Gallring

Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

57 inlägg 15624 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541338 Hej alla skogsproffs! Jag är både ny i skogen å på detta forum, så jag har en hel del frågor om någon orkar ta sig tid att svara.
Det är såhär att jag har flyttat in i ett hus i södra Dalarna. Jag har vattenburen värme med vedeldad panna/förugn.
Har haft för vana att köpa ved i Storsäck förut, dvs 1,5 kubik i stor säck. Min plan var att fortsätta med det då jag får den hemleverans till tomten. Kanon smidigt tänkte jag. Men eftersom jag bara eldat i kamin förut för lite extravärme å mys så fattade jag ganska omgående att det kommer ej vara ekonomiskt försvarsbart då jag misstänker jag behöver ca20-25 kubik om året för att vara snål nog att slopa elpatron.
Jag tänkte då att ska jag värma hus å vatten med ved så lär jag mer el mindre få tag i något billigare alternativ , tänkte först köpa långvednå klyva själv för att hålla nere kostnaden. Jag började fråga runt lite bland mina grannar om dom kände till någon som sålde långved, men jag hade mer tur än det. Det slutade med att jag fick en skog jag skulle få gallra i om jag tog vara på veden . Plus att 3 grannar till har sagt jag kan få ta deras vindfäll om jag vill.
Så ja ved det har jag till jag dör helt gratis kan jag lova :-bd

Nu till mina första frågor i ämnet gallring å vedkapning.

1. Jag tänker börja med att ta reda på allt som redan ligger ner , blåstomkull el vad det heter. Det är mest tall men en hel del asp å Björk också. Vilken av dessa träd ska jag börja med?

2. Hur länge klarar sig respektive träd att ligga innan jag måste kapa upp å klyva? Jag kan liksom inte ta allt på en gång då vi snackar om ca 40-50 träd som blåst omkull.

3. Kan man kapa upp i längre bitar å spara på skogen inför nästa vinter?

Ska jag ta reda på allt samtidigt så får jag säga upp mig från jobbet och bara klyva ved resten av åtet dygnet runt känns det som :roll:

Så det blev ett långt inlägg, men jag har iallafall presenterat mig nu. Tacksam för svar Nybörjaren🤠👍🏻



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

jannee  
#541343 i tur och ordning.
Först björk, den försämras fortast, därefter asp och gran, tall klarar sig längst.
Ta hem och arbeta upp så fort du hinner. Stapla ved luftigt, täck toppen senast början av Augusti, den klarar sig sedan i många år utan att försämras.
För övrigt försämras inget virke så länge det är kallare än 5 plus, det är fukten tillsammans med värme som sätter fart på rötsporerna.
Planerar du att elda med ved i MÅNGA år framöver, inhandla då en vedmaskin, svider bara en gång :!:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541345 Tack för snabbt svar👍🏻
Skickar lite bilder på min utrustning så ser ni vad jag har att jobba med....🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

källshult  
#541347 Ska man hugga på annans mark så måste man ha motorsågskörkort minst a och b och en olycksfallförsäkring

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541350
källshult skrev:Ska man hugga på annans mark så måste man ha motorsågskörkort minst a och b och en olycksfallförsäkring

Polisen är snabbt på plats som vanligt. :grin: Du måste inte någonting men det är bra att ha.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Lars Lundqvist SLU  
#541353 Det kan nog vara klokt att sätta sig in i regelverken, om nånting skulle hända. Här finns en hyfsad genomgång:

http://sakerskog.se/2562-2/

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Vardon  
#541354 Jag vill inte bli kallad polis men var försiktig med vindfällen.



Här är en bra video tycker jag. Den säger inte allt men den säger en helmdel av vad du kan råka ut för. Ska du ändå göra ved så kapa från toppen.

Jag skulle ändå vilja ge ett råd. Mät tiden du lägger på veden och fundera sedan om du kan göra annat den tiden som her bättre betalt men det är ju hur din sitaution ser ut. Allt är inte billigare att göra själv.

Du kan väl spara en säsong. Repa barken med sågen. Försök lägg dem på en kal sten eller kanske med skräpbit i botten. Jag hade nog även hållit dem så långved och lagt i ett V med varannan pinne överst i benen. Elände att lasta med grip men annars är det ett bra sätt att göra högar.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541356 Grattis, nu har du ordnat dig ett bra läge hörs det som.
Mitt råd är att ta det närmaste först så du övar upp vana och säkerhet.
Dra hem veden asap och lägg inte för mkt tid åt småpinnar, sikta på godbitarna först
och överdriv inte noggranheten, då blir du klar med första årets ved någorlunda snabbt
och kan börja mysjobba och trivas i skogen.
Små snabba lass med atv/skoter funkar bäst i längden.
Tunga stockar kapas korta så du inte knäcker dig.
Jobba fina dagar i skogen och ruskdagar hemma på vedbacken.
Reservsåg är bra att ha med sig.
Några idéer lite snabbt bara.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541430 Tackar för goda råd grabbar, vissa tar jag till mig vissa ser jag förbi av lathet😜👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541439 Nu har jag börjat klyva det jag kört hem på gården. Jag har lagt pallar som underlag å staplat på sidorna . Sedan har jag lagt lös ved i mitten. Detta har jag gjort då jag sett en del gjort så här runt i byn. Har även placerat vedhögen mitt i en hage nästan, så det kan blåsa från alla håll.

Men hur gör man nu ska man täcka all ved med plåt el ska den vara utan tak? Tror på eran expertis här med👍🏻🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

JensSkoog  
#541487 Beroende på klimatet där du bor, kan du gärna la veden stå utan täcke fram till försommaren. Då bör man täcka över. Själv gillar jag plåt som täcke och att det finns utrymme mellan plåten och veden.
1546366744_kappr_og_klove_07_09_18_(3).jpg

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541494 Skulle kunna fästa plåtarna på träramar. Å ena sidan sticker ut så man kan häkta ihop dom. Då täcker du hela högen i ett stycke.

Då har man även lite o surra fast dom i.

Då kan man plocka plåt för plåt. När man ska ha veden.

Vi har en plåt till flera på samma ram. Återkommer med bilder.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

jannee  
#541502 Man ska ALDRIG slänga lös ved i en hög i mitten som du gjort (gör).
Folk gör det av lathet.
Det som är i den högen torkar aldrig riktigt - det understa riskerar vara blötare än när det klyvdes
Staplar du ved i rader med mellanrum kan du täcka med vad som helst, plastpressning går bra, bara den INTE hänger ned på sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541536 Ska jag stapla som på sidorna i rader mitt i med menar du då med mellanrum?🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Hema  
#541554 Jag har gjort så och om man har lastpallar under, ståeldes på trädgårdsplattor så har iaf min ved inte blivit blötare, däremot betydligt torrare. Dock har jag numera slutat med ved under bar himmel. Då jag tycker det är bök med övertäckningen.

Numera har jag ett skjul med öppna sidor, där jag bara slänger in den nyklyvna veden. Sedan på hösten staplar jag den i vedboden.

1546375594_screenshot_20190101-214516.png

@Fredrik det går inge bra med bilderna nu.

Överväger att börja med 1m-ved kluven och då kommer jag troligen göra såsom jannee menar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).