Skördare

Sagkjede vs. klipp

8 inlägg 3929 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sagkjede vs. klipp

AndersH  
#53727 Har planer om å utvide entreprenørfirmaet med en skördare med klipp eller vanlig aggregat med flertrehåndtering. Skal brukes i gallring av klenvirke, beiter og tomtearealer etc. Vurderer JD H412 eller Logmax 4000, alternativt Moipu 300ES eller 400ES (med klipp). Basmaskinen blir JD 770 eller 1070. Noen som har erfaringer eller synspunkter til dette utstyret?

Har mest tro på sagkjede, siden det klarer grovere stammer og kan utrustes med stubbebehandling. Skogforsks test antydet også at produktiviteten med aggregater med sagkjede var høyere enn klipp.

Har en Valtra XM150 med Nisula 280E i dag, som fortsatt skal brukes til veg- og åkerkanter etc.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sagkjede vs. klipp

dag-man  
#53976 tror också på kedja, det går mycket snabbare att såga av träden än att klippa av dom.

Avatar Fallback

Re: Sagkjede vs. klipp

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53981 jag har varit på nån liten energi mässa idag, å me dom grejjerna som fanns där så är det tveklöst logmax flerträdshanterings utrustning som verkar vara det som funkar bäst enligt mej, snabbt å smidigt...
MEN.. Skulle man vilja ha nått så varför inte både och?

http://www.kesla.fi/videos/index.php?ka ... ts&play=ok

Användarvisningsbild

Re: Sagkjede vs. klipp

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54001 En kompis var åxå på den mässan. Han hade samma åsikter. Tyckte nästan det kändes frustrerande att kolla på klippen efter att sett Logmaxet!

nutte skrev:jag har varit på nån liten energi mässa idag, å me dom grejjerna som fanns där så är det tveklöst logmax flerträdshanterings utrustning som verkar vara det som funkar bäst enligt mej, snabbt å smidigt...
MEN.. Skulle man vilja ha nått så varför inte både och?

http://www.kesla.fi/videos/index.php?ka ... ts&play=ok

Avatar Fallback

Re: Sagkjede vs. klipp

AndersH  
#54007
nutte skrev:jag har varit på nån liten energi mässa idag, å me dom grejjerna som fanns där så är det tveklöst logmax flerträdshanterings utrustning som verkar vara det som funkar bäst enligt mej, snabbt å smidigt...
MEN.. Skulle man vilja ha nått så varför inte både och?

http://www.kesla.fi/videos/index.php?ka ... ts&play=ok


Kesla aggregatet ser veldig interessant ut, smart og kompakt løsning. Er det noen som har erfaringer med Kesla aggregater? Kan nok være en utfordring å få service på dem i Norge.

Så en video av Logmax flertrehåndtering:

Ser ut til å fungere veldig bra, men er det ingen problemer med at kjedet hopper av på småtrær som dette?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sagkjede vs. klipp

skogsjan695xl  
#54011 jag tycker nog man ska ha kedja, logmax med flerträdshantering så är man hemma :smile:
Men visst fint med klipp när det står många stammar ihop, har ju en tendens att nypa svärdet om man tar hela bunten på en gång.

Avatar Fallback

Re: Sagkjede vs. klipp

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54016 En av "klipparna" som visades var brackes... va ja har hört skulle det vara så bra, men när ja såg det in action så blev ja nästan full i skratt... antingen hängde det på schafförn som körde eller så äre så långsamt som det såg ut att vara, å då sitter ja nog hellre å plockar smått me skördaraggregatet med acumulering...

va gäller ponsses klipp som dom visade hade lite anorlunda lösningar som ja inte sett förr, själva klippen hade nån typ av "flytläge" så när han lassa av så vek klippdelen undan å han fick me sej mer per grip...

nja... hur mkt ja än funderar på det så är det logmax lösning som gäller, då kan man fortsätta köra gallring precis som nu men när det ska köras energived så har man lite hjälp av acumuleringen utan att behöva byta aggregat eller nått...
till vårt L-M 3000 skulle kostnaden med program hamna mellan 80-100´ visst är det en del slantar men det har man nog igen snart nog.. hade det inte varit så "osäker" tid nu så hade vi nog slagit till omgående, men nu blir det till att avvakta lite....

Avatar Fallback

Re: Sagkjede vs. klipp

andreaswistrand  
#54044 Vi kommer att sätta på ackumulering på vårat Log max 3000 på måndag eller tisdag. Det där Kesla aggregatet såg riktigt bra ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar