Motorsåg och handhållet

Stihl 260 som kastar

20 inlägg 4495 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 260 som kastar

sack  
#540868 Har fått problem med min Stihl 260.
När jag sågar med dragande kedja kastar sågen våldsamt.
För att vässa kedjan använder jag Stihls fil som samtidigt vässar och filar ryttaren.
Har någon samma problem och vad gör ni då?
Jag vill helst kunna fortsätta med Stihls fil då den är lätt att använda.
Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

Rasken  
#540870 Om det är den filen jag tror, så testade jag den härom dagen. Jag fattar inte hur det skall fungera..….. ? Det tar ner ryttarna fullständigt, aldeles för mycket. Så den åkte i sopen. Men jag tror inte det var stihls men såg lika dan ut.

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

Ferguson system  
#540871 Er sagkjeden slitt? Har du sett over så den ikke har skader. Tenner og ryttere som mangler?

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

Lindveden  
#540872 Har oxå provat den vid några tillfällen,men upplever att den tar ryttarna varje gång man filar kedjan. Och det e väl inte meningen att man ska behöva ta ner ryttarna varje gång man filar sågtänderna

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

källshult  
#540873 Hade samma problem när jag köpte min ms 201 och använde den kombifil tidigare i höstas . Efter jag kört slut på den kedjan och satt på en ny så har jag ej haft något problem vet ej varför det blev så men nu funkar det bra och är nöjd

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

anersimyra  
#540876 Kast går inte uppnå om man sågar med dragande kedja, möjligen att den hugger och vibrerar om den blivit för aggressivt filad.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

anersimyra  
#540877
Lindveden skrev:Har oxå provat den vid några tillfällen,men upplever att den tar ryttarna varje gång man filar kedjan. Och det e väl inte meningen att man ska behöva ta ner ryttarna varje gång man filar sågtänderna
. själva syftet med den mallen är att ryttarna ska filas var gång man skärper kedjan. Om jag minns rätt finns tre olika mallar som enbart ska användas med filar av rätt diameter.. :???:

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

Lindveden  
#540878
anersimyra skrev:
Lindveden skrev:Har oxå provat den vid några tillfällen,men upplever att den tar ryttarna varje gång man filar kedjan. Och det e väl inte meningen att man ska behöva ta ner ryttarna varje gång man filar sågtänderna
. själva syftet med den mallen är att ryttarna ska filas var gång man skärper kedjan. Om jag minns rätt finns tre olika mallar som enbart ska användas med filar av rätt diameter.. :???:
Köpte min för 3/8 kedja med filstorlek 5.2

Tycker ändå att det känns onödigt att behöva ta ryttarna varje gång man skärper själva kedjan

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

jhildeng  
#540882 Jeg var også plaga at ryttere ble filt for mye ned, men det kan du løse ved å ta ut flatfila. Så setter du den inn ved behov.Dette gjelder 2-i-1- filholder til STIL.

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

frankie  
#540883 Tror till och med att det finns fem olika storlekar av multifilen att välja på. Så där finns absolut möjlighet att det inte passar kedjan du kör med. Låter som du får antingen för skarp stötvinkel eller kraftigt nertagna underställningsklackar eller båda.

Oavsett hur mkt du litar på din såghandlares kunnande så rekommenderar jag dig att kolla upp om du verkligen har rätt kombination. Jag har själv blivit utrustad med 1,5mm svärd till en 1,3mm kedja vid köp av ny såg av en stor och professionell butik. De kan haft en dålig dag, stressade, praktikant osv...

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

bgl  
#540885 Jag provade en sån fil för några år sen,vad jag minns en tvivelaktig manick.
Möjligt jag vände den fel men åt ena hållet gled skenan som bestämmer höjden på skärtandens egg så tänderna blev slöare åt ena hållet. Man fick inte trycka ner den för hårt, då blev ryttarna alldeles för hårt tagna. Frågade en Stihlgubbe om dom var nöjda med sin produkt, han svarade direkt att den möjligen är lämplig för den som inte kan fila "normalt".

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

Mellberg  
#540888 Inte ofta jag tar något på ryttarna, så allt går oftast mjukt och snällt. En lärdom från den tid då sågkedjor var extremt kastbenägna. Stihls filmall ger en aggressivare kedja men den fungerar mycket bra om man vill ha lite mer bett.

Perfekt för dom som tagit motorsågskörkort, blir spännande då de skall göra ett instick.

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 som kastar

sack  
#540890 Jag kanske inte vet vad som är dragande och skjutande kedja men problemet uppstår när jag sågar med ovansidan av kedjan t.ex vid instick. Jag börjar med undersidan då är det inget problem men när jag riktar om sågen och sågar med översidan för att skapa säker hörn blir det våldsamma skakningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

anersimyra  
#540892
sack skrev:Jag kanske inte vet vad som är dragande och skjutande kedja men problemet uppstår när jag sågar med ovansidan av kedjan t.ex vid instick. Jag börjar med undersidan då är det inget problem men när jag riktar om sågen och sågar med översidan för att skapa säker hörn blir det våldsamma skakningar.

Sågar du på ovansidan så sågar du med skjutande kedja. Det problem du beskriver beror i de flesta fall på en felaktigt filad kedja i kombination med en kedjetyp som möjligen inte ens välfilad är någon höjdare vid instick.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 som kastar

JensSkoog  
#540910 Har du en 260 så sitter det väl på ett 13"svärd och en 1,5mm, .325 kedja. Om du använde Stihls "två i ett" filmall på den, så blir kedjan rent för aggressiv. Ta bort flatfilen och fil utan ett par gånger så vill jag tro att det bättrar sig.
Senn kan du kolla om du har RS eller RM kedjan. Jag gillar RS på vedbacken och när jag kapar, men när jag ska fälla så ska det sitta på en RM kedja, annars blir det hopplöst att göra instick.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).