Massaved

Nytt Massabruk i Norrlands inland?

13 inlägg 14307 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Torbjörn Johnsen  
#540982 Kom ihåg vart ni hörde det först!
Kanske kommer ett nytt massabruk att börja projekteras i Norrlands inland under 2019? Det finns i alla fall stora möjligheter för en sådan lokalisering om man ser till massavedspriserna men framför allt till hur mycket tillgängligt virke som finns.

Fredrik gjorde en intressant sammanställning över hur stor andel av tillväxten som avverkas i varje län. Här kan man se att det skiljer stort mellan landsdelarna. Allt avverkningsutrymme är i stort sett redan utnyttjat i Södra Sverige medan det i Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län finns en stor potential att öka avverkningarna. På den produktiva skogsmarksarealen tar vi idag endast ut 40-60% av tillväxten i dessa län.

Nu kan ju givetvis de stora skogsägande bolagen vilja använda denna billiga råvaruresurs för fortsatt utbyggnad vid befintliga bruk utefter kusten men frågan är om det inte skulle vara både lönsamt och intressant för en utomstående investerare att bygga en helt ny anläggning någonstans där virket finns? Det borde ju t ex bli mindre fraktkostnader och miljöbelastning om man transporterar färdiga produkter istället för rundvirke som ju har ett betydande vatteninnehåll? Dessutom så finns det ju andra skogsägare än SCA och Holmen i de här länen och de kan ju vara intresserade av att sälja till någon som betalar lite bättre för inlandsvirket? Frågan har varit uppe tidigare i tråden Stora investeringsmöjligheter i ny svensk skogsindustri?

Finnarna bygger
I Finlands inland planerar internationella investerare att bygga världens största massabruk - Finnpulp, i Kuopio som ligger endast ca 15 mil från det nystartade megabruket i Äänäkoski. Går det att investera där så skulle det säkert gå alldeles utmärkt att bygga ett nytt, modernt och miljövänligt bruk i närheten av t ex Östersund eller längre norrut i Norrlands inland?

Som sagt: kom ihåg vart ni hörde det först!

1546176965_finnpulp_havainnekuva_3d.jpg


Det här är en tråd som ingår i Skogsforums #trendspaning inför skogsåret 2019 som vi presenterar i årets sista Nyhetsbrev 2018. Skogsforums nyhetsbrev skickas ut en gång per månad till alla medlemmar och vill du också hålla örat mot stammen ska du registrera dig som medlem du också. Det är helt kostnadsfritt och du registrerar dig här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Bax  
#541036 Huh? Nu när Norske skog gått i konken och Östrand ska dubbla sin produktion? Jag är skeptisk sa Doktor Dängroth.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

dan_e_j  
#541123 Det är nog dock inte bara en fråga om ved utan även att du ska få tag på arbetskraft till ditt massabruk.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Camaro1969  
#541127 Samt leverans av färdig prudukt, bra med hamn?

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

svampbob  
#541149 Svenskt myndighetsutövande inom miljöområdet är också ett enormt hinder. Det kommer under många år vara ett stående NEJ från myndigheterna till alla lösningar och förslag som bruksbyggaren kommer med.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Fredrik Reuter  
#541211
dan_e_j skrev:Det är nog dock inte bara en fråga om ved utan även att du ska få tag på arbetskraft till ditt massabruk.


Camaro1969 skrev:Samt leverans av färdig prudukt, bra med hamn?


Hej,
Jag håller inte med här, det viktiga är närheten till råvaran tror jag. Det är bara att se på Äänekoski som satt upp ett monsterbruk i en stad med knappt 20.000 invånare. Östersund har väl 50.000?

Sedan är det väl så att det (tyvärr) inte krävs mycket anställd personal längre när processerna automatiseras mer och mer.

Djuphamn direkt vid bruket verkar inte heller vara så viktigt, se på Äänekoski, Gruvön, Värö mfl...

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Fredrik Reuter  
#541217 Hej igen,
Ett litet tillägg: Brunflo verkar hett, här tror jag ett massabruk skulle kunna ligga: https://goo.gl/maps/5GQWgXu7LCJ2

Det krävs hejdlöst mycket vatten och det finns i Storsjön. Brunflo är knytpunkt med både Mittbanan och Inlandsbanan (tåg) samt även där där E45 och E14 går samman söder om Östersund.

Det är lite kittlande att Mittbanan går till Trondheim och ett det tar lite drygt 3h för ett tåg att köra mellan Östersund och Trondheim. Från Trondheim kan man skeppa saker runt hela världen.

Jag håller en slant på Brunflo!

