Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238214 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#488481
Mr shogun skrev:Hej!
Premiärkörning för i år blev det idag och allt fungerade helt perfekt.
Skotern är snart inkörd då mätaren just slog om till 2300 mil..


Jämarns vilket lass :surp: Måste vara en styv dragare din maskin. Fint ekipage !

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489599
1514936415_jan2018skotersladda.jpg
1514936418_jan2018skotersladdb.jpg
1514936432_jan2018skotersladdc.jpg
1514936405_jan2018skoterledb.jpg
1514936386_jan2018skoterleda.jpg

Ja det är ju inte nåt timmer framdraget än men här är några bilder
på en sladd jag snickrade ihop och leden vi preparerar med den.
Ett jobb som liknar det man gör inför större ved och timmertransporter med skoter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mikael.O  
#501124 Vilken härlig tråd.
Nu kom jag på vad jag saknat här i livet. En skoter med timmerstötting/timmerdoning. Har aldrig haft en skoter eller ens kört en skoter förut men man kanske skulle ha skaffat en för att kunna köra hem lite ved och sånt. Vilken skoter är lämplig för en nybörjare? Såg en Ockelbo 6000 på Blocket för 5000:-, är nått liknande en bra skoter att börja med? Har sett att dom nämnts tidigare i tråden.

MVH

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Bax  
#501133 Beror väl på vilka pengar du vill lägga.
En begagnad Widetrak, Viking eller 5-9 skulle jag rekommendera. Eller en Bearcat.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mikael.O  
#501144
Bax skrev:Beror väl på vilka pengar du vill lägga.
En begagnad Widetrak, Viking eller 5-9 skulle jag rekommendera. Eller en Bearcat.

Så lite som möjligt. Har ändå inget skoterkort så det blir ju bara körning inom ägorna och inga längre äventyr.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#501159
Mikael.O skrev:Så lite som möjligt. Har ändå inget skoterkort så det blir ju bara körning inom ägorna och inga längre äventyr.

Om ditt vanliga körkort duger beror på om det utfärdat före 1/1 2000, då får du köra.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#501208
Mikael.O skrev:Vilken härlig tråd.
Nu kom jag på vad jag saknat här i livet. En skoter med timmerstötting/timmerdoning. Har aldrig haft en skoter eller ens kört en skoter förut men man kanske skulle ha skaffat en för att kunna köra hem lite ved och sånt. Vilken skoter är lämplig för en nybörjare? Såg en Ockelbo 6000 på Blocket för 5000:-, är nått liknande en bra skoter att börja med? Har sett att dom nämnts tidigare i tråden.

MVH

Den funkar fint, håll koll på mattan. En svag punkt, och dyr. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mikael.O  
#501237
axwell skrev: Om ditt vanliga körkort duger beror på om det utfärdat före 1/1 2000, då får du köra.

Tyvärr så tog jag B-kortet 2010 så jag får egentligen inte köra men inom ägorna törs man väl kanske köra. På sikt ska jag väl skaffa kortet men inte i nuläget.

totaya79 skrev:Den funkar fint, håll koll på mattan. En svag punkt, och dyr. :-bd

Okej då kan jag hålla lite koll på nått liknande, nu blev den aktuella skotern såld men jag får hålla upp ögonen.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501278
1520067466_img_20180228_165156.jpg
1520067467_img_20180228_165206.jpg
1520067467_img_20180228_165216.jpg

När jag hörde att svågern fått hem nya Titanen så det blinkade bara till så var jag där
och hjälpte till med lite inkörning som den människovän jag innerst inne är.
Av det lilla jag kört så känns den lätt och stark, inte i närheten av Polaris WideTrak
som känns tung, sävlig och mer arbetsbetonad.
Denna har de smala skidorna, höga rutan, packlåda och dubbeldyna med rygg och armstöd.
Initialt känns de smala skidorna lite väl smala och dyker rejält i mjuksnön, men efter
en stund förstår jag att det är därför skotern känns såpass smidig ändå trots den långa
och breda mattan, så min konfiguration hade nog blivit med smala skidor men utan det andra.
Skidorna är enkla att byta så möjligen hade man kunnat kosta på ett extra par för olika sorts körning.
Det ska bli kul att höra vad han tycker om Titanen när han hunnit testa den mer, han har bara en Viking
att jämföra med sen tidigare så förmodligen känns denna som en helt annan farkost.
För egen del står Titan på min önskelista som komplement till Rush.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Meonlyster  
#506335 Hur är Polaris Widetrak i djup lössnö? Kör man lätt fast? Har hittills kört med min gamla Skidoo safari med 40cm matta. Den har fungerat helt ok när det varit mer snöfattiga vintrar men tycker den är ostabil och lämnar lätt fast nu när det är mycket snö.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540744 Har huggit o kört ihop lite snöbrott idag

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540745
larsk83 skrev:Har huggit o kört ihop lite snöbrott idag
Hade tänkt skicka med lite bilder men de ville inte funka

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Krillian  
#554310
1551548298_20190302_134858.jpg
1551548300_20190302_134903.jpg


Hej på er alla!
Det blev en sväng ut i skogen idag för att plocka några vindfällen. Är rätt ny på vedkörning med skoter men tycker jag fick ihop ett skapligt vedlass. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#563658 Vinterns skoterkörning

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Värmlänning  
#563678 Ambitiöst :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).