Föryngring

bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå planterat

21 inlägg 6035 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå plante

1470  
#539914 Kan nog bero på blöt mark. Blir bara vatten i harvspåren om vattnet står högt.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå plante

mb-man  
#539916 Kan det varit diket som stoppade? Om diket bedöms vara vattenförande större delen av året får det ju inte köras över utan en riktig bro.

Användarvisningsbild

Re: bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå plante

Camaro1969  
#539958 Det va området bortanför diket som markbereddes...

   TS
Användarvisningsbild

Re: bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå plante

Älgfoderodlare  
#540022 Nu kan det ju för all del bli mindre självföryngring i den icke markberedda delen, så då minskar ju även ev. röjningsbehov. Det kan ju bli bra att jämföra nu när ni har båda formerna på samma hygge. Det gör ju att man kan välja bättre inför näste gång om markberedning är nödvändig eller ej.

Avatar Fallback

Re: bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå plante

jannee  
#540056 Du har rätt i mycket älgfoderodlare men när det gäller ditt senaste inlägg har jag HELT motsatt uppfattning.
Efter Gudrun markberedde jag och plantade nästan allt. Blev dock ett område på ett tunnland som jag helt lämnade åt naturen, fuktig mark och förhoppning om självföryngring.
Visst jag har nu tillräckligt med granplantor men fått röja detta skifte 4 ggr för att få det bra. Väldigt ojämn åldersfördelning på stammarna dessutom är nu medelhöjden ungefär 2 meter medan det planterade är närmare 8 meter, och röjt 2 ggr.

Användarvisningsbild

Re: bolaget har inte markberett hela skiftet men ändå plante

Älgfoderodlare  
#540088 -Ja, "jannee" de flesta brukar ju säga att markberedning ger mycket självföryngring av främst löv. Jag har flera olika marktyper o aldrig markberett o fått en ganska så bra blandning av olika trädslag i självföryngringen förutom att jag planterat endera Gran el. Tall. Och en hel del beror väl på var i landet samt markens beskaffenhet om det ger mycket eller lite självföryngring. Fröträd eller inte, hyggets storlek etc. Sen har jag tyvärr kanske lite beroende på läget, sett att de självföryngringar av Tall jag fått. Har på vårt senaste hygge, tagit sig klart bättre än det planterade. Och eftersom jag inte röjer, så får man ju en bra överblick när jag väl börjar stamkvista, hur stamfördelningen är. Så iden ang. inlägget var väl främst att man kunde spara en del på ev. röjning om nu INTE självföryngringen blev allt för stor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).