Avverkning (slutavverkning)

Leveransrotköp Vilhelmina

28 inlägg 8147 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Mellberg  
#540925 Ju fler mellanhänder, allt mindre till skogsägaren. Virkesbörsen blir en aktör först när man börjar köpa poster.

Skogsägarens mellanhand är våra skogsägarföreningar, som borde vara prisledande Övriga köpare, ger normalt inte en krona extra. Dom köper sällan till överpris. Alla bud ligger oftast som ett kluster inom en tia. Är man ointresserad lägger man ett skambud eller inget alls.

Tycker att du ska kontaktar din skogsägarförening och låter dom avverka skogen. Du kan inte räkna med höga netton på skog som håller endast 160 m3sk/ha, samt ligger så långt från industrin.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

nexus  
#540927 En granne till mig fick 585 skogskubik för halvdan skog. Men nu har priset gått ner 15-20% fult på sågverk? Södra betalar 550 fub för barkboreträd.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

surjämten  
#540948 Om du varit i kontakt med alla (Norra Skogsägarna, Norrskog, SCA, Holmen) med så magert resultat,
råder jag dig till att vänta åtminstone till hösten.
Kan ju också tänkas att någon av de kontaktade hör av sig senare under vårvintern om de behöver råvara eller sysselsättning.

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#540950 Jag tackar för alla tips och råd 🙏 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

AdamVB  
#540960 Hej ID125,

Vad tråkigt att du inte blev nöjd när du använde dig av Virkesbörsens tjänster, det är vi de första att beklaga! Det är så klart alltid fri prövningsrätt och inte krav att sälja när man använder Virkesbörsen.

I det annonspaket du valde hos oss ingår att vi sköter all administration, kontaktar alla köpare per telefon, vi sätter ihop en tydlig slutrapport, digital kontraktsskrivning och mycket mera.. Vill man hellre ta saken i egna händer finns ett helt kostnadsfritt alternativ för annonsering av virke på Virkesbörsen också. Vi på Virkesbörsen kämpar för en mer effektiv och transparent virkesmarknad. Det vet vi gynnar alla aktörer på virkesmarknaden.

Vi har både stora och små skogsägare som är mycket nöjda, de kan du läsa om här: https://virkesborsen.teamtailor.com/pag ... jda-kunder

Du vet hur det funkar med virkesköp. Tycker virkesköparen att en post är intressant och bra så lämnar de anbud, tycker de inte det, så lämnar de inte anbud. Sen kan det så klart finnas andra orsaker som höga rotlager, tidsbrist hos virkesköparen, etc. Det vill säga vi kan aldrig styra och tvinga någon att lämna anbud på en post.

Vi vill hela tiden bli bättre! Skulle du ha några frågor, kommentarer eller förslag på hur vi kan förbättras är du alltid välkommen att kontakta mig.

Allt gott,

Adam Aljaraidah, VD Virkesbörsen
Adam.aljaraidah@virkesborsen.se.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

charger  
#541239 Hej ja de var lite halvdana bud på virket, men enligt djungeltrummorna har flera köpare nu köpt på sig
Ett rejält förstående lager , därav lägre anbud.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Norrtälje  
#541262
Id125 skrev:Tack för snabb respons.

80% tall, 15% gran, 5% löv.
22-25 cm i diameter, brösthöjd.
Runt 160 m3sk/hektar
Bonitet T18
(Vet inte hur mycket detta stämmer men det är en blandning mellan Skogsbruksplanen och skogsstyrelsens hemsida.


160 kubik på hur många år?
Kanske inte vad du vill höra men att sälja marken är inget alternativ?

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Sandström87  
#541311 Norrtälje det kan ju vara så att det är gammal restskog därav det låga virkesförådet. Finns mycke sådan skog i norrland. Nästa generation skog på dessa marker kommer säkert hålla högre virkesföråd

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

surjämten  
#541399 Kom att tänka på två aktörer mot kusten. Höglandssågen o Nätraälven.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

latrok  
#541400 Jag tycker man ska läsa Nätraälvens årsredovisning och bilda sin egen uppfattning om man törs sälja till dom!

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Palakangas  
#541402
latrok skrev:Jag tycker man ska läsa Nätraälvens årsredovisning och bilda sin egen uppfattning om man törs sälja till dom!

Är det något specifikt du menar?

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

latrok  
#541403 Man kan ju titta bland annat Soliditet .

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Palakangas  
#541408 16%. Har min arbetsgivare haft några år men företaget firade 90 år i fjol.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).