Avatar Fallback

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Palakangas  
#541229 Mittbanan är aktuell för rejäl upprustning men möter motstånd tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

axwell  
#541283
Fredrik Reuter skrev:Hej igen,
Ett litet tillägg: Brunflo verkar hett, här tror jag ett massabruk skulle kunna ligga: https://goo.gl/maps/5GQWgXu7LCJ2

Det krävs hejdlöst mycket vatten och det finns i Storsjön. Brunflo är knytpunkt med både Mittbanan och Inlandsbanan (tåg) samt även där där E45 och E14 går samman söder om Östersund.

Det är lite kittlande att Mittbanan går till Trondheim och ett det tar lite drygt 3h för ett tåg att köra mellan Östersund och Trondheim. Från Trondheim kan man skeppa saker runt hela världen.

Jag håller en slant på Brunflo!


Hissmofors i Krokom ligger även det strategiskt där Indalsälven avvattnar Storsjön.
En fördel att det ligger lite längre från Sundsvall, Iggesund och Örnsköldsvik vid E14/Mittbanan.

Allan Edwall var fackordförande på sulfitfabriken som var nedlagd redan innan jag lade i min kanot där i början av 70-talet för vidare färd ner mot Timrå.
Vet inte om sågverket fortfarande är i produktion.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Bax  
#541295 Ja ska det ske så är det i Hissmofors, men fan trot.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541308
Fredrik Reuter skrev:Hej igen,
Ett litet tillägg: Brunflo verkar hett, här tror jag ett massabruk skulle kunna ligga: https://goo.gl/maps/5GQWgXu7LCJ2

Det krävs hejdlöst mycket vatten och det finns i Storsjön. Brunflo är knytpunkt med både Mittbanan och Inlandsbanan (tåg) samt även där där E45 och E14 går samman söder om Östersund.

Det är lite kittlande att Mittbanan går till Trondheim och ett det tar lite drygt 3h för ett tåg att köra mellan Östersund och Trondheim. Från Trondheim kan man skeppa saker runt hela världen.

Jag håller en slant på Brunflo!

Det går åt ca 2 m3 i sekunden i Mönsterås och Värö. Så det bör finnas många vattendrag klara av det i Norrland.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

dan_e_j  
#541313
Fredrik Reuter skrev:
dan_e_j skrev:Det är nog dock inte bara en fråga om ved utan även att du ska få tag på arbetskraft till ditt massabruk.


Camaro1969 skrev:Samt leverans av färdig prudukt, bra med hamn?


Hej,
Jag håller inte med här, det viktiga är närheten till råvaran tror jag. Det är bara att se på Äänekoski som satt upp ett monsterbruk i en stad med knappt 20.000 invånare. Östersund har väl 50.000?

Sedan är det väl så att det (tyvärr) inte krävs mycket anställd personal längre när processerna automatiseras mer och mer.

Djuphamn direkt vid bruket verkar inte heller vara så viktigt, se på Äänekoski, Gruvön, Värö mfl...


Alla har ju olika förutsättningar och några måste ju slå in för att det ska bli av, så är det. Men det finns ett antal massabruk i kinas inland som köper sin råvara, eucalyptusflis, från t.ex. Sydamerika och fraktar det med båt till Kina och sedan med lastbil upp från hamnen till bruket. De har billig arbetskraft och väldigt många potentiella anställda vilket gör att de klarar sig.

Ännekoski ligger dessutom ca 45 min från Jyväskyle med enligt Wikipedia ca 140 000 invånare vilket borde ge ett hyfsat underlag.

Jag säger inte att det inte går men jag skulle säga att det är en utmaning inom vissa områden för hela branschen, med rätt kompetens, och det är nog inte lättare i Norrlands inland, kanske då med undantag av Östersunds närhet.

Användarvisningsbild

Re: Nytt Massabruk i Norrlands inland?

Torbjörn Johnsen  
#543423 Skogsföretag och inlandskommuner skriver ett debattinlägg om att rusta upp inlandsbanan.

Inlandsbanans uppgradering är ett kostnadseffektivt sätt att möta behovet av störningsfria transporter till och från industrin i Sveriges norra halva. Med mycket små medel skapas därmed en godskorridor i inlandet som både är fossilfri och som blir i det närmaste okänslig för störningar. Föga förvånande visar den samhällsekonomiska analysen att detta projekt är klart lönsamt.


En sådan upprustning skulle antagligen bidra positivt till förutsättningarna för en ny skogsindustrietablering i inlandet.

Jag noterar att de merparten av skogsintressenterna som undertecknat representerar skogsägare. Massaproducenterna Storaenso och SCA finns inte med.

Läs hela debattinlägget på DI här:
https://www.di.se/debatt/satsa-pa-inlandsbanan/

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).