Motorsåg och handhållet

Stihl 010 svårstartad.

6 inlägg 3109 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 010 svårstartad.

Millner  
#541455 Jag har en gammal Stihl 010 som stått oanvänd i många år, tog fram den idag och slog i fräsch aspen men den var
tvärdöd. Slog i en skvätt i förgasaren och den startade direkt och gick på tomgång t.o.m.
Men när den står ett tag så är det samma visa igen, sitter det nån backventil i på soppaslangen eller ska membranet
suga fram soppan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 010 svårstartad.

JensSkoog  
#541483 Skulle väl skruva ut förgasaren och byta membran och slangar. Om den har stått så länge ër dom nog inte i bästa skick.

Du hittar översikt över delar här:
https://www.diyspareparts.com/parts/sti ... ms/010-av/

Berätta hur det går. Trevligt med en sådan gammal såg :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl 010 svårstartad.

totte  
#541530 Det brukar hjälpa med nya membran, som Jens säger. Pumpmembranet både pumpar och tjänstgör som backventil. Slangarna är inte heller fel att byta om den stått länge.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 010 svårstartad.

Millner  
#541569 Tack för tipsen, ska köpa nytt membran och pilla dit det, det är kul med gamla grejor. Har även en Hva 180 från tidigt 70-tal tror jag, typ 3gånger större
än Stihlen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 010 svårstartad.

JensSkoog  
#541575 Då vil jag rekommendera att du skruvar ut förgasaren först och tar den med när du ska köpa så du får riktiga membranar. Om jag inte misminner mig, så kom väl den sågen med några olika förgasarar, som så många andra.

Om du inte hittar någon som har, så skicka mig en PM. Skulle inte förvånas om min ÅF har
dom på lager, eftersom han har byggd upp sitt reservdelslager över femtio år :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 010 svårstartad.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541643 Oftast hittar man Walbro WT eller Zama C1 vilka många såg och naskiner använder så Membran/Packnings sats (DG) brukar vara generell och passa många varianter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).