Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585210 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#540266 Förstämplat ett område där jag ska gallra fram ett björkbestånd.

Har försökt gå runt och markera de sämsta stammarna som helt klart inte kommer att hålla ca 3 meter sågningsrakt i botten på stammen vid tänkt slutavverkningsdimension. Även en del klyngiga stammar har blivit utsynade.

Satan vad man kan lura sig. Stammar som ser fina ut från ett håll har sedan slängkrök eller spröt i andra ledden.

Tanken är att dessa skall bort först och om jag sedan upplever att det är för tätt med stammar bland de som är kvar så får jag fortsätta att tunna ut beståndet tills det blir lagom.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540270
alias skrev:Förstämplat ett område där jag ska gallra fram ett björkbestånd.

Har försökt gå runt och markera de sämsta stammarna som helt klart inte kommer att hålla ca 3 meter sågningsrakt i botten på stammen vid tänkt slutavverkningsdimension. Även en del klyngiga stammar har blivit utsynade.

Satan vad man kan lura sig. Stammar som ser fina ut från ett håll har sedan slängkrök eller spröt i andra ledden.

Tanken är att dessa skall bort först och om jag sedan upplever att det är för tätt med stammar bland de som är kvar så får jag fortsätta att tunna ut beståndet tills det blir lagom.

MVH
Alias


Det där låter som ett roligt projekt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#540271
alias skrev:....Satan vad man kan lura sig. Stammar som ser fina ut från ett håll har
sedan slängkrök eller spröt i andra ledden........
MVH
Alias

Det där berömda ögonmåttet duger inte
för mig, har jag kommit fram till, isär inte om jag ska
välja mellan tv stammar som står när varandra. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#540517
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Förstämplat ett område där jag ska gallra fram ett björkbestånd.

Har försökt gå runt och markera de sämsta stammarna som helt klart inte kommer att hålla ca 3 meter sågningsrakt i botten på stammen vid tänkt slutavverkningsdimension. Även en del klyngiga stammar har blivit utsynade.

Satan vad man kan lura sig. Stammar som ser fina ut från ett håll har sedan slängkrök eller spröt i andra ledden.

Tanken är att dessa skall bort först och om jag sedan upplever att det är för tätt med stammar bland de som är kvar så får jag fortsätta att tunna ut beståndet tills det blir lagom.

MVH
Alias


Det där låter som ett roligt projekt. :-bd


Förhoppningsvis ska det kunna bli ett vettigt resultat på sikt. Jag ska göra ett försök att få fram sågbart löv i form av björktimmer, är dock rädd att jag inte kommer att våga ställa ut de vettiga stammarna tillräckligt glest för att de ska kunna utvecklas till tillräckligt grova dimensioner i rimlig tid och att de inte står så trångt att de riskerar att utveckla rödkärna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

macho  
#540528
JensSkoog skrev:
tallen100 skrev:Snus som är så gott..

Ja :(( :(( :((
Men är det slut så är det slut :wink:

Har nog märkt hur lätt det blir viktigt att ha en dosa lös på sig.
I dagsläget puffar jag in endast till fest.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#540909 Råkat radera runt 8900 RAW bilder.. :-bd :-bd :ymparty: :ymparty: :-bd :ymparty: =)) =)) :(( :(( :((

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JohannesG  
#540944
anersimyra skrev:Råkat radera runt 8900 RAW bilder.. :-bd :-bd :ymparty: :ymparty: :-bd :ymparty: =)) =)) :(( :(( :((

Finns program som i bästa fall kan återställa raderade filer. Exempelvis: https://www.ccleaner.com/recuva
Bara du inte hunnit skriva massa annan information till samma disk/kort.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#541446 Nästan hälften ute, men vart ska man lägga resten? (om jag nu ska hugga mer) :P
Var och smörjde illern och fick se att axeln på bakre boggien hade åkt in i lagret (en bricka som lossnat) tur att jag fick se detta, brukar åka ut innan det är ljust och hade nog inte sett detta i morgon. Så nu blir det att laga i stället för huggning.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541448 Där har du väl fulla billass av både normal- och klentimmer så det är väl bara att skicka iväg? Jag har plogat alla skogsvägar som jag har något med att göra. Summa 7,7 km.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#541615 Ja, jag får nog göra så, det är stamblock, grovtimmer och vanligt timmer, får väl färgmärka ändarna på stamblocken, grovtimmret så dom inte åker i timmerhögen. Massan var inköparen inte så intresserad av, så den blir ved.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541636 Bekväma inköpare som inte vill ha vissa sortiment, har aldrig hört detta i södra Sverige

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#541680 Bekväm vet jag inte, han gick med en hel dag och utsynade stamblock, och han flyttade premien från massan till timmret när jag sa att jag kunde göra ved av massan, tycker det var rätt bra, behöver ju ved också. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation 10.000

JensSkoog  
#542368 Så kom det upp fyra nior, 9999, på förra inlägget, vilket betyder att min
prestation idag är att jag när jag skriver det här har plågat mina
skogstokiga medmänniskor med 10.000. :wink:

Kan bara säga att Skogsforum är det bästa som har skett mig på
nätet, og att det varje dag är en källa till inspiration och lärdom, så jag
får tacka för att ni har hållit ut med mig :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#542372 Bra jobbat Jens, till stor förnöjelse för oss alla här! 🤗

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation 10.000

alias  
#542373
JensSkoog skrev:Så kom det upp fyra nior, 9999, på förra inlägget, vilket betyder att min
prestation idag är att jag när jag skriver det här har plågat mina
skogstokiga medmänniskor med 10.000. :wink:

Kan bara säga att Skogsforum är det bästa som har skett mig på
nätet, og att det varje dag är en källa till inspiration och lärdom, så jag
får tacka för att ni har hållit ut med mig :-bd :-bd


Jaha, då är väl 6-siffrigt antal inlägg nästa delmål hoppas jag... :-bd

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).