

Kört flera månader själv och blir ju alltid mycket mer, träd måste tas för å komma åt, man ser ryckta träd som tas med, granar som börjat torka tas också (av mej iaf, å oftast i samråd med skogsägaren)!

I en skog vi körde fick vi göra vägar till fällena, till kanske 20 vindfällen avverkade jag kanske 150 träd för å få ut dom.

Nu ska väl inte dom räknas med, men i mitt fall vet nog inte markägaren ens om hur vi måste göra, har iaf inte sett till så många av dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).