Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP med 18" svärd

10 inlägg 4439 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 520 SP med 18" svärd

Drkeller  
#539325 Kom över en 520 SP som är i fint skick och går perfekt. Tänkte byta 13" svädet till ett 18" Vad tror ni om den kombon? Är det väl tilltaget? Ska fälla två sjukt grova träd på gården och "tror" inte min lilla 435-a räcker till.

/Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

totte  
#539336 För tillfälliga behov så kan det fungera, om man är lätt på hand har mycket vasst och byter till sjukuggars drev. Har åtta som original. Annars skulle jag knappast rekommendera över 15 på sågen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

jannee  
#539355 520 är väl en föregångare till den senare 525 och borde, kanske inte lätt, men ändå väl klara av 18 tum.
Vet om personer som förfällde med 525 och 20 tum vilket tydligen på den gamla goda tiden gick bra.
Är bara sågen i för övrigt gott skick så skulle jag i alla fall inte tveka.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539374 520 var i sin tur en vidareutveckling av 510, som var den första Jonseredsågen med limmad kropp. Den största förbättringen var vibrationsupphängningen där fram- och bakhandtagen kopplades ihop på samma sätt som gjordes på Partner P49 och 5000, vilket minskade vibrationerna framförallt i bågen. 510 var ämnad som "bondesåg" och jag har för mig att målgruppen för 520 var samma, dvs. kvalitén borde vara tillräcklig för att klara ett 18-tums svärd.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

totte  
#539382 Jodå, visst klarar den ett 18", typiskt för de här Jonseredarna är bra bottendrag. Men det är inget man vill rekommendera som permanent utrustning. Det här är en utmärkt arbetssåg för klen till medelgrov huggning, där mer än 15" inte normalt är motiverat.

Men, som trådskaparen har ett par grova träd som skall ner, så fungerar sågen tveklöst för det om den hanteras vettigt. Som sagt, jag rekommenderar att byta ner drevet från ordinarie 8 kugg till 7, då bör de dra rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

jannee  
#539390 DU har säkert rätt i det mesta Totte, men att växla ned en såg som knappt varvar 10 000 måste ändå vara fel väg att gå.
Själv har jag ALLTID växlat upp mina sågar trots att den senaste maxar 13 000 varv.
Jag tycker att jag har mer nytta av en kedja som snurrar fortare, kanske det beror på att jag inte lyckas 100 % med filandet.
410 an, 435 an växlade jag upp + 15 tums svärd. Dessa småsågar gick utav he**te. Bara "lite" sladdrig båge på 410 an.
Tror att dagens motsvarande sågar ändå ligger dessa i lä.
Utvecklingen inom motorsågar har inte direkt varit revolutionerade.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

totte  
#539394 Jag håller med dig Janne, utom kanske just för att köra 18" och fälla övergrovt med en 50-kubikare. Då är det en klar fördel att få mer kraft, det kompenserar mer än väl den lite lägre kedjehastigheten. Men sen kan man lägga till att det är också en fråga om hur man är van att jobba, så ta det för vad det är, min åsikt om hur jag skulle vilja göra.

Jonsereds sågar från den här tiden är svåra att slå.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

Drkeller  
#539401 Tack för era synpunkter! Det handlar om dessa två träd bara, sedan klarar jag mig fint med min lilla 435-a. Jag fäller några träd om året bara, så jag är långt ifrån erfaren, men det funkar fint ändå. Om jag nu bör byta drev, var söper jag det? Någon länk?

/Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

JensSkoog  
#539412
Drkeller skrev: Om jag nu bör byta drev, var söper jag det? Någon länk?
/Johan

Jag skulle bara fråga närmaste såghandlare om han har, eller kan skaffa.
Borde inte vara någon stor investerin :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP med 18" svärd

totte  
#539428 Kolla först vad det är för drev på sågen, det bör vara ett s.k. ringdrev, alltså en lös krans som glider på splines på navet till kopplingstrumman. Är det inte det utan ett s k stjärndrev, som sitter fast på trumman så är det lite svårare att få tag på och då är det bästa att bara låta det vara. Och så räkna kuggarna så du inte byter i onödan.

Ett sjukuggars ringdrev har, som Jens sa, varje vettig såghandlare. Vill du skicka efter grejor finns det rätt mycket här: https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-svaerd/Ringdrev/

Se till att du får rätt delning på svärd kedja och drev. Bör vara .325 på den här sågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).