Öppna kategorin

Spacers och bredare däck

11 inlägg 2165 visningar 100 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spacers och bredare däck

MDin  
#539748 Vält vagn som är lastad är ingen höjdare. Min skog innehåller mycket sten å ofta går ena sidan av hjulparen över en lite ”för” hög sten och tipprisken ökar katastrofalt. Tippa med en tom vagn drar man ju lätt upp med vinschen, men med lastad inget kul. Funderar på att bredda vagnen med spacers för att få den lite stabilare. Kanske det oxå blir bättre vid vinschning från sidan. Bara mina funderingar, någon som är för eller emot. Eller gör spacers ingen nytta?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

molnia  
#539765 Spacers eller bredare däck?
Vad har du för vagn?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539766 Spacers eller fälgar med annan offsett ger en snedbelastning på hjullager.
Men visst funkar de, har kört min gamla vagn med 500hjul ist för 400 och allt breddar utåt med mina fälgar

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#539767
molnia skrev:Spacers eller bredare däck?
Vad har du för vagn?
En Kranman 7000 (utan att gått ut å tittat)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#539768
gnisten83 skrev:Spacers eller fälgar med annan offsett ger en snedbelastning på hjullager.
Men visst funkar de, har kört min gamla vagn med 500hjul ist för 400 och allt breddar utåt med mina fälgar
Här är maxhastigheten 2-4 km/t. Men det brukar bli lite överlass varje gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#539782 Borde fungera med någon typ av spacer tycker jag. är ju inte så många kilos belastning per hjul där. Vätskefyllning borde ju också fungera fint. Blir inte så många liter, men tror säkert du kan märka av det ändå. Extra vikt på rätt ställe så att säga.

Mina fälgar har en del positivt ET från fabrik, är det inte det på din nya vagn också @gnisten83?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539789 På den nya breddar fälgen ca 4-5cm inåt, hm där skulle de gå att få dit 600hjul då 🙃

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#539804
JohannesG skrev:Borde fungera med någon typ av spacer tycker jag. är ju inte så många kilos belastning per hjul där. Vätskefyllning borde ju också fungera fint. Blir inte så många liter, men tror säkert du kan märka av det ändå. Extra vikt på rätt ställe så att säga.

Mina fälgar har en del positivt ET från fabrik, är det inte det på din nya vagn också @gnisten83?
Ser ut att det är negativt ET som jag kommer fram till. Djupet är ju utåt. Kan ha förväxlat neg å positivt. Är inte proffs på sånt här. Den är knappast ny längre. Köpte den 2008. Sedan dess har ja hunnit med att tippat några ggr. Bytt vinsch 2 ggr. Lyft tungt å krökt fyrkantsröret som håller kranen. Nu är det ett kraftigare rör med ytterligare ett rör inuti. Nu bågnar vagnen vid tunga lyft i stället. Förmodligen tycker någon att jag är dumdristig! Jo det är jag nog, men det är en kontrollerad sådan.
Vill ju ha hem bästa största lasset. Tyvärr blir tyngdpunkten inte så låg längre. Därför funderar jag spacers.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#539806
MDin skrev:
JohannesG skrev:Borde fungera med någon typ av spacer tycker jag. är ju inte så många kilos belastning per hjul där. Vätskefyllning borde ju också fungera fint. Blir inte så många liter, men tror säkert du kan märka av det ändå. Extra vikt på rätt ställe så att säga.

Mina fälgar har en del positivt ET från fabrik, är det inte det på din nya vagn också @gnisten83?
Ser ut att det är negativt ET som jag kommer fram till. Djupet är ju utåt. Kan ha förväxlat neg å positivt. Är inte proffs på sånt här. Den är knappast ny längre. Köpte den 2008. Sedan dess har ja hunnit med att tippat några ggr. Bytt vinsch 2 ggr. Lyft tungt å krökt fyrkantsröret som håller kranen. Nu är det ett kraftigare rör med ytterligare ett rör inuti. Nu bågnar vagnen vid tunga lyft i stället. Förmodligen tycker någon att jag är dumdristig! Jo det är jag nog, men det är en kontrollerad sådan.
Vill ju ha hem bästa största lasset. Tyvärr blir tyngdpunkten inte så låg längre. Därför funderar jag spacers.
Hoppsan här trodde jag att frågan var ställd till mig!?!? Men som sagt, är lite forcerad i det mesta[emoji23]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#539831 Börjar bli rörigt och off topic. Kanske läge att dela ur diskussionen om spacers m.m.

Har du ett negativt ET sitter tallriken längre ut än centrum på fälgen. Har du negativt ET skulle du kanske kunna byta sida på hjulen, då flyttas de ut en bit.

Användarvisningsbild

Re: Spacers och bredare däck

totte  
#539847 Ja läge att dela helt klart. La den här i Öppna ... tills vidare, lite svårt att säga var den hör hemma, om det är traktor eller ATV-vagnar det handlar om.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).