Gallring

Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

57 inlägg 15755 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541555 Ok. Fan blev lite nojig ett tag att min ved är förstörd då jag bar lagt löst sådär. Men såg nu i en annan tråd att det är jättemånga på detta forum som förvar som mig👍🏻
Får la se till nästa vinter hur det gått om det är obrukbar🤔

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

JensSkoog  
#541556 Det som viktigt är att det kommer luft till hela vägen. Om vinden drar bra där du har veden, kan det funka som du har gjort, isär om du har lagt upp på pallar, så det kommer luft från undersidan, men annars är det alltid bäst om man stapplar upp med mellanrum. Jag gör "höga" torn, (80X100 cm x 2m höga(, för veden av grindar från en gammal hundgård där jag stapplar i framkant och senn slänger ved bakom. Då kommer det bra med luft till, eftersom det alltid blåser här vid kusten.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

JensSkoog  
#541557
Medua81 skrev:Får la se till nästa vinter hur det gått om det är obrukbar🤔

Allt ska läras, och det finns inte bara ett sätt som är rätt. :grin:
Din ved blir säkert bra så det holler, och senn får du testa ut
vad som är bäst för dig och platsen du har till törk
och förvaring av veden.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

halvproffs  
#541559
jannee skrev:Man ska ALDRIG slänga lös ved i en hög i mitten som du gjort (gör).
Folk gör det av lathet.
Det som är i den högen torkar aldrig riktigt - det understa riskerar vara blötare än när det klyvdes
Staplar du ved i rader med mellanrum kan du täcka med vad som helst, plastpressning går bra, bara den INTE hänger ned på sidorna.


Är väl möjligt att jag är lat men så där gjorde jag i många år och nog tyckte då jag att den blev torr. Sen det blev vedmaskin så kör jag rakt in i ladan där veden får torka och även det utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541561 Ja jag får hålla tummarna👍🏻👍🏻

Den veden jag kluvit upp har legat i ca 2 år på skogen nedblåst, så den kanske har torkat lite redan där om jag har tur,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541562 Man kanske ska lägga dubbla pallar under veden istället, då borde det ju komma in mer luft underifrån också🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Göt  
#541564 Det funkar ändå, det finns en väldigt bra bok att läsa som hetter VED av Hans Mytting

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

JensSkoog  
#541565
Medua81 skrev:Man kanske ska lägga dubbla pallar under veden istället, då borde det ju komma in mer luft underifrån också🤔

Det är en god ide, och senn slänga veden så den ligger lite på kors och tvärs.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541566 Ahaaa,,, jag är en bokmal så den ska jag allt kolla upp. Känner jag fått en vedpsykos😜 Varit ute 12 dagar på skogen nu å bara öst på som en galning. Har nog fått ihop en 25 kubik redan. Tur man börjar jobba imorgon igen å ska lämna in kedjorna på slipning. Annars hade jag väll varit ute igen, blir lätt manisk när jag hittar något nytt jag tycker är kul😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Fredrik Reuter  
#541567 @hema: det kan ha varit med en emoji i din bildtext, det funkar inte tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Hema  
#541583
Fredrik Reuter skrev:hema: det kan ha varit med en emoji i din bildtext, det funkar inte tyvärr.

Ahh, hade en tumme upp. Tack då har jag lärt mig något nytt i år. :) 👍

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Skogen i boden  
#541585 Slipa/fika kedjor är en utmärkt syssla på kvällar man inte är i skogen . Inte särskilt svårt heller , blir ju sällan sämre även om man inte får till det perfekt

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541588 Jag filar mina kedjor varje gång jag tankar, 3 lätta drag. Men nu har jag kört i 12 dagar med mycket fastfruset grus på träden. Så i vissa fall har jag nästan trott jag stått å slipat med rondell i metall😱

Så jag behöver en grundlig slipning i maskin för att kunna fortsätta. Finns ingen härligare känsla än en nyslipad kedja från ortens Husqvarna verkstad😜👏👏👏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541590 Måste även tillägga att det var då nå fruktansvärt vad snabbt man kör slut på en tank i sågen. En stor tall med kvistning å 40 cm stubbar, minst en tankning🤔 Men det kanske är normalt för man håller ju full rulle hela tiden .
Har en Stihl 261 c men tycker nog den är lite tung. Eller så är jag bara ovan😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Skogen i boden  
#541591 Man vänjer sig med vikten efter ett tag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).