Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Alfrida blåser igång 2019

90 inlägg 21622 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfride blåser igång 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541632
Torbjörn Johnsen skrev:Undrar hur det ser ut nu i skigsrna när det ljusnar. Det verkar ha varit en större storm än vad SMHI räknade med från början...

Nä denna prickade de bra! Vinden ligger som prognos och var vinden skulle komma! Det som är svårt att kolla är hu snön ställer till det alla pratar bara om vinden!
Storm har det bara varit i bjuröklubb men det har varit kraftiga vindbyar med upp mot 40m/s i östra Svealand.
100000 ström lösa låter mycket! Men det är kanske dåligt nedgrävt i skärgården!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfride blåser igång 2019

anersimyra  
#541635 Det är som sagt mycket luftledning i skärgårdskommunerna, själv blev jag nyss ” hemringd ” från ledigheten för att röja upp efter stormen.. :x

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfride blåser igång 2019

plax  
#541642 Man bävar för att åka till skogen och se hur det är... 🙏
1546424352_20190102_100728.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfride blåser igång 2019

T Landström  
#541644 Det lilla jag kunde se från vägen så verkar det ha klarat sig bra här kring Åmål...vet dock inte hur det ser ut inne i skogen... Får bli en promenad och kolla läget imorgon...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Camaro1969  
#541646 nordöstra hälsingland blåste det som tusan, och jag som aldrig kan sova när det blåser...

men såg inga vindfällen på vägen till jobbet, och husen stod kvar

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

isteskog  
#541656 Samma här i mittens rike (Hälsingland). Svårt att sova, men inga vindfällen i skogen när jag tog traktorn till gallringen ....

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Bumpkin  
#541678 Mängder med vindfällen här😢 (Östhammar), har flera nya hyggen och kanterna är söndertrasade. Sedan ligger det vindfällen lite överallt efter vägarna. Har i dag ägnat tiden åt att öppna upp skogsvägarna och det blir klart i morgon. Sedan börjar inventeringen😝. Ligger troligen en hel del.
Som tur är så är var skördare och skotare kvar här och dom har redan börjat att röja upp.👍

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Brozzlaren  
#541688 Ett trettiotal granar på ca 6 ha, frågan är om man ska låta det ligga som fångstvirke till borren?
Sjuhärad har nog klarat sig bra, runt nyupptagna hyggen och hårda gallringar finns det dock en del jobb.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

MDin  
#541691 Tog en tur med hunden vid 15 tiden. Räknade in 11 stora granar, två fina frötallar, en halvstor björk och en smal barkborregran. Konstaterar att dom inte var vana vid vind från norr. Vältorna var inte så höga.
Blir en tur i morgon innan vältorna blir ”vana” att ”stå upp”.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541700 Var uppe i skogen o hämtade ett lass ved i eftermiddags.

Såg inga vinfällen längs vägen. Till o med snea o vinda gamla torrträ hade klarat sig ute på hyggen.

Nu var jag inte borta vid det nya hygget. Där var en grankant. Som hade börjat o ge sig när det blåste i höstas.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

plax  
#541706 En första liten kontroll uppskattar jag till ca 100 vindfällen på 2 ha 😢. Avverkningsplanen för denna vinter blev nog redigerad. (Petalax Österbotten)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Tjippen  
#541724 Här på åland fick vi nog vår släng av skopan. Tur att vi bor off grid för nere i byn har de inga haft ström sen i natt. Dagen gick åt te att rensa ett 40 tal från vägen ner te byn, ligger ca 200 vindfällen bara längs vägen på våra skiften, bävar för å åka till gammelskogen i morgon 🙏

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541732
Tjippen skrev:Här på åland fick vi nog vår släng av skopan. Tur att vi bor off grid för nere i byn har de inga haft ström sen i natt. Dagen gick åt te att rensa ett 40 tal från vägen ner te byn, ligger ca 200 vindfällen bara längs vägen på våra skiften, bävar för å åka till gammelskogen i morgon 🙏

De är bara att beklaga, har varit drabbad tidigare men klarade mej med bara 11timmars strömavbrott och ett nedblåst fruktträd och vad jag sett några enstaka som synts från vägarna

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541735 Blåste satan i mellersta Värmland och strömavbrott i fem timmar. Befarade det värsta men tydligen är det såpass med tjäle att skogen klarade sig.

Avatar Fallback

Re: Stormen Alfrida blåser igång 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541736 Tja, de sparade granarna i surdroget mitt på hygget har som väntat trillat kul. Det började redan i våras, och nu kom det lite mer. Ingen större fara i Sjuhärad verkar det som.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).