Traktorn i skogen

Startbatteri

12 inlägg 6448 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Startbatteri

mikols  
#540064 Hej,
Har 2 traktorer en Belarus som jag satt i 2 Biltema startbatterier i (24 volt startmotor) och en MF575 som jag nu tänkte byta batteri i. Har googlat runt lite och det finns ju tester men det är ju till bilar dom använder batterierna och min gamla MF går betydligt tyngre och starta än en bil.

Vad använder ni och för erfarenheter av olika startbatterier?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Startbatteri

Cat554  
#540069 Se mest på CCA kallstarstøm. Det er det som avgjør farten på starteren. Prøvde BT-batterier i Cat'en, men det gikk ikke. Kjøpte originale Cat-batterier. Da er den som ny. Tudor har jeg også gode erfaringer med, samt de beste(dyreste) fra Varta. Prøvde ZAP. Like gode som en trekloss.
OH

Användarvisningsbild

Re: Startbatteri

hemhuggare  
#540074 https://tudor.se/batterisortiment/lastb ... struction/
https://tudor.se/batterisortiment/lastb ... -powerpro/
Kolla om du kan hitta nån som säljer dessa till rätt pris jag har powepro o min skördare och det har funkat bra
Några hundralappar mer för ett batteri är ganska billigt jämfört med att hålla på med startkablar när man ska iväg 😀

Avatar Fallback

Re: Startbatteri

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540077 Satte i ett 180Ah från Biltema i Deutzen år 2010 och det har inte tvekat någon gång sedan dess, så tycker inte man kan klaga på det. Köp så stort batteri som får plats är mitt tips.

Användarvisningsbild

Re: Startbatteri

rokon  
#540079 Jag monterade in ett Tudor Powerpro på 185 Ah i min Zetor för en vecka sedan, varför jag valde Tudor denna gång är att de hade den goda smaken att ha ett kompendium för nedladdning på deras hemsida av Christer Svensson civilingenjör i kemiteknik och som har varit verksam inom batteribranschen i ca 30 år; "Laddning av batterier en vetenskap i sig" Sådan info uppskattar jag, varvid jag aldrig brydde mig om att kolla någon annan hemsida. Dessutom gillar jag katten med 9 liv. Köpet gjordes på däckia i Boden.
Det nya batteriet är mitt första köp av slutet batteri i denna storlek. Det fick ersätta ett ca 12 år gammalt traditionellt batteri av fabrikat Hyundai som man fick fylla vatten i. Det höll ju bra länge.

Avatar Fallback

Re: Startbatteri

Ldsaren  
#540119 Jag har bra erfarenhet av Biltemas batteri faktiskt.
Varta Tudor har jag sämre erfarenheter av .
Men kanske tillfällen !

Användarvisningsbild

Re: Startbatteri

hlb  
#540120 Tre nya Valtratraktorer i rad har haft Varta, som bara hållit i två år. (Tillfälligheter????) Kör nu Biltemas största AGM med bra resultet.

Avatar Fallback

Re: Startbatteri

Ldsaren  
#540123
hlb skrev:Tre nya Valtratraktorer i rad har haft Varta, som bara hållit i två år. (Tillfälligheter????) Kör nu Biltemas största AGM med bra resultet.
Det kan nog stämma ganska bra .
Biltemas 180 amp kostar ca 2100 kr är nog prisvärt , och 2 års garanti.

Användarvisningsbild

Re: Startbatteri

hlb  
#540126 Nja, det batteriet är inte AGM och för stort för att få in i bef hållare på Valtra A. AGM -ens 95 Ah är något lägre än Varta, men max startström (850 A)är högre. Har i alla fall gjort jobbet utmärkt i många år och kostar 1950:- inkl moms. Dessutom 4 års garanti.

Avatar Fallback

Re: Startbatteri

Ldsaren  
#540159
hlb skrev:Nja, det batteriet är inte AGM och för stort för att få in i bef hållare på Valtra A. AGM -ens 95 Ah är något lägre än Varta, men max startström (850 A)är högre. Har i alla fall gjort jobbet utmärkt i många år och kostar 1950:- inkl moms. Dessutom 4 års garanti.
Okey bra och veta

Användarvisningsbild

Re: Startbatteri

mikols  
#540259 Tack för svaren! Biltema verkar ni vara nöjda med så det får det bli :).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startbatteri

halvproffs  
#540288 Har också biltemabatteri i traktorn som nu är 7år och fungerar perfekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).