Avverkning (slutavverkning)

Hur nära modullängden apterar ni?

11 inlägg 3959 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur nära modullängden apterar ni?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541069 Hur nära modullängden apterar ni när ni manuellhugger leveransvirke?
Det brukar ju anges en modullängd i prislistan plus ett övermål.
Kapar ni nära modullängden eller kapar ni med lite eller stor marginal upp till tillåtna övermål?

Om det t.ex. anges 494 cm plus 9 cm övermål så är det bekvämt att markera vid 500 cm och gå vidare till 1000 cm.
Man "bjuder" då på 6 cm.
Jag tycker det är lätt att göra så för då blir det enkelt. Man slipper kapa noggrant och räkna fram nästa mått.

Hur gör ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

alias  
#541072
DanK skrev:Hur nära modullängden apterar ni när ni manuellhugger leveransvirke?
Det brukar ju anges en modullängd i prislistan plus ett övermål.
Kapar ni nära modullängden eller kapar ni med lite eller stor marginal upp till tillåtna övermål?

Om det t.ex. anges 494 cm plus 9 cm övermål så är det bekvämt att markera vid 500 cm och gå vidare till 1000 cm.
Man "bjuder" då på 6 cm.
Jag tycker det är lätt att göra så för då blir det enkelt. Man slipper kapa noggrant och räkna fram nästa mått.

Hur gör ni?


Brukar försöka ligga på ca 3 cm övermål vid normal huggning av timmer. Vid vindfällen där träden ligger lite i spänn eller att man inte kommer åt att kapa helt optimalt blir det kanske uppemot 5-6 cm för att det ska tåla lite mer urdrag m.m.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

isteskog  
#541075 2-3 cm brukar jag ha.

Avatar Fallback

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541080 3-5 cm, och man kapar och tar nytt med bandet på varje stock.

Avatar Fallback

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

axwell  
#541087 På klena bitar 2-3 cm, på grövre runt 5 cm.

Användarvisningsbild

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

Anton.N  
#541090 5cm över angiven längd kapar jag, och jag flyttar måttbandet efter varje kapad stock, enklast så enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

JohannesG  
#541141 Ca 5cm övermål. Kvistar och märker oftast ut hela trädet före kap. Flyttar bandet efter varje stock eller kubb. Blir bara jobbigt och opålitligt att räkna var nästa stock blir. Inte heller säkert att man kan ta ut samma längd på nästa stock, och då blir det ännu besvärligare.

3m massaved flyttas inte bandet, större tillåten felmarginal.

Avatar Fallback

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541145 Påminner mig om att jag får kolla mätbandets längd igen.

Användarvisningsbild

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

T Landström  
#541369 De vi levererar till kör på de gamla hederliga 30cm modulerna...så står det 550cm i prislistan så apterar jag på 550cm...

Användarvisningsbild

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

halvproffs  
#541372
T Landström skrev:De vi levererar till kör på de gamla hederliga 30cm modulerna...så står det 550cm i prislistan så apterar jag på 550cm...


För mig är dom gamla modulerna 10cm.
När 3dm modulerna kom för ca 30år sedan så har jag apterat ca 553 för säkerhets skull. Hamnar jag på 549 dras stocken ner till en 520cm längd.
Kan ju vara ändrat nu. Förr fick man ett apteringshäfte från Mellanskog men det är indraget för nu är det bara på data och bara några sortiment. Övriga sortiment ska man ringa inspektorn om. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Hur nära modullängden apterar ni?

T Landström  
#541373
halvproffs skrev:
T Landström skrev:De vi levererar till kör på de gamla hederliga 30cm modulerna...så står det 550cm i prislistan så apterar jag på 550cm...


För mig är dom gamla modulerna 10cm.
När 3dm modulerna kom för ca 30år sedan så har jag apterat ca 553 för säkerhets skull. Hamnar jag på 549 dras stocken ner till en 520cm längd.


Jag har aldrig råkat utför att de blivit ner kortade så mycket!
Brukar vara en stock per säsong som är för kort och det beror på att jag inte har koll på kortaste längden vi får leverera :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).