Motorsåg och handhållet

Stihl 260 som kastar

20 inlägg 4499 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

Björn T  
#540932 Hej. Kan du ta ett par bilder på kedjan ? så blir det lättare att se vad felet är.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540947 Har du rätt mall till kedjan så blir inte ryttarställning för låg.

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

Ldsaren  
#540955 Tycker man får bättre känsla med enbart med filarna som de där . Funkar för mig bra.
En större såg kan man ju ha lite lägre ryttare , så man får det rätt suget .

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

Bluesbreaker  
#540966 Jag har använt den filen under många år, körs stihl ms 201. Om man inte ”trycker” när man filar så tar det ganska lagom i gran i början av säsongen innan det blivit kallt. I hårdare träslag eller om det är kallt kring -10. Plockar jag bort filen som tar ryttarna när jag filar i skogen. Tillbaka i ladugården på kvällen blir det rengöring och något drag även med filen på plats för att ta ryttarna. För nått år sedan köptes en ny fil av denna typ då ”stängerna” som vilar på tänderna vid filning hade slitits ned och då tog den för hårt på ryttarna. Annars har det funkat utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

Avslutat-02  
#544986 dina ryttare är för låga, slipa kedjan utan att slipa ryttarna, en eller två gånger så löser det sig.

kontrollera gärna med en hva filmall istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).