SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

101 inlägg 52885 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#540322 Husqvarna släpper snart ett helt nytt verktygsbälte för manuellhuggning. I dagligt tal brukar vi kalla dessa verktygsbälten för huggarbälten, så också fortsatt i denna tråd. Skogsforum har fått ett bälte för test och det är här i denna tråd du ska kunna följa testet.
Huggarbältet har Husqvarna döpt till Flexi och det kommer börja säljas under senare delen av januari 2019 i Sverige. Tydligen har Husqvarna valt att släppa Flexi på vissa marknader redan, något som skapat lite förvirring i tråden Fredrik Reuter - Vad är bra att ha i huggarbältet?.

Huggarbälte har blivit huggarsele - om man vill
Det verkar nu vara en trend att huggarbälten anno 2019 ska ha en avlastande sele. Oregon har släppt ett nytt sådant huggarbälte och nu också Husqvarna. En sele på ett huggarbälte kan nog vid en första anblick tas emot negativt av garvade manuellhuggare. Husqvarna har nog stenkoll på detta och har valt en lösning med en mycket lätt och slimmad sele som dessutom enkelt kan tas av. Selen ska med andra ord inte jämföras med dito till röjsågen.

Samtidigt, om man tar en funderare, så är sele ingen dum idé. Det avlastar höfterna och man kan enkelt justera hur mycket last som ska läggas på axlarna. Tröttnar man helt så kan man ta bort selen på ca 5 sekunder.

Både bältet och selen har mycket inslag av reflextyg. Det är bra ur en säkerhetsaspekt och vi får reda ut huruvida produkten kan hjälpa till och följa EU-kraven för varsel i skogen.

Det vanliga bältesspännet är nu borta, man behöver inte sikta på sitt favorithål utan ställer längden på bältet och sedan är spännet likt ett säkerhetsbälte där man klämmer på de två röda delarna på spännet för att ta av sig huggarbältet. Detta är positivt. Det blir mycket enklare att ta av sig bältet vid paus. Selen har ett snabbspänne över bröstet.

Bygg ditt eget huggarbälte i moduler
Ett huggarbälte är individuellt och har sedan “hedenhös” byggts ihop för att passa varje unik huggare som just den vill ha det. Nya verktygsbältet Flexi är inget undantag och erbjuder ett “modulsystem” där man själv bygger sitt bälte som man vill ha det. Byggandet kräver inga verktyg utan man snäpper fast de hölster och hållare man behöver och man gör det på bältet som löper utanför det vadderade ryggskyddet.

Som du ser på bilderna så har undertecknad börjat bygga ett bälte. Dels ur ett personligt perspektiv men också utifrån diskussioner på Skogsforum. Ett exempel är att skippa förbandslådan baktill. Jag vågar nog påstå att det verkar råda konsensus över att första förband-kitet ska ligga i framfickan på jackan. Genom att ta bort denna från bältet får man plats över till annat och som test hamnade istället Husqvarnas mjuka väska där istället. Vad som ska vara i denna väska får bli upp till oss att bestämma.
Fil- och multiverktygshållaren tror jag personligen att jag inte skulle ha alls på bältet. Det passar bättre på bensindunken enligt mig.
Men kilhållaren ser mycket lovande ut och kan hålla tre kilar som gör alla tre lätt åtkomliga. Minst lika lovande ser verktygshållaren för slägga, yxa eller brytjärn ut.

Kommande test av huggarbälte
Testet av nya huggarbältet Flexi har inte börjat ännu, jag tänkte vi kunde diskutera bältet här i tråden och utifrån diskussionen få till ett bra test.

Vad tror du om huggarbältet? Och har du några funderingar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Skogen i boden  
#540325 Har sökt nåt liknande då bältet jag har idag antingen halkar ner eller får dras åt till blodbrist uppstår :lol:
Fattar inte varför de släpper det i Norge men inte i Sverige

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Fredrik Reuter  
#540329 Hej,
Ja, det är du nog inte ensam om!
Jag har inget svar på varför Norge kom före Sverige denna gång, kanske någon annan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540331 Har du testat andra verktygsselar typ Snikki?

Är förresten modulerna kompatibla med Snikki-selen? Jag råkar nämligen ha en Snikki-sele, som förvissa inköptes för huggar bruk, men som inte kommit till användning ännu.

Edit länk Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

T Landström  
#540332 Trots att man är en glad amatör spå kommer jag nog att testa detta bältet... Lite besviken att dom satsar på syntet material...igen...

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Amatörhuggare 62  
#540348 Ser fram mot testet.
Som manuell huggare.
Å smart kunna byta fickor å tillbehör.
Ekhugge många kilar, extra kilficka.
Fällningar Frötall, färgburkshållarn.
Och ser ut som bra hållare handslägga.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

A.Lundbäck  
#540382 Testade det på GD och det kändes väldigt följsamt samtidigt som det gav bättre stöd för ryggen än tidigare.

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Hema  
#540390 Vad jag kunde se på GD-dagarna fanns det inget som hindrade att man använde gamla/vanliga tillbehör.

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Hema  
#540391
T Landström skrev:Trots att man är en glad amatör spå kommer jag nog att testa detta bältet... Lite besviken att dom satsar på syntet material...igen...

Inte helt nöjd med ditt fina?

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

T Landström  
#540392
Hema skrev:
T Landström skrev:Trots att man är en glad amatör spå kommer jag nog att testa detta bältet... Lite besviken att dom satsar på syntet material...igen...

Inte helt nöjd med ditt fina?


Lite missnöjd med fickorna...men annars är det bra... :-bd
Men när det kommer till verktygsbälten är jag lite nördig.... :roll: :lol:

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Hema  
#540402 Jag gillar att ha mätbandet på ryggen, så det inte är ivägen för armarna eller slår när man går. Kanske är det bra o ha det utanpå förbandshållaren eller så bygger det för mycket bakåt. Så det blir ivägen om man sätter sig ned o lutar sig bakåt? Bra att möjligheten finns iaf.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

plax  
#540433 Värdefullt blir det när man kollar norska priset 😢. Men det finns ju oregons bälte med sele att köpa för 80€ 🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

anersimyra  
#540442 Hur mycket kostar ett fullutrustat bälte? Vad jag skulle vilja se är en låsning för timmerkroken och möjligen en annan design på saxfickan som förhindrar att saxen glider ner och ut ur fickan.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Fredrik Reuter  
#540446 Ja. ska man göra en bedömning utifrån den Norska sajten så är det rejält dyrare än det gamla (som dessutom har basutrustningen med i köpet). Men vi får nog avvakta med ett lokalt pris innan vi drar får många slutsatser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

plax  
#540450 Så är det, nu vet jag inte hur stort "oljetillägget" är i Norge :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).