Aqualize skrev:"Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).
Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.
Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.
Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.
valtra a 72 skrev:I broschyren från 1976 så har 135 special 8 växlar fram och 2 back och modellen med snabbväxel Mf 135 allmatic 12 växlar fram och fyra back.http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... on_135.pdf . Nu har jag ej kört någon 135;a men några Mf 35 och jag har för mig att hydraulpumpen stannade när man frikopplade. Har ej kört någon på detta årtusende så jag kan minnas fel.
Aqualize skrev:"Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).
Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.
Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.
Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.