Traktorer och processorer

Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

6 inlägg 4110 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

Dymmeln  
#539321 När på året är det bäst läge att göra en bra affär vid köp av begagnad traktor?

Säljare finns väl grovt sett i tre kategorier, tänker jag: rent privata (P), lantbrukare/maskinentreprenör (L) och fordonsförsäljare (F). Rent privata skiljer sig från resten genom att moms (mervärdesskatt) är en "ickefråga". Kategorierna överlappar, ffa mellan P och L. Köpare finns i samma kategorier. Det borde finnas olika drivkrafter för kategorierna som toppar lite olika på året.

Om vi utgår från en traktor med ca 40-100 hk med fyrhjulsdrift från 80-talet och framåt, med eller utan frontlastare: när blir det mest traktor för pengarna?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539322 Skiljer inte som när man ska ha mc eller cab

Användarvisningsbild

Re: Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

Vardon  
#539323 Min förhoppning är att det kommer fler vid lågkonjuktur som verkar vara stundande, fler konkurser och dylikt. Å andra sidan sitter väl de flesta redan och ruvar på pengarna och fler tänker som jag.

Användarvisningsbild

Re: Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

Dymmeln  
#539337
bengt.a skrev:Skiljer inte som när man ska ha mc eller cab


Nä troligen inte på samma sätt eller lika tydligt och förutsägbart men att slutpris (och hur det skiljer från listpriset) inte alls skulle skilja mellan årstid vill jag se i siffror innan jag tror på't ;)

Det finns ju flera årtidsbundna grejer som påverkar:
1) Fordonsförsäljare är intresserade av att minska sitt lager av skattetekniska skäl, det ska ske före årskiftet om det funkar som i andra branscher (nån med mer insikt får gärna rätta mig).
2) Lantbrukare/maskinentreprenör som har ett bra år bakom sig är intresserade av att investera, det ska (väl?) också ske före årskiftet.
Alltså är det stor sannolikhet att det blir affär under höst mellan affärsmässig bonde o affärsmässig säljare. Detta ger såvitt jag begriper avtryck i statistiken för försäljningssiffror: siffrorna toppar mot slutet av året ett normalt år.
Men 2018 har såvitt jag hör omkring mig varit ett uselt år för en hel del affärsmässiga lantbrukare. Särskilt utsatta bör djurägare som köper sitt foder vara, som typiskt sett vill ha en smidig fyrhjulsdriven med lastare att lyfta balar med.

Det talar för att det inte är rush efter somliga traktorer nu, jag ser vissa tecken som talar för det. Men krafter som håller mot en justering i priset finns: traktorsäljarna vill i det längsta hålla uppe priserna och hoppas på att det kommer rejält med snö i södra delarna av landet, vilket det dock inte är just nu. Privata säljare eller lantbrukare/maskinentreprenör med mindre utsatt ekonomi kan välja att inte sälja. Det är också generell högkonjunktur vilket ev håller uppe efterfrågan.

Jag tror att priserna (slutpriserna alltså) går neråt generellt nu nångång. Men vad händer vid årskiftet? Slå till och pruta rejält på, ofta övervärderade, traktorer som är ute t försäljning nu eller lugn och fin och låta korparna börja kretsa över traktorförsäljarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

halvproffs  
#539339 En beg traktor av bra .märke på 50-90 hkr står sig i pris genom året och genom årtionden.

Avatar Fallback

Re: Rätt årstid för att köpa begagnad traktor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539341
Dymmeln skrev:
bengt.a skrev:Skiljer inte som när man ska ha mc eller cab


Nä troligen inte på samma sätt eller lika tydligt och förutsägbart men att slutpris (och hur det skiljer från listpriset) inte alls skulle skilja mellan årstid vill jag se i siffror innan jag tror på't ;)

Det finns ju flera årtidsbundna grejer som påverkar:
1) Fordonsförsäljare är intresserade av att minska sitt lager av skattetekniska skäl, det ska ske före årskiftet om det funkar som i andra branscher (nån med mer insikt får gärna rätta mig).
2) Lantbrukare/maskinentreprenör som har ett bra år bakom sig är intresserade av att investera, det ska (väl?) också ske före årskiftet.
Alltså är det stor sannolikhet att det blir affär under höst mellan affärsmässig bonde o affärsmässig säljare. Detta ger såvitt jag begriper avtryck i statistiken för försäljningssiffror: siffrorna toppar mot slutet av året ett normalt år.
Men 2018 har såvitt jag hör omkring mig varit ett uselt år för en hel del affärsmässiga lantbrukare. Särskilt utsatta bör djurägare som köper sitt foder vara, som typiskt sett vill ha en smidig fyrhjulsdriven med lastare att lyfta balar med.

Det talar för att det inte är rush efter somliga traktorer nu, jag ser vissa tecken som talar för det. Men krafter som håller mot en justering i priset finns: traktorsäljarna vill i det längsta hålla uppe priserna och hoppas på att det kommer rejält med snö i södra delarna av landet, vilket det dock inte är just nu. Privata säljare eller lantbrukare/maskinentreprenör med mindre utsatt ekonomi kan välja att inte sälja. Det är också generell högkonjunktur vilket ev håller uppe efterfrågan.

Jag tror att priserna (slutpriserna alltså) går neråt generellt nu nångång. Men vad händer vid årskiftet? Slå till och pruta rejält på, ofta övervärderade, traktorer som är ute t försäljning nu eller lugn och fin och låta korparna börja kretsa över traktorförsäljarna?
Tömma lager och bokslut, samtidigt är det ju högsäsong

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).