Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243021 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#540790 Aha men då är vagnen utesluten då får du koncentrera dig på traktordelen, där har du ju en drivkjedja samt en vinkelväxel. Varför inte ta och lossa vinkelväxeln känn på den med handen om den känns ok, är den ok så byt i alla fall olja i den. Du kan ju faktiskt också göra som jag föreslog tidigare också att köra med och utan inkopplad drift, men som du beskriver det så räcker det nog att kolla vinkelväxeln, kedjan och de lager som sitter för drivaxeln, Minimastern är ju rätt så enkelt uppbyggd och lätt skruvad

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

VimekarenLastEdition  
#540801 Har inte läst allt, men om remmen är för sliten kan den växla fint i variatorerna vid låg belastning och dra bra men vid hård belastning bli orkeslös då remmen ligger för högt på variatorerna.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540802
ulfgustav skrev:Aha men då är vagnen utesluten då får du koncentrera dig på traktordelen, där har du ju en drivkjedja samt en vinkelväxel. Varför inte ta och lossa vinkelväxeln känn på den med handen om den känns ok, är den ok så byt i alla fall olja i den. Du kan ju faktiskt också göra som jag föreslog tidigare också att köra med och utan inkopplad drift, men som du beskriver det så räcker det nog att kolla vinkelväxeln, kedjan och de lager som sitter för drivaxeln, Minimastern är ju rätt så enkelt uppbyggd och lätt skruvad
Nog är den lättskruvad, å inte särskilt dyra delar heller än så länge, men har nästan tröttnat på skruvandet redan, grejerna ska fungera när man ska använda dom...[emoji16] Är nog lite bortskämd med tidigare skogsfordon om man säger så.... [emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540805
VimekarenLastEdition skrev:Har inte läst allt, men om remmen är för sliten kan den växla fint i variatorerna vid låg belastning och dra bra men vid hård belastning bli orkeslös då remmen ligger för högt på variatorerna.
Den gick hur bra som helst innan reparation av drivaxel och så bytte vi hela portalen till en ny då min far bara garva när den "bara" kosta 5100 eller något liknande, han har blivit blind av kostnaderna att hålla en skotare och skördare igång 🤭, sen är det byte av stift i motorn och en bussning i ramen som blivit åtgärdat. Å nu så vid provkörningen så är den helt orkeslös, orkar knappt med sig själv på plan mark och det blir än sämre med vagnen monterad.... Gamla remmen va rätt sliten så ja trodde det var felet men det är samma fenomen trots att jag nu bytt rem till en ny...

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

VimekarenLastEdition  
#540813 Kan du rulla maskin fram och tillbaka för hand relativt lätt

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

VimekarenLastEdition  
#540814 Utan vagnen

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

sveakatten  
#540816 Vet ju inte hur dessa ser ut, men det låter som variatorn inte funkar som den ska, går den inte lätt på axeln, osmord? om man nu ska smörja på en sån där?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540817
VimekarenLastEdition skrev:Kan du rulla maskin fram och tillbaka för hand relativt lätt
Tror det går rätt så lätt... Ska ta å kolla de igen...

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540818
sveakatten skrev:Vet ju inte hur dessa ser ut, men det låter som variatorn inte funkar som den ska, går den inte lätt på axeln, osmord? om man nu ska smörja på en sån där?
Ja funderingarna går till variatorn... Den ser tämligen ny ut, gissar att den inte gått många meter alls faktiskt... Frågan är om något hänt me den... Sitter den me krysskil? Har aldrig satt mig in i variatorer, vet bara hur det fungerar så att säga....

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

VimekarenLastEdition  
#540819 Kolla så ingen kedja är pianospänd och att dom är linjerade i spända fastdragna läge, är det linjerat med variatorerna och rätt avstånd då den inte verkar växla ut enligt vad du skrev tidigare

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Hema  
#540833 Som Bosse bildoktorn sa, uteslut inte nybytta delar, de kan vara kassa de med.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540858 Jag ska ta tag i detta imorgon... Om jag lyfter upp maskinen på traktor gafflarna så borde ja lätt kunna vriida hjulen, alt skjutsa den på backen... Tar iaf av vagnen igen och börja utan den...

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

svampbob  
#540864
Skogsnutte skrev:Jag ska ta tag i detta imorgon... Om jag lyfter upp maskinen på traktor gafflarna så borde ja lätt kunna vriida hjulen, alt skjutsa den på backen... Tar iaf av vagnen igen och börja utan den...


När du har den upplyft och vagnen bortkopplad kan du provköra och se om du får båda variatorerna att växla ut fullt.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#540869
svampbob skrev:
Skogsnutte skrev:Jag ska ta tag i detta imorgon... Om jag lyfter upp maskinen på traktor gafflarna så borde ja lätt kunna vriida hjulen, alt skjutsa den på backen... Tar iaf av vagnen igen och börja utan den...


När du har den upplyft och vagnen bortkopplad kan du provköra och se om du får båda variatorerna att växla ut fullt.

Som jag förstod det i det första inlägget så gick denna fint och växlade när du körde utan driften inkopplad, visst var det så? Den gick tungt när du kopplade in driften. då har du ju isolerat problemet till driften eller hur. sök då felet där du behöver varken lyfta maskinen eller annat, vinkelväxel kedja några lager är vad du har att undersöka. sårare är det inte

Avatar Fallback
smirajs  
#541050 Hur ser det ut med hydrauliken, på min kan jag välja att koppla ur hydraliken (tror att oljan går direkt mellan tanken pumpen och reglaget) men det går även att lägga spaken i ett annat läge å då motar det väldigt och den blir orkeslös precis som du beskriver. Har för mig att jag måste lägga den i det läget där oljan går mellan reglagespaken pumpen och tanken när jag kopplar bort trailern. Kan vara så enkelt kanske😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).