Bioenergi

Egen pelletsmaskin.

8 inlägg 22519 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Egen pelletsmaskin.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541496 Den här var lite intressant men ingen nyhet.
Vore smidigt med egen tillverkning om man har en pelletsbrännare.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Egen pelletsmaskin.

Torbjörn Johnsen  
#541499 Intressant @Mikael !
Ser ut att bli ganska varmt... finns risk att det kan ta eld? Undrar hur torr flisen måste vara för att det ska fungera? Här verkade den hålla 12-13% och det blir väl svårt att få till om man flisar rundvirke. Har för mig att det fanns en tillverkare av mindre pelletspress med på någon av Elmiamässorna en gång i tiden men det var inte den här maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Egen pelletsmaskin.

Torbjörn Johnsen  
#541501 Tror att det var den här, Morumspressen:
http://www.lappestallaren.se/pelletsmas ... umspressen

Avatar Fallback

Re: Egen pelletsmaskin.

Cat554  
#541504
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant @Mikael !
Ser ut att bli ganska varmt... finns risk att det kan ta eld? Undrar hur torr flisen måste vara för att det ska fungera? Här verkade den hålla 12-13% och det blir väl svårt att få till om man flisar rundvirke. Har för mig att det fanns en tillverkare av mindre pelletspress med på någon av Elmiamässorna en gång i tiden men det var inte den här maskinen.

Flisen skal være 12-13%. Varmen fra pressen tørker den så til 7-8%. Funderte på en press et tag. Men prosessen måste overvåkas. Og de billige pressene har så liten kapasitet at man ikke har betaling for å passe dem. Og skal de automatiseres med riktig styring skal man opp i presser til 5-10 mill. Og da bortfalt min interesse..... :sad:

Användarvisningsbild

Re: Egen pelletsmaskin.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541522 Om jag förstår uppgifterna på deras hemsida producerar den 40 - 80 kg / h.
Känns som om den kan bli dyr i drift om man skall ha en traktor till å driva!?
Borde bli billigare med eldrift?

Avatar Fallback

Re: Egen pelletsmaskin.

norrskog  
#543524 Skulle satsa på hästskitspellets i så fall. Ridskolor får betala för att få bort det. Här skulle det eventellt kunna gå att få lite ekonomi i det. Sälja pelletsen som gödning. Blanda upp det med vatten och gödsla energiskogar .

Avatar Fallback

Re: Egen pelletsmaskin.

hfab  
#827001 @Vedproducent
Vad har du för pelletspress?

Användarvisningsbild

Re: Egen pelletsmaskin.

Vedproducent  
#827034
hfab skrev:@Vedproducent
Vad har du för pelletspress?

Det är en träpelletspress från Skånekraft. Även hammarkvarn från Skånekraft
https://skanekraft.se/product/trapellet ... 03c44deab6

Sen finns det en grupp på Facebook. Vi som gör egen pellets. Där har jag lagt upp en del och det finns från andra som gör egen pellets.

https://www.facebook.com/groups/550523087129999

Men en sak är allt går inte på räls. Alla faktorer ska vara så optimalt som möjligt och det måste man lära sig genom att testa sig fram, Lögger upp några bilder här men i övrigt får ni gå in i den gruppen och läsa och fråga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).