Skogsvagn (Huggarvagnar)

Parker vingpump 90 l/min

16 inlägg 6513 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#540187 God Jul aiia medlemmar. Jag har en Moheda 121 4 wd M 50 med pump o tank. De har börjat smattra i pumpen o rycka i slangarna när jag belastar kranen. Båda filterna är bytta i höst, sugslangen e ny o där e normal oljenivå. Köpte den förra hösten så där e garanti kvar. Finns de någon som känner igen problemet. De e en Parker vingpump som sitter på kraftuttaget.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Parker vingpump 90 l/min

Brorsan  
#540188 Luft, is, eller pumpen.
3 orsaker som jag tänker på.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

Ängagärdet  
#540205 Kall olja?

Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

Fredi  
#540234
Ängagärdet skrev:Kall olja?


Vingpumpen ytterst känslig för kavitation. Får den säkert olja så är den slut om det vibrerar i slangarna vid belastning. :sad:

Avatar Fallback

Re: Parker vingpump 90 l/min

Ådii  
#540255 Har du växellåda mellan pump och traktor. Våran pump betedde sig lika när splinsen på pumpen hade blivit nednötta troligen p.g.a att dom hade monterat ihop växellåda och pump torrt, vilket gjorde att när splinsen blivit tillräckligt slitna så slirade axeln på pumpen inne i växellådan när man skulle göra funktioner som krävde tryck. Så om inget annat verkar fel pröva att få loss pumpen från växellådan för att se om splinsen är i skick.

Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#540346 Pumpen sitter direkt på tappen. Gummielementet i klokopplingen är också helt. I dag har jag bytt både tryck- o returfilter men de fanns inga föroreningar i dom o ingen metallspån på magneten. De rycker fortfarande lite när den e kall o ja misstänker de blir värre när den blir varm. Ska köra hela dan i morron så ja får nog reda på de. Nog lika bra o ringa Lantmännen så får dom reda ut de på garantin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Parker vingpump 90 l/min

ulfgustav  
#540353 Med stor sannolikhet så får inte pumpen tillräckligt med olja via sugslangen.
Orsaker kan t.ex vara: Hydraulolja med för hög viskositet, skadad klämd sugslang, att sugslangens innanmäte lossnat och täpper till.
Har t.o.m träffat på tillfällen då det blivit bortglömt både verktyg, handskar och trasor i hydraultanken

Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

Jesper Josefsson  
#540360 Ska bli intressant att höra vad Lantmännen hittar för fel.
Samtidigt som jag blir lite orolig , hämtade ut ett likadant ekipage förra veckan :???:
Hoppades på kvalitet ..

Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#540529 Oroa dej inte för kvaliten. De här e min 3:dje Mohedavagn o den andra med drift o de ha funkat bra men något krabb får man ju räkna med nån gång. Ringde säljaren idag, han lova skicka en servicekille efter helgerna. Har kört hela dan i dag o de vibrerar till o från. Ska köra hela dan i morron o på lördag + några dar i nästa vecka. Hoppas de håller. Säljaren har för sej att den suger luft men varför skulle den suga luft enbart vid belastning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#548569 Lantmännen va här i fm o montera ny pump. Montören tyckte att den gamla inte lät särskilt bra men nu funkar de kanon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#552307 Efter 2 dagar e de likadant me nya pumpen. Har bytt all hydraulolja. Nu ska dom prova med o byta chokeventil. Hör av mej när vi kommit till nån lösning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Parker vingpump 90 l/min

bgl  
#552312 Kollade du att alla nipplar osv är riktiga när sugslangen byttes?
Vibrerar det lika mycket när oljevolymen i tanken sjunker som när den stiger?

Avatar Fallback

Re: Parker vingpump 90 l/min

otax  
#552328 Vad använder ni för olja sort in den? SHS 46 ?

Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#552473 Olja Q8 Handel 46. Alla 4 klämmor till sugslangen e ok. Montören kolla nog o-ringen till flänsen när han bytte pump. Vibrationerna kommer vid belastning el när man sätter den under tryck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker vingpump 90 l/min

verumiten  
#561182 Ska få utbytt mot en kolvpump inom kort

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).