Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värld

21 inlägg 17913 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

halvproffs  
#539024 https://www.landskogsbruk.se/skogsskots ... iv-atgard/ Här var det en förnuftig karl!

Användarvisningsbild

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

Älgfoderodlare  
#539051 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:20, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

Bosse1  
#539175 Själv kör jag kartverktyget "nixa björntjänster",den av vänstertjänstemännen :ymsick: nedspydda kartan är nu ren och fin. Med tydliga gränser mellan ditt och mitt :wink: :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

Älgfoderodlare  
#539208 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

p till p  
#539280 Jag undrar när det började importeras stenkål . Före dess måste det gått åt stora mängder ved eller träkål.
Även ståltråd till stängsel och vedspisen gjorde att det sparades stora mängder med trä. när detta skulle göras av trä avverkades det säkert allt ock det va säkert ingen blädning . Även svedning gjorde riktiga kalhyggen .

Jag tror även att svedning blev förbjuden p.g.a. att skogen skövlades någon Kung sa att det skulle läggas stenmurar för att spara skogen .

Avatar Fallback

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

Hanatorp  
#575077 Det skedde när järnvägarna byggdes ut. Ånglokens drift blev billigare med stenkol än torv och bränsleved. Ofta krävdes mer personal för att elda loket och även i samband med påfyllning. Torv och ved var också tvunget att torkas innan dessa kunde användas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).