Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58184 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538988 De sas på morgonnyheterna att pga m+kd budgeten så halveras bidragen till solceller och bidraget blir 15% ist för de30% det varit innan

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#539054 Även på rapport nu vid 19:30.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Fredrik Reuter  
#539055 Jepp, lite till: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuse ... ellsbidrag

Avatar Fallback

Re: Solceller

jannee  
#539056 Ett mycket mycket bra åtgärd!!!
Bort med ALLA sådana eller liknade förslag.
Även bidragen till elcyklar ska visst också tas bort eller i alla fall minskas radikalt, även det BRA.
Tycker även bidrag till elbilarna är horribla, idioti med alla dessa bidrag hit och dit :!:
Låt i stället marknadskrafterna få styra, subventioner har aldrig på sikt varit lyckade, finns massor av exempel på detta.
Det som INTE lönar sig utan bidrag är ej eller värt att byggas eller nyttjas.
Är inget annat än konstgjord andning som på sikt aldrig varit hållbart.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vardon  
#539069 Helt enig ta även bort Ränteavdrag, rot, rut och liknande för jag antar du inkluderade de med....

Avatar Fallback

Re: Solceller

jannee  
#539077 Ja självklart för det är de bättre bemedlade som störst nyttjar dessa bidrag.
Frugan har jobbarkollegor som hellre går på Gym och ute på afterwork i stället för att handla eller städa/putsa fönster. Sådana "simpla" jobb lejer de för. Går ju också att göra avdrag för.
Då kanske man även kan få slippa skatt på aktie och ränteinkomster :mrgreen:
För övrigt är det en dj**la skillnad på avdrag och bidrag, framförallt på avdrag som gäller en aktiv näring.
Blanda inte ihop päron med ruttna äpplen :grin:

Avatar Fallback

Re: Solceller

Brorsan  
#539094 Jag håller med jannee i mycket. Ska vi vanliga eftertänksamma löntagare/egenföretagare utan höga inkomster kunna ta del av dessa bidrag har pengarna redan tagit slut eller bidragen försvunnit när man väl bestämt sig och fått lån för investeringen.
Långsiktighet är ju ingen paradgren när det gäller myndigheter.
Säga vad man vill om gamla Sovjet men dom hade åtminstone 5-årsplaner.

Lägg bidragspengarna som riskkapital i en pott för forskning och utveckling av miljömