Vedmaskiner, flishuggar

Klipp(som blev nåt annat!)

65 inlägg 37418 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

totte  
#53995 Längden på kolven är inte så kritiskt, det är bara att sätta en stoppmekanism som stoppar kolven i lagom läge på returen. Som sagt mät kolvstångens diameter och cylindern utvändigt så kan vi i alla fall uppskatta hur grov kolven är och nån kan räkna fram lite värden.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#53997 oki doki jag ska fixa det imorgon och bild med ..ha go helg..

Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#54000 man får tacka för bilderna mycket bra ..smart med knapp till sågen .nehe nu ska jag knoppa ..

Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#55528 Hej där har skickat några pm till dig men tydligen inte kommit till dig eller? eller du har kanske inte varit på på länge ...vore jätte tacksam för svar ...mvh mikael..

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55556 Hrmm! Jodå jag såg det o hade inte tid just då o sen har jag glömt av :oops: . Bra att du påminnde mig. Ska försöka ta det ikväll

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#55576 kanon mange ingen brådska så men de händer mycket nu i garaget plus att jag fått tag i en motor med 5.5 hk och imorgon kommer kolv o pump dhl ringde idag ,,så om ca två veckor sååååå ja man vet inte ,, :grin:

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55851 Ja då ska vi se. Först ska sägas att jag är inte helt nöjd med så som min maskin är byggd. Kolven är som du ser på bilden fastsvetsad i balken o detta var ju tyvärr redan gjort när jag köpte den. Själva påskjutaren är en fyrkantsbalk som jag sågat bort underdelen på utom längst fram. Där sitter en fyrkantsplatta som kolven är fäst i med en sprint. Sprinten syns på ena bilden o om jag justerar returstoppet kan jag backa in kolven till det v-formade urtaget o slå ut sprinten o få loss påskjutaren.
Mellan kolven o fyrkantsbalken sitter ett vinkeljärn med nylonplattor på som påskjutaren glider på. Jag hade glidplattor även under påskjutaren först men det blev tight så jag tog bort dom. Kolvstången är ju 50mm så det verkar inte behövas. Den håller kursen även längst ut.
Om kolven hade suttit fast i bakänden bara hade det ju behövts nån form av släde på påskjutaren.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#55907 ok då fattar jag min kolv är 70-50-600 och min har jag fäst bak sen ska jag ha typ band fram så den inte sticcker iväg upp sen har jag släde på de tror de ska funka .han jag köpte de av tyckte jag skulle ha släde man kan kröka kolven om man har otur sa han ..men jag ska bara ha en 10 mm bult genom kolven i tryckplattan för sen trycker ju kolven mot plattan är ju bara till för att få tillbaka plattan o de igen .....ahhh detta fick jag till dumt men du fattar nog ,,,mvh micke..

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125053 Uppgraderad inför årets omgång :smile: .

Ett eldrivet inmatningsband med automatiskt längdstopp.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zoOXIog7WXA[/youtube]

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

jaxho  
#125063 Maskinen ser ju ut att funka kanonbra! Har just spånat om att bygga nåt liknande när jag fick se detta. Vad har du för drivning till inmatningen, alltså är det nån typ av nedväxlad elmotor?

MVH jaxho

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125089 En liten 0,37kw trefasmotor med vinkelväxel på. Den gör ca 75 v/min på utgående axel. Den driver direkt en rulle på 65mm i dia. Ger knappt 30cm/sek i bandhastighet. Ganska lagom känns det som.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

stegmaster  
#125166 Grattis, til et värkligen fint bygge,. :-bd
Såg ut at funka kanon.

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459283 Bumpar upp denna tråd då jag sett att någon som kallar sig "FergusonFirewood" har mina filmer i sin kanal!!!
Det är bara filmerna på min vedmaskin som jag länkat till i denna tråden, inte några andra av mina filmer
Han använder alltså andras filmer o lägger på egen reklam samt länkar till egen sida!

Får man göra så? Ska man anmäla?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

stegmaster  
#459303
Magnus M skrev: Ska man anmäla?

Magnus M

Lycka til med det. :smile:
Några av mina filmar på youtube er det minst 10 andra som laddad upp som sina, och lagt til reklam (vilket jag inte har på mina filmar).
Er nog tyvärr en "lost battle".

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459309 Ok, det är vanligt alltså. Synd på dom som kommenterar på fel ställe, dom får ju inte några svar.
Man kanske skulle skriva en egen kommentar o länk till originalet.

Tråkigt:-(

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).