Motorsåg och handhållet

Stihl 020AV gnista ?

34 inlägg 5217 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541302 Batteritestet visar bara att konding fungerar. Inte om spole, brytare eller avstånd är rätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#541319 Varvar nog inte 2000 rpm. Får haka på kåpan o dra igen men tveksam till gnista. Läste Stora tvåtaktsboken av Jim Lumdberg hur man testar en tändspole.
Provar vidare imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#541393 Sågen igång med gamla spolen och startar även halv varm ! Ska skruva ihop köpta maskinen med den spolen och ser om jag får någon liv i den oxå.
Svårt att hitta bra förgasar in ställning tycker jag. Kör på både tomgång och huvud men tycker han svarar dåligt och varvar inte. Alternativ så rusar han och vill inte ner i varv ? Tyckte gas staget till förgasaren var väldigt spänt så det var svårt att få bultarna ut i hålen från förgasaren.( svårt att få förgas.rak helt). Ska impuls slängen verkligen ligga så nära flänsarna på cylindern ? Den är för kort att dra någon annan väg !
Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541398 Vad har du för förgasar inställning nu?
Är det 1 varv ut på båda? Rusar den så får den inte bränsle. Kolla filter, slang, membran och huvudnålens inställning.
Är det spänningar så förgasaren inte sitter rätt kan gasen hänga sig. Det är viktigt att det sitter rätt allting.
Detta är en av de enklare sågen o skruva på. Men allt måste vara rätt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#541405 1 varv på båda som grund inställning. Jag vet att gasen hänger sig lätt om den spänner men får den att gå ner i varv till stillastående kedja. Men då svarar den inte på gasen hela vägen . Nu vill den inte starta fast den är kall ? Fin gnista. Soppa kommer det ur cylindern. Kommer väldigt mycket soppa ur ljuddämparn efter många drag. Försöker med båda lägena på chocken. Torkad stiftet flera gånger och försökt 3-4 ggr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

totte  
#541414 Troligen läcker det i nålventilen i förgasaren, då pressas bränslet in och sågen blir genomsur. Men börja med att ta ur stiftet, vänd upp och ner och dra ett antal gånger så du får torrt inne i vevhus och cylinder. Blir det sedan lika surt igen efter ett antal drag så läcker det.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541417 Glöm inte o ha dödaren till så det inte händer nåt.
Man blir bra paff när flamman slickar bort näshåret..

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#541425 Kommer sås ur ljuddämparen men stiftet är svårt att se på (helt nytt). Tycker inte det kommer något direkt när jag har stiftet ur o upp och ner o drar.
Gick så jädra lätt igång för ett par timmar sedan ! Nu har kedjebromsen börja låta när jag drar i starten ?Nålventilen på Walbron sitter var ? Har ju en reservdelssåg nu och plocka ifrån. Kanske flytta över förgasaren rakt av ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#541429 Sitter en Walbro på den jag skruvar på och har packnings kitt men ej ny nål. På den andra en Tillotson. Om man kastar ner förgasarna i en ulytaljudstvätt måste lock och packningar tas bort först ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#541443 Börjar bli motkomp rejält så bort igen och kolla så inte svänghjulet går emot tändspolen. Butt förgasare. Butt svänghjul också en fjädern trasig såg jag. Ditt med nytt kilspår ser ut att sitta på samma ställe men ryker lite i avgas utsläpp men mot hugg ? Tändningen blivit fel vad händer ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#542100 Sågen igång ! Renoverade org.förgasarn med nya packningar mm + rengöring.
Bort med svänghjulet som jag tog bort från reserv mskinen. Upptäckte att kilspåret skilde 1-2 mm. Fick flytta över fjäder från svänghjulet till den gamla. Small igång på en gång. Lite problem att ställa in förgasaren i garaget. Får göra det i ljuset imorgon ute. Hade grundinställning 1 varv på varje men vill rusa. Så vi får se men glad är jag !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542137 Det kan vara så att bränslenålen står lite lågt eller den drar luft.
Öppna H 1/4 varv till o sen ett till om det inte hjälper.
Nästa steg är att kontrollera bränslenålens inställning och täthet. Görs normalt alltig när membran byts.
Hjälper inte detta får du felsöka mer komponenter som bränsleslang, insug, cylinderfot, vevaxeltätningar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#542220 Läcker soppa rejält. Hade satt en gaveln på förg.med lill hålet ej rakt upp. Fixade det men läcker fortfarande mycket och packningar o skruv kollade. Ska prova orginal sido kåpan och se att det inte läcker mellan den o gasaren.
Hur kan man kolla förgasaren ytterligare ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

AndersJoh  
#542223 Det var tanken som läckte på extra sågen. Flyttade över den för hade öppningsbar snör lucka. Går bra nu men gärn dö när man släpper gasen från högre varv. Fast tomgång och svar på gas o kedja står still .allt bra.
Däremot har dwn börjat kasta ur sig en massa kedjeolja.
Har gjort rent utvändigt och blåst in i hålet sp gott jag kunnat.
Kan man lokalisera var oljan kommer ut enkelt ?
Snart så blir det sågning av stock ! Nära nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020AV gnista ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542226 Det kan vara bränsleslangen som läcker i anslutningen. Inte ovanligt de inte håller tätt där när slangen styvnar till.

Gör rent och såga lite med den är den kladdig då så tittar man på det.
Det blir lätt lite oljigt vid tomkörning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).