Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210840 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Björn T  
#540235
JensSkoog skrev:
Björn T skrev:Jag börjar förstå varför ni letar efter lätta sågar när ni ska ha så mycket grejer med er.

Det som intresserade mig med det här nya HVA-bältet
var att man får anpassade hängslor med som håller det uppe.
Med min usla rygg, känns det snabbt illa om jag stramar bälte om livet, så oftast har jag det över axlen med lyftsax, måttband, kilar och något att slå kilar med, och så slänger jag det på marken när jag sågar. Att sågen är lätt, är ju en extra bonus för en gammal gubbe :wink:


Har du problem med ryggen ska du ha som jag. Ett bälte för tyngdlyftning :-bd ett kraftigt brett bälte i läder som ger bra stöd för ryggen. Skaffade detta efter diskbråcksoperation fungerar mycket bra. Har stansat ut hål så jag kan fästa hållarna för krok och sax. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#540236
Björn T skrev:Har du problem med ryggen ska du ha som jag. Ett bälte för tyngdlyftning :-bd ett kraftigt brett bälte i läder som ger bra stöd för ryggen. Skaffade detta efter diskbråcksoperation fungerar mycket bra. Har stansat ut hål så jag kan fästa hållarna för krok och sax. :-bd

:-bd :-bd
Strålande ide!
Har ju ett som jag använder när jag lyfter tungt och brosslar.
Jättebra ide att använda det på det sättet ochså.
Tack, Björn T 🤗

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ferguson system  
#540279 Oregon sitt nye belt: https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... le-001482/

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Lindveden  
#540280 Har ett huggarbälte som består av 2 fack med plats för flera kilar,ett fack med måttband,ett fack med 1:a hjälpen,ett fack för storsläggan[emoji6]+att jag brukar ha en liten plats för en märkkrita. Nu fäller ja mest övergrovt o i slänter osv åt skördare så det blir väl lite annorlunda för er som ska ut o manuell hugga helt o hållet vad ni stoppar i bältet

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

sveakatten  
#540293
Björn T skrev:
JensSkoog skrev:
Björn T skrev:Jag börjar förstå varför ni letar efter lätta sågar när ni ska ha så mycket grejer med er.

Det som intresserade mig med det här nya HVA-bältet
var att man får anpassade hängslor med som håller det uppe.
Med min usla rygg, känns det snabbt illa om jag stramar bälte om livet, så oftast har jag det över axlen med lyftsax, måttband, kilar och något att slå kilar med, och så slänger jag det på marken när jag sågar. Att sågen är lätt, är ju en extra bonus för en gammal gubbe :wink:


Har du problem med ryggen ska du ha som jag. Ett bälte för tyngdlyftning :-bd ett kraftigt brett bälte i läder som ger bra stöd för ryggen. Skaffade detta efter diskbråcksoperation fungerar mycket bra. Har stansat ut hål så jag kan fästa hållarna för krok och sax. :-bd


Det lät interssant, är det något sånt här du har?
https://www.svensktkosttillskott.se/pro ... ldingbalte
Har också problem med ryggont hela tiden nu när jag hugger fröträd.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#540299
sveakatten skrev:Det lät interssant, är det något sånt här du har?
https://www.svensktkosttillskott.se/pro ... ldingbalte
Har också problem med ryggont hela tiden nu när jag hugger fröträd.

Det liknar det jag har. När jag kommer i håg att använda det under brossling
och tungarbete, mår ryggen mycket bättre än när jag glömmer det. :-bd

Ska testa om jag kan kombinera det som huggarbälte.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Björn T  
#540303 Liknande som jag använder :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Fredrik Reuter  
#540323 Hej,
Min fråga om setups för huggarbälten mynnade ut i en diskussion om nya bälten från bl a Husqvarna. Det var riktigt intressant eftersom min fråga handlade om det nya bältet. Nu finns en ny tråd att diskutera det i: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Deichenpoff  
#579593 äger inget bälte men insett att jag jämnt måste gå och hämta det ena eller det andra, ska nog skaffa något lämpligt.
tror jag bygger något med hjälp av julas verktygsbälte.
ang jänkare och skydd kan man googla chainsaw accident statistics och gotta ned sig,
gissar att dom har fler olyckor än vi har motorsågar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nyborg  
#579616 Hur ser det bältet ut? Det jag tittade på tyckte jag verkade både dyrt och klumpigt. (Jag har en Erlings huggarväst, den är väl kanske ännu dyrare, men väldigt smidig! Annars kan väl ett huggarbälte från tex Husqvarna eller Stihl vara ypperligt! De är ju konstruerade för yrkesmän... Bättre lägga till några kronor än att ångra sig senare? :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Avslutat-02  
#579617 https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... le-001482/

Detta skulle jag välja om jag skulle börja med något ifrån Jula, sätta fast några hölster för sax och krok mm.

Men ergonomin finns ju där.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Deichenpoff  
#579618 https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... karbalten/

Ångrar mig säkert men det kostar ju inte så mkt.
Jag är rätt så pysslig av mig så jag hittar nog på något bra.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Avslutat-02  
#579620 Äsch ett bälte är ett bälte.
Huvudsaken är att man har hölster.
Utan dem så får man inte med sig så mycket....

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

anersimyra  
#579625
1564773663_b795e6c0-e50b-4137-b655-f232546a8130.jpeg
Järnspettsenkelt vinner i längden... :-bd Eiahölstret har jag slitsat upp så att kroken går längre ner och sen låses kroken med kilen. :ymparty: hängslan är köpt på Skogma, att både bälte och hängsla tvinnar sig har i praktiken ingen som helst betydelse, tvärtom så låser det bältet bättre mot buken.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579650 Härligt inkörda dina kilar är...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).