Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Alfrida blåser igång 2019

90 inlägg 21591 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541738 Fortfarande strömlöst här, bara rensat vägen än men ser ut att ligga mkt i skogen också, blir att ta en runda imorgon och se hur det ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541746 Var bor du björken?

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541762
Tåndemåla skrev:Var bor du björken?

Almungetrakten öster om Uppsala

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Torbjörn Johnsen  
#541777 Mellanskog har lagt in info på sin sajt med anledning av stormen: https://www.mellanskog.se/Nyheter/Storm ... ellanskog/

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

ÅsaNisse  
#541830 Västra Småland.
En hyggeskant i söder har blivit hårt drabbad, men vad jag inte förstår är varför ett antal granar i en plantering lagt sig rakt åt väster när förhärskande vinden var nordan. Måste ha snurrat typ lite tromber liknande det som var i Gudrun. Då låg det som plockepinn i alla riktningar.
Inte så farligt som man kunde tro när vinden friskade i på kvällen, men ändå otroligt mycket med tanke på att inga varningar var utfärdade i denna delen av landet.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541945 När jag sett nyheterna idag så ser man hur dessa fantastiska BLS linor håller för väldigt mycket träd men istället brister stolpar o isolatorer o allt ligger i en skräphög på marken.
Vi hade samma här efter Gudrun att långa sträckor fanns inget att laga o andra sträckor slaktas för reservdelar.
De rullades ut många mil med högspänningskabel i vägdikerna med dispans från elsäkerhetsverket.
Jag var utan ström i 18 dagar efter Gudrun och de var en prövning med alla livets saker som att hålla värmen i huset och få fram vatten tex

Msb sa på nyheterna att folk måste vara förbereda för sånt

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Hema  
#541948 Då borde inte MSB sätta käppar för de mindre bemedlade att ha möjligt att installera en begagnad vedspis.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541962 Med tanke på att allt fler får sin värme via värmepump i en eller annan form så kommer behovet av alternativa värmekällor öka

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

bgl  
#541965 Det här grumliga beslutet att förlägga högspänningskablar i vägdiken kunde ha vållat mig en ren katastrof för några år sen.
Åkandes på vår lilla landsväg med traktorgrävaren med snöplog mötte jag en sladdande personbil i en utförsbacke. För att minska ev krockvåld vände jag ut plogen mot diket för att om möjligt få sladdbilen i sidan, troligen bättre för både mig och hen. Bilen fortsatte sin sladd 360 grader och passerade mig baklänges, helt utan förarkontroll. Inget annat hände än att jag körde ner i diket med höger framhjul och blev stående snett. När jag försökte backa upp på vägen slirade höger framhjul, grävde ner sig ett par dm och fortsatte slira ännu lättare. Jag tog upp traktorn med grävaggregatet på sedvanligt sätt och gick ur hytten för att kolla vad jag hade stått och slirat på.
Det visade sig vara en bredbandsslang och högspänningskabeln! Allt max 3 dm under dikesbotten.
Hade jag haft piggkedjor på framhjulen och slirat på samma sätt hade inte dessa ord kunnat skrivas.
Jag anmälde det inträffade, tidningen ATL var ute och fotograferade men någon såg till att allt tystades ner.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Hema  
#541973 Hua 😱

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Torbjörn Johnsen  
#542016 Västra Finland verkar vara hårt drabbade av stormen. I Finland heter januaristormen Aapeli:

Nyårsstormen har fällt en hel del träd i skogen. Speciellt Vasa, Korsholm, Malax och Korsnäs är hårt drabbade. Om skogsägare inte har en stormskadeförsäkring kan vindfällena innebära stora förluster


Läs mer här på Svenska YLE.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Torbjörn Johnsen  
#542018 I Sverige verkar de värsta skadorna vara koncentrerade till Uppland och Stockholmsområdet. Framför allt i skärgården. Det var många reportage på TV och radio i går om drabbade stugägare med träd som fallit över hus och byggnader.

Här finn s en drönarfilm över stormskadorna:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... -forodelse

Det är ju ingen Gudrunkaliber på skadorna i det som visas på filmen precis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542020 Åland hårt drabbat av Alfrida.
Kolla deras elavbrottsinfo,
https://www.el.ax/elnat/avbrottsinformation/

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Brorsan  
#542031 Här på Värmdö vart vi inte så hårt drabbade av Gudrun, hon hade blåst av sig det värsta när hon kom hit.
Alfrida är värre kom norrifrån verkar ha varit byig. Vi var ute och röjde enskilda vägar,ca 2 mil hela onsdagen och torsdagen kompletteringar, tur jag har grävlastaren med grip. Det verkar mest vara enstaka träd här och där inga stora gator. Vi har nog inte mer än ett 40 träd på våra 28 ha men det var ju inte dom jag tänkt ta. Strömmen fick vi tillbaks redan sent på kvällen. Det här är på södra kanten av Skärgården, Roslagen har det nog mycket värre.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Hema  
#542098
Torbjörn Johnsen skrev:Västra Finland verkar vara hårt drabbade av stormen. I Finland heter januaristormen Aapeli:

Nyårsstormen har fällt en hel del träd i skogen. Speciellt Vasa, Korsholm, Malax och Korsnäs är hårt drabbade. Om skogsägare inte har en stormskadeförsäkring kan vindfällena innebära stora förluster


Läs mer här på Svenska YLE.

@blivande snickare har du kanske mer/bättre info?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).