Öppna kategorin

Vilken släntklippare

12 inlägg 12399 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken släntklippare

Sune__  
#518385 Hej!

Jag har tanken om att införskaffa en slagklippare, primärt en släntklippare då ja har en del dikeskanter runt åkrarna att hålla efter.

Då ja inte bedriver något jordbruk, förutom planen på ett gäng med får för att hålla markerna öppna men det är mer husdjursbetonat.
Budgeten tillåter således inga värstingmaskiner, användningen kommer bli på sin höjd 10-20 timmar per år vilket inte heller talar för nåt dyrt.
Kommer gå mest i gräs samt mindre sly och lite hallonbuskar, har inte 10 mil igenvuxen skogsbilväg eller liknande så den kommer inte användas överdrivet hårt.

De ja kikat på är dels kellfri (vilket jag är ytterst tveksam till) samt bcr. Bcr verkar vara den budgettillverkare som flera säljer, bla a-maskiner samt även bonnet.
Har någon här erfarenhet av dessa eller nån i liknande prisklass?

Jag vet att många nu vill säga att ja ska köpa en berti eller liknande, men det är helt enkelt inget alternativ med så dyr maskin med tanke på mina behov.

Tack på förhand.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken släntklippare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518387 Ett alternativ är en begagnad av känt märke, tror det kan underlätta med delar den dag det behövs

Användarvisningsbild

Re: Vilken släntklippare

Sune__  
#518390 Problemet är utbudet, jag är ute efter en som är absolut max 180 cm p.g.a att den blir för stor för traktorn annars.
De begagnade som ligger ute är i regel alltid 220 cm och däröver, alltså alldeles för stora.
De små som är till salu är oftasts kellfri, nästan lika dyra som en ny budget dessutom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken släntklippare

Villtofta  
#519676 Jag är också intresserad av synpunkter i ämnet. Någon som testat A-maskiners, P lindbergs eller Ingemars Maskiners släntklippare? Någon som är bättre sämre?

Användarvisningsbild

Vilken släntklippare

Sorper  
#520066 Har en 140cm bred släntklippare från A-maskiner, kört med den nu i tre år. Har kört emot höga stubbar så det tagit stopp (de var dolda av högt gräs) och över en del sten utan något riktigt haveri. Fått byta tre slagor bara. Jag är mycket nöjd, kör ca 10 timmar per år. Kör både dikeskanter och de mindre vallar som arrendatorn inte kommer in på med sina stora maskiner. Har en Ford 6610 som driver putsen med lätthet. 140cm tycker jag är lagom till dikeskanterna vi har men tar lite tid att putsa av vallarna. Kört sly på 5cm utan bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Vilken släntklippare

Sune__  
#521634 Har efter mkt hit och dit beställt en, blev en bcr 140.
Så nu är det bara att vänta på tomten så får vi se hur det funkar.

Tack för alla tips och svar !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken släntklippare

Bengt Wahlin  
#521926 Då ser vi fram emot en uppföljning av 140:an 👍

Avatar Fallback

BCR-modellen släntklippare

S40T5  
#539359
Sune__ skrev:Har efter mkt hit och dit beställt en, blev en bcr 140.
Så nu är det bara att vänta på tomten så får vi se hur det funkar.

Tack för alla tips och svar !


Hur tyckte du din BCR 140 släntklippare från A-Maskiner var? Är du nöjd eller missnöjd med den? Jag är i samma behov som dig Sune__. Funderar också på att köpa en BCR 140 men vill gärna få en kort recension av maskinen innan :smile:

Hör gärna av dig så snart som möjligt och även andra förstås som har erfarenhet av BCR-modellen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken släntklippare

Sune__  
#539425 Hej!

Den gick fint att skruva ihop och kändes robust, mkt stål.
Mer än så kan ja tyvärr inte delge än då hydraulpumpen eller ev överströmningsventilen på traktorn sa upp sig precis när ja skulle göra första provkörningen.
Blev dels less plus att ja renoverar huset så ja ställde undan alltihop så får jag testa till våren istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken släntklippare

Camaro1969  
#539455 jag beställde precis en osma dhl 220.

finns även i 160 och 180 om jag minns rätt.

det ska va bra grejjer när jag hört mig för, ringde någon på öland där jag hittade en referens sedan 2008.
han var inne på sin andra nu, och skulle köpa en lika dan nästa gång.. så det lät ju bra =)

få se när den dyker upp bara.. blir nog ingen provkörning förrens till våren gissar jag

Avatar Fallback

Re: Vilken släntklippare

S40T5  
#539664 Nu så står valet mellan dessa två från A-Maskiner resp. Ingemars Maskiner.

A-maskiner
BCR 180
-Arbetsbredd 1,80 m
-Klipphöjd 2-7,5 cm
-24 hammarslagor
-Kat. 2 (3-punkt)
-K-axel inkluderad
-Vikt 530 kg
-Kraftuttag 540 rpm
-Drivning via 4st kilrep.
-Vinkling, upp 90 grader, ned -42 grader.
-Hydraulisk vinkling (kräver dubbelverkande hydrauluttag)
-Hydraulisk sidoförskjutning (kräver dubbelverkande hydrauluttag)
-Effektbehov 50-90 hk
-Påkörningsskydd

Ingemars Maskiner
IM Premium AGF 160
Arbetsbredd 1,58 m
-Klipphöjd ?
-14 hammarslagor
-Kat. 2 (3-punkt)
-K-axel med brytpinne inkluderad
-Vikt 590 kg
-Kraftuttag 540 rpm
-Drivning via 4st kilrep.
-Vinkling, upp 90 grader, ned -53 grader.
-Hydraulisk vinkling (kräver dubbelverkande hydrauluttag)
-Hydraulisk sidoförskjutning (kräver dubbelverkande hydrauluttag)
-Effektbehov 40-85 hk
-Påkörningsskydd
-SKF lager
-Spiralinfästade hammarslagor för minskad påfrestning

AGF 160 väger 60 kg mer trots att den är 20 cm smalare, talar detta för att det är kraftigare konstruktion och därmed bättre? AGF 160 har även SKF lager och spiralinfästade hammarslagor, är detta något som är till stor fördel?

Ordinarie priser för dessa två är exakt detsamma, dock är AGF 160 just idag 4000kr billigare än BCR 180.
Någon som har en släntklippare ifrån Ingemars Maskiner eller vet nån som har det och kan säga om det är bra eller dåliga grejer? En forummedlem som svarat tidigare är ju nöjd med sin BCR 140 från A-Maskiner, så det vore kul om någon som har en från Ingemars Maskiner kunde ge sin synpunkt också :smile:

Vilken släntklippare skulle ni valt mellan dessa två om ni stod i valet och kvalet?

Avatar Fallback

Re: Vilken släntklippare

S40T5  
#539674 24 slagor kontra 14 slagor måste väl också göra en viss skillnad. Blir det att man måste köra långsammare med den som har färre slagor för att hinna slå ner gräset?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).