Traktorn i skogen

Nya ringkedjor till traktorn, vilka är bäst?

90 inlägg 48169 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161571
BM 35 skrev:Ring kedjor sågs ju ofta på skogsmaskiner för,,,men sällan nu eller aldrig,,Varför? är det för det är sämre däckskydd med dom eller vad?

De är inte lov att använda på belagd väg,vad jag vet .

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kedjor

rikard_e  
#162539 Verken pigg eller ringkedja får användas på väg

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162567 Tänkte inte på att det stod skogsmaskiner,tänkte på lantbrukstraktor och där är det väl ändå lov att bruka piggkedjor på belagd väg.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162598 Mailade vägverket för något år sedan angående brukandet av kedjor på skogsmaskin efter asfalterade vägar. Kontentan av svaret jag fick var att man fick köra med vad man vill på asfalten så länge det inte blir skador på vägen.

Och framhjulen på jordbrukstraktorer ska gå en aning fortare än bakhjulen för att dom inta skall mota så mycket när man svänger.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175665 De kedjor jag har är släta kedjor med ringar, men inga klackar/piggar. Tänkte börja prova traktorn i skogen nu för och se om det är något att ha i skogen för min del.

Så, tillför släta kedjor något i skogen barmarkstid eller kan jag lika gärna testa utan?

Avatar Fallback

Re: Kedjor

k_h  
#175687 Klackarna på de ringkedjorna jag hade innan var så gott som nerslitna men vill ändå säga att de var bättre än utan. Kommer man på en hal rot eller sten så tar det lite bättre än när det slirar mot däcket. Har inte varit ute i skogen utan snö med de nya kedjorna så jag kan inte jämföra med dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sörmlandsskog  
#539975 Jag har skaffat ett snöblad till vår gamla BM430 och ser nu ett behov av snökedjor.

Utöver snöröjning på grusväg och gårdsplaner används traktorn till att köra ut lite vindfällen med en enklare huggarvagn.

Jag rotade bland morfars bråte i det gamla traktorgaraget och fann ett par antika ringedjor med broddar (nästan tallriksstora ringar med fyra klackar som nog sticker ned ett par cm mot vägbanan). Grova grejer. De var fint uppmärkta med dimensionen 12-36. Våra däck har märkningen 13.6-36.

Tror ni det går att få på kedjorna på våra däck som, om jag förstått märkningen rätt, är något bredare?

Är det en bra idé med ringedjor med broddar för mina ändamål eller är de enbart lämpliga för skogskörning? Ska jag köpa nya kedjor istället?

Passar också på att önska er alla en God Jul!

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Cat554  
#539985 De passer rett på, da det er samme dimensjon. 13,6 er nyere betegnelse enn 12-36 bara.
Forsøk dom. De høres litt grove ut siden det er 4 klackar, men klarer du å klemme dem ned i bakken er det de beste du får i skogen.
Finner du at traktoren din er for lett, så skjær av to av klackarna og svets en midt i mellom dem, slik at du får 2 og 1 i bakken annenhver gang. Da skal du legge dem på slik at de to som sitter på hver sin side går i bakken først, deretter den som sitter alene på ringen. Legg så på en larve med hardsvets på klackarna. Da blir de skarpere og varer lengere. Du har kjedor traktoren ut.
OH

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sörmlandsskog  
#539988 Tack! Då får jag väl börja med att trassla ut dem och försöka kränga på dem.
Vad tycker grusvägen och gårdsplanerna om kedjorna då? När det är tjäle borde de väl inte förstöra så mycket, eller?

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Cat554  
#539996 Vid tjäle går det bra. Er det løs grus blir det litt tufft for ogräset. 😉

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Ferguson system  
#540008
Sörmlandsskog skrev:Jag rotade bland morfars bråte i det gamla traktorgaraget och fann ett par antika ringedjor med broddar (nästan tallriksstora ringar med fyra klackar som nog sticker ned ett par cm mot vägbanan). Grova grejer. De var fint uppmärkta med dimensionen 12-36. Våra däck har märkningen 13.6-36.

Tror ni det går att få på kedjorna på våra däck som, om jag förstått märkningen rätt, är något bredare?



12.4x36 er 31 cm brede. 13.6-36 er 34 cm brede.

Ringkjetting griper langt bedre enn vanlig traktorkjetting eller tverrlenker. ulempen er at det er mer "humpete" å kjøre med og de er harde mot underlaget.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Cat554  
#540012
Ferguson system skrev:
Sörmlandsskog skrev:Jag rotade bland morfars bråte i det gamla traktorgaraget och fann ett par antika ringedjor med broddar (nästan tallriksstora ringar med fyra klackar som nog sticker ned ett par cm mot vägbanan). Grova grejer. De var fint uppmärkta med dimensionen 12-36. Våra däck har märkningen 13.6-36.

Tror ni det går att få på kedjorna på våra däck som, om jag förstått märkningen rätt, är något bredare?



12.4x36 er 31 cm brede. 13.6-36 er 34 cm brede.

Ringkjetting griper langt bedre enn vanlig traktorkjetting eller tverrlenker. ulempen er at det er mer "humpete" å kjøre med og de er harde mot underlaget.


På Morfars tid (min ungdom) het 13,6-36 for 12-36. Vi brukte da felgbredde og ikke dekkets seksjonsbredde som i dag. Prøv dem på!
OH

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Sörmlandsskog  
#540014 Ska prova och återkommer med facit därefter. (Inklusive utvärdering av grusvägens mående.)

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Ferguson system  
#540016
Cat554 skrev:
Ferguson system skrev:
Sörmlandsskog skrev:Jag rotade bland morfars bråte i det gamla traktorgaraget och fann ett par antika ringedjor med broddar (nästan tallriksstora ringar med fyra klackar som nog sticker ned ett par cm mot vägbanan). Grova grejer. De var fint uppmärkta med dimensionen 12-36. Våra däck har märkningen 13.6-36.

Tror ni det går att få på kedjorna på våra däck som, om jag förstått märkningen rätt, är något bredare?



12.4x36 er 31 cm brede. 13.6-36 er 34 cm brede.



Ringkjetting griper langt bedre enn vanlig traktorkjetting eller tverrlenker. ulempen er at det er mer "humpete" å kjøre med og de er harde mot underlaget.


På Morfars tid (min ungdom) het 13,6-36 for 12-36. Vi brukte da felgbredde og ikke dekkets seksjonsbredde som i dag. Prøv dem på!
OH


Kan det være 11.2 og 12.4 du tenker på? På mange gamle dekk sto det 12.4 /11 - 28 f.eks. 13.6 Er bredere og var ikke fullt så vanlig å bruke før. De vanligste breddene var 10.00, 11.2 og 12.4.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Cat554  
#540034 Det var vanlig for hele rekken, for så vidt. 12-36 ble 13,6-36, 13-30 ble 14,9-30 (Bak på gamle Volvo med bensinmotor T31, T32) 15-34 ble 18,4-34, 12-38 ble 13,6-38.
OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).