Logistik, Transport

Minska timmerbilarnas bränslekostnader

164 inlägg 71605 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Tosca  
#188068 http://www.lantbruk.com/skog/skogsakarn ... strykklass

Land lantbruk har några uppföljande artiklar i gårdagens skogsbilaga där transportansvariga för några olika skogsindustrier uttalar sig om åkeriernas bokslut som goda.

Min fråga är om VD-lönerna är för låga i åkerierna, ligger ni i närheten av andra näringars VD:ar?
Att inte företagen går back kan ju ha många orsaker, anställda som "ställer upp" på extratimmar osv.
Jag tycker inte man riktigt kan uttala sig om lönsamheten innan man granskat hur hårt bilarna utnyttjas.

Någon som tycker annorlunda?

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

rikard_e  
#188073 Varför diskuteras det här ens? En lastbil med släp 60 ton drar cirka 5.5 liter per mil.
En genomsnitts personbil drar 1 liter milen. Då är väl dom där 5.5 ingenting?

Ändra hyttens dynamik. Ändra motorer. Volvo och scania har Euro 6 nu. Ska dra mindre.
Men å andra sidan så tappar dom effekt med katalysatorerna, så mer effekt behövs för att få ut mer hk på hjulen

4hjulsdriften behövs, vet inte hur det fungerar med robson-drive på timmerbilar. annars är ju detta ett sätt att skära ner bränslekostnad.

Vi kanske ska börja barka alla träden i skogen som dom gjorde förr, lättare vikt och går att lasta på mer :wink:

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Blivande snickare  
#188076 Barkar du trädena producerar dom kåda å blir tyngre...

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188086 Jag kan bara hänvisa till "facebook" :) ( OCH DÄR FINNS INTE JAG , DVS , JAG ÄR INTE DESPERAT OCH JAG HAR ETT FINT LIV ) men det är där man tjänar pengar idag tydligen ???

Jag är väl för "gammeldags" ... men jag visste för flera år sedan att det skulle bli så här , jag har som sagt växt upp

med detta med TRP av rundvirke ! ... läs längre tillbaka på detta fina forum , så kanske ni hittar nåt läsbart där ?

Och ang. åsikterna Bengt Södersten har ! så måste jag hålla med till fullo ! den som inga stigar vandrat , och inga backar mött ....

http://www.lantbruk.com/skog/intern-kamp-bland-akerier

Detta har gått överstyr ! det spelar ingen roll längre vilken taravikt du har eller CTI , För dålig lönsamhet är nyckelordet .. och det var dåligt redan för länge sedan ..

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188138
rikard_e skrev:Ändra hyttens dynamik. Ändra motorer. Volvo och scania har Euro 6 nu. Ska dra mindre.
Men å andra sidan så tappar dom effekt med katalysatorerna, så mer effekt behövs för att få ut mer hk på hjulen


Det som behövs är någon som vågar ändra konstruktionen på lastbilar och inte bara följa gamla spår. Skala bort allt lull lull och kör bara en basic hytt med bra komfort. Bättre material som är lätt och hållfast i ramen. Våga tänka nytt. Om inte branschen ställer krav så kommer inget att hända före det att tillverkaren vill göra någon ändring.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188220 Det blir nog tufft för åkerier som kör rundvirke framöver .... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Blivande snickare  
#188225
"spindeln" skrev:Det blir nog tufft för åkerier som kör rundvirke framöver .... :ugeek:

Det är det redan...

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

matza  
#242132 Får "låna" soppa/diesel som vissa utländska element. Då kan man hålla ner kostnaden.....

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

jannee  
#242155 Köper jag en ny Scania 500, chippar motorn så att jag få ut 600 - 650 hk (bl.a.Promotec fixar detta enkelt) går bilen ungefär 5 dl/mil billigare, men avgaserna som kommer ut är inte direkt miljövänliga.
P.g.a. att värdena på avgaserna inte få överstiga vissa mått måste dagens motorer gå kallare vilket också innebär att du inte kan eller får utnyttja bränsle optimalt.
Har inte vi chaufförer också rätt att ha en dräglig arbetsmiljö, som svar på detta om lull lull.
Nää fram med fogsvansen till de som avverkar skog - där finns en stor bränslebesparing att göra, och lönen - ska ni ha lön också?, vi håller ju med verktyg.
Boven till allt trassel och fördyringar ligger hos myndigheterna - EU
Tags viktbegränsningen bort och åkaren får betalt per ton, ja då djävlar ska ni få se på lass, 4 axlade bilar med 5 axlade släp, lätt som en plätt att lasta 55 -60 ton.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541703 https://www.atl.nu/entreprenad/fyra-sat ... ra-diesel/

Fyra sätt att minska vindmotståndet.

1. Sköldar. Genom att montera vindsköldar mellan hytt och lastdel kan mellanrummet täppas till. Alla avstånd mellan ekipagets lastdelar ger upphov till turbulens och vindmotstånd.

2. Täcka sidorna. Det uppstår även turbulens kring stöttorna, en slät sida är fördelaktig. Optimalt är att även minska luftvirvlar som uppstår vid hjulen och under vagnen.

3. Lägre travar. Vid transport med ETT-fordon där travarna lastades lägre blev vindmotståndet lägre och bränsleekonomin bättre.

4. Aerodynamiska profiler. Droppformade profiler på stakar och bankar är bättre än fyrkantiga. Att fälla stakarna vid tomkörning kan ge tre procent lägre bränsleförbrukning.


Redan 2010 så var punkt 4 uppe här i forumet på tänkbara lösningar. Mest troligt så kommer det att bli ännu mer aktuellt med att sänka luftmotståndet i framtiden när eldrift slår igenom. Dock så kommer det inte att ske först på timmerbilar utan på distributions lastbilar i städer. Därefter så kommer det på övriga lastbilar. Aerodynamisk utformning för att minska luftmotståndet. Typ kapslade ramar, släta sidor för minskad luftmotstånd osv.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553540 Beror väldigt mycke på föraren, de flesta ligger i olagliga 90 på vägarna, sänker man till lagliga 80 sparar man en kubik per år har de räknat på

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553545 Undrar vad en slags rullpresenning som man drar runt ungefär som man drar runt kedjorna idag, skulle väga? Borde minska luftmotståndet, men om vikten ökar signifikant, så kanske det tar ut varandra.

Användarvisningsbild

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553704
Mangan skrev:Undrar vad en slags rullpresenning som man drar runt ungefär som man drar runt kedjorna idag, skulle väga? Borde minska luftmotståndet, men om vikten ökar signifikant, så kanske det tar ut varandra.


Borde inte bli så tungt...
Gäller bara att få till en lösning så att det blir hållbart och enkelt att använda, tror man måste få till en bra lösning så man kan spänna upp presseningen med, fick höra en gång att det var viktigt att sidorna var väl spända för luftmotståndet.

Avatar Fallback

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

jannee  
#553710 Luftmotståndet är mindre på sidorna när ekipaget är lastat, däremot finns den stora bromsen i utrymmet mellan bil och släp.
Man kan se skillnader på hur kranen skitas ned när man kör tomme eller med fullt lass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).