Verkstan

Kätting eller stropp att bogsera med?

26 inlägg 8278 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kätting eller stropp att bogsera med?

JohannesG  
#512287 Har en del förbrukade snökedjor liggandes. Funderar på att skära fri kättingen som sitter runt sidorna av hjulet och använda som bogserlänk med mera, den är ju opåverkad. Någon som vet vad det är för bråttstyrka på en sådan länk? Tror det är 10mm eller därikring.

EDIT: Bytte namn på tråden, passar bättre.


Senast redigerad av JohannesG lör 22 dec 2018, 08:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bogserlänk från snökedjor?

ulfgustav  
#512290 Hej vet inget om brott styrkan, men det borde ju fungera klockrent. Du får testa var gräsen går

Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

Kullens mek  
#512300 Kätting att bogsera med skulle jag personligen akta mig väldigt noga för!! (Eftertryck i orden) har sett trasiga hytter efter bärgningar med både kättingar och vajer, inget i nyskick iofs. Kätting slits och töjs som allt annat mtrl.

Syntet hade jag valt i stället. Men jag förstår "synd å kassera bra å fina grejer" Det beror ju såklart vad det är för klass på grejerna och vad de är tänkt att användas till... vet man i regel inte på förhand.

Stroppar och slingor/ band är enligt mitt tycke bäst till mycket dock inte allt..

Lätta smidiga och starka! Kätting är tung och stark och har massor av andra fina egenskaper som inte syntetet har, men det beror ju på hur du tänkt att använda dem..

Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

JohannesG  
#512310 Den kätting vi har nu är avdragen och svetsad många gånger, duger snart bara som vikt. Skall vara en gammal från försvaret. Vad jag märkt av kätting så flyger den en bit, men till skillnad från en vajer förlorar den snabbt sin energi och blir liggande på marken. En vajer kommer gärna som ett gevärsskott när den går av. Drog av en 8mm med Vimeken i vintras, inte roligt, stod som väl var utanför skott-zonen.

Syntet har jag ingen direkt erfarenhet av mer än stroppar och spännband. Och jag drar hellre av en länk som går att svetsa igen än att för alltid förstöra en ny fin stropp.

Sedan är det klart att det är viktigt var man fäster när man drar. Så lågt som möjligt så är risken att träffa rutor minimal. Även längden påverkar hur illa det skjuter, jag tänker mig ha runt 3-4m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogserlänk från snökedjor?

Robertberg  
#512430 http://www.swedol.se/rundsling-8000-kg.html

379:- + moms kostar en åtta-tons stopp på fyra meter. Sån drar man inte av med traktor. Och går den av så knyt en knut då, det är inte bra men känns som ett bättre alternativ än att svetsa ihop en avdragen kätting.

Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

JohannesG  
#512455 Tack för tipset! Låter prisvärt! Det går säkert dra av den med, men det blir mycket svårare än en 4 tons stropp. 🙂 För det beror ju lite på hur, vad och var.

Sedan ett annat problem med stroppar är ju att de är känsliga för skav om man till exempel använder dem för att lunna träd eller dra upp stubbar. Men då kan man ju sätta kätting på den utsatta biten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogserlänk från snökedjor?

ÅsaNisse  
#512456 En sidlänk till snökedjor har dålig dragstyrka. Den är ju bara avsedd att hålla slitkättningen på plats på däcket. Däremot händer det ju inte så nycket när du drar av en kätting. den bara töjer sig tills den går av och sedan lägger sig på marken. Som bogserändamål är vajer det absolut sämsta. Den fungerar som ett gummiband och kan slänga krokar och schakel i huvudet på folk som finns i längdriktningen. Ska alltid kopplas med en säkerhetsstropp som fångar änden vid brott.

Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

JohannesG  
#512459 Befarade att styrkan inte är så hög. Kollade igår och såg att sidlänkarna är mycket klenare än övriga, kanske bara 8mm även om övriga är 10mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

JohannesG  
#539550 Kollade på en sådan stropp på Swedol. De mäter cirkeln. Så en 4m blir bara 2m i praktiken. Blir inte riktigt så billigt i slutändan då.

Vad är rimlig max dragkraft man får från en traktor på 5ton och bra underlag? Beror givetvis på däck och lufttryck också, men mellan tummen och pekfingret.

Säkerhetsfaktor 7:1 står det på vissa grejer, innebär det att exempelvis denna stropp skulle i praktiken brista vid 14ton men godkända max last är bara 2ton? I så fall är en sådan ganska okej i pris. https://www.ahlsell.se/10/forvaring--ha ... -4a6cf7e5/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

hemhuggare  
#539551 https://www.kattingmaster.se/p.71612/pr ... oppar-lila
Ett tips!

Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539554 Du får ett 24 tons bärgningsdrag för 700kr på Swedol just nu. Det är också 6m långt och du behöver inte tvivla på om det håller. Bara slå till!

Avatar Fallback

Re: Bogserlänk från snökedjor?

MDin  
#539557 Det går helt ok att bogsera med vajer eller kätting. Bara man kopplar diagonalt. Vänster bak å höger fram. Då blir det inga stumma ryck. Funkar hos mig i varje fall.

Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

JohannesG  
#539683 Skall kolla in detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

JohannesG  
#539684 Men, tolkar jag säkerhetsfaktorn rätt? Stämmer det som som jag skrev tidigare så är den länkade stroppen ganska prisvärd. Drygt 300 kr för 6m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

Pamf  
#539694
JohannesG skrev:Men, tolkar jag säkerhetsfaktorn rätt? Stämmer det som som jag skrev tidigare så är den länkade stroppen ganska prisvärd. Drygt 300 kr för 6m.
Ja utrustning som är godkänd för lyft brukar ha dem säkerhetsfaktorn, dvs den ska vid test klara 7ggr mer än vad den är avsedd för. Sen är det väl så att om man frekvent överbelastar något så får det till slut sönder så försök ha olika stoppar för olika sysslor om du vill vara på säkra sidan. Speciellt när gäller lite tyngre lyft

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).