Motorsåg och handhållet

Husqvarna 39r Röjsåg

11 inlägg 4967 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 39r Röjsåg

Långban  
#539459 Hej,

Jag har en röjsåg Hva 39r som jag ska försöka att byta centrifugalkoppling på. Innan jag börjar bryta och bända - hur särar jag på tank och motorhus? Jag har lossat på skruvarna (2 st) mellan tank o styre men kommer inte längre utan att, som jag känner, riska bryta sönder något.
Vad göra?
Tacksam för hjälp
Janne



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Björn T  
#539496 https://goo.gl/images/7Pf2Cy här får du en bild så kanske det hjälper.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Långban  
#539497 Tack men hur kommer jag dit utan att riskera bryta sönder plasten/tanken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Björn T  
#539512 Hej. Prova att fråga totte eller Mange dom brukar ha koll. Men är ganska säker på att tanken sitter med fyra skruv mellan tank och motor.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Långban  
#539519 Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539520 Sitter en spännskruv som håller styret fast i riggen. Denna lossar du och för fram alltihop längs riggen. glöm inte lossa bränsleledning.
Kablaget brukat hindra och enklast är o lossa hela handtaget från riggens fäste utan att dela det så reglage o fjäder etc ramlar.
Annars släpp kablar och vajer vid motorn.
När detta är borta sitter riggröret fäst i en sprängkåpa bultad i motorn med fyra skruvar.
Sen tar du riggrör, kopplingstrumma etc o delar från motorn.
Då ser du koppling.
Ofta är trumma oxå sliten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Långban  
#539541 Världsklass Mange :-bd :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539574 Fick du isär det nu?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Långban  
#539601 Vet icke ännu - det får bli ett julprojekt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Långban  
#539756 Japp, nu är sågen isär å kopplingsfjädern är av. Nästa bekymmer, är det höger eller vä tergäng på mutter till kopplingen?
Janne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r Röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539775 Den spänner sig när den belastas/driver. Så roterar motorn åt höger ska den lossas samma håll.
Dra i starten så ser du.
Kan finnas skåror o sätta dorn eller lämpligt järn i när du knackar. behövs inte mycket kraft, bara på rätt sätt. Vibrationer gör jobbet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).