Traktorer och processorer

Patu 40HE

6 inlägg 4094 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patu 40HE

kgwarrior  
#533068 Hejsan,

Har köpt en Patu 40HE ifrån 1995. Följde tyvärr inte med någon dokumentation. Någon här som vet något om denna modell eller vet var man kan få tag på en instruktionsbok? Enda jag hittat på nätet är 2 filmer på youtube.

Ser ut ungefär som en Patu 30, rullmatad, mätrulle i botten mellan matarrullarna. Inbyggd tank och pump. Vikten är angiven till 900kg på typskylten. Ska hänga i trepunkten men eftersom jag inte har någon kran på traktorn ska jag försöka göra ett fäste och ställa den på huggarvagnen.

Processorn styrs med en låda i traktorn som heter "motomit MD-8". Blänker på kortet men den röda knappen heter "OIL".

Följde även med ett fällhuvud som dock inte använts på några år. Finns ett hydrauluttag på processorn som är märkt fällhuvud men ser inte att det finns någon knapp eller liknande att styra den med, eller kan det vara den röda "OIL" knappen? Fällhuvudet var delat, antagligen för att kunna lyfta det för hand.

Det jag undrar i första hand är:

1. Vilket svärd och kedja passar?

2. På lådan i traktorn så fungerar längdmätningen och jag kan spara olika längder på knapparna 1-8 men hittar inget sätt att få processorn att mata fram den längden som jag valt. Finns en knapp som heter "MAN", trycker jag på den så skiftar den ifrån . till : i displayen men märker ingen skillnad på matningen.

3. Sitter en stor kugghjuls liknande ratt på utsidan. Vad ställer man in med den?

4. Antar att det finns en växellåda gömd inuti. Kommer man åt att byta olja underifrån?

Tack på förhand!
//KG



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Patu 40HE

MrStraightpull  
#533072 Kolla med Patufabriken

Avatar Fallback

Re: Patu 40HE

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533073
MrStraightpull skrev:Kolla med Patufabriken

Som idag heter Kesla, nog bara att skicka mail och fråga

Avatar Fallback

Re: Patu 40HE

kgwarrior  
#533126 Ja Kesla var hjälpsamma och snabba på att svara!
Laddar upp dokumenten om någon mer behöver dem. En del verkar gälla även för Patu 30.
Hur man kopplar in och styr fällhuvudet är dock fortfarande en gåta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patu 40HE

källshult  
#533167 Spännande vill vi ha bilder och film när du har fått igång processorn

Avatar Fallback

Re: Patu 40HE

Dolk  
#540278 Jag har en Patu 40HE, jag är mycket nöjd med den.
Jag har förstått det som att fällgripsågens kapning startas genom att föra spaken till det läge för spaken som är ledigt.
Vill minnas att det är ca 10 minuter över kl 12, låter det vettigt?!
Jag har doek inte mitt patu fällhuvud utan ett Hypro, som är kopplat till traktorn ls system.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).