Traktorer och processorer

Ferguson 135 special

37 inlägg 20036 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ferguson 135 special

moraggarn  
#540874 Tjena!
Jag har funderingar över att eventuellt köpa en ny traktor.
Har hittat en fin Ferguson 135 special årsmodell 1975,med Bergsjölastare.
Jag vet inget om denna modell och söker nu lite info, så ös på med det ni vet, positivt som negativt. Vad är skillnaden på en 135:a och en 135 special?
Det den ska användas till är att få hem ved från skogen, röja undan snö och lite annat småpyssel hemmavid. Det jag fastnade för var skicket och att det var lastare på den samt att det var lagom storlek på traktorn.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

erikl  
#540881 Mkt smidig med frontblad att ploga med, lättstartad och bränslesnål.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Göt  
#540921 135 special har väl 8 växlar framåt till skillnad mot 135s som har 6 och 135mp som har snabbväxlar så det blir 12.
Annars en lättkörd traktor som är tillverkad i 100 000 tals exemplar, det finns gott om reservdelar, både i Sverige och utomlands....

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Aqualize  
#540958 "Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).

Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.

Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.

Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

valtra a 72  
#540959 I broschyren från 1976 så har 135 special 8 växlar fram och 2 back och modellen med snabbväxel Mf 135 allmatic 12 växlar fram och fyra back.http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... on_135.pdf . Nu har jag ej kört någon 135;a men några Mf 35 och jag har för mig att hydraulpumpen stannade när man frikopplade. Har ej kört någon på detta årtusende så jag kan minnas fel.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Göt  
#540980
Aqualize skrev:"Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).

Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.

Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.

Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.


Inte riktigt sant efter som jag har en 135 s från 1968 med sexvälad låda och gar haft en 135 special från 1971 med 8 växlad låda, om det är snik eller inte får du själv avgöra , är trots allt snabbväxeln det kan bli problem med

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Göt  
#540981
valtra a 72 skrev:I broschyren från 1976 så har 135 special 8 växlar fram och 2 back och modellen med snabbväxel Mf 135 allmatic 12 växlar fram och fyra back.http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... on_135.pdf . Nu har jag ej kört någon 135;a men några Mf 35 och jag har för mig att hydraulpumpen stannade när man frikopplade. Har ej kört någon på detta årtusende så jag kan minnas fel.


135 orna har dubelkoppling som innebär att man inär man trampar ner kopplingen normalt så går hydraulpumpen och kraftuttaget fortfarande om man trampar ner kopplingspedalen ytterligare så så stannar hydraulpumpen och kraftyttaget. Det var på grållen och en del tidiga 35 or som som hydrulpumpen stannade på vid urkoppling

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

axwell  
#541018 I den MF 135 special som jag hade var det ett simplare reglage för 3-punkten. Ingen nackdel för mitt användande då jag inte plöjde med den.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541189
Aqualize skrev:"Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).

Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.

Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.

Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.


S står för snik, har själv en 76a special, 8 vcl

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541238 135 S är inte samma som 135 Special
Morgan

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

moraggarn  
#541853 Har idag varit och kollat samt provkört denna 135:a. Med tanke på åldern (1975) så var traktorn i gott skick, bakdäcken kunde ha varit bättre, dock inga torrsprickor eller så, men de går ett tag till. Framdäcken var bra. Sitsen var sliten men annars var övrigt i hytten i bra skick.
Helhetsintrycket av traktorn var fint, lastaren fungerade väldigt bra, traktorn startade lätt och fint och inga konstiga missljud eller så från motorn, obefintligt glapp i framvagnen.
På traktorn finns servo, hitchkrok och jordbruksdrag, traktorn är servad och genomgången, ny el dragen så allt fungerar inklusive hyttvärmen. Ny kylare inklusive slangar. Den medföljande snöskopan var i väldigt bra skick.
Priset är 52000:- inklusive transport hem "till dörren".
Hur tycker ni att detta låter, är det något att slå till på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Göt  
#541878 Låter bra hur många timmar stod det på mätaren. Dom är populära 135 därav priset... Bytte däck första gången på min 135 från 68 för ett par år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Göt  
#541879 hoppas att priset var inklusive moms, då momsen är avdragsgill. Kolla upp så att säljaren är redovisningsskyldig för moms, annars får du inte dra av momsen

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

moraggarn  
#541881 Den är omomsad och har gått drygt 6000 timmar. Den står på firma men säljs åt privatperson.
Som sagt, den är nog något överprisad men å andra sidan står den nära, 3 mil hemifrån så man slipper ju en eventuell långväga fraktkostnad. Nu fick jag ju även ner den några tusen i pris samt att de kör hem den utan kostnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

axwell  
#541894 Klart du passar på: löp och köp !
Mycket värt med fungerande elsystem och fraktkostnaderna kunde i andra fall ha blivit rätt så höga.

Det borde följa med lite mer tillbehör som kedjor och kanske en motvikt med tanke på lastaren.

Att sätet är sunkigt är nästan standard, det får du fixa med lämpligt liggunderlag och en skyddsklädsel
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000035739 39-838 för singelsäte 159 kr inkl..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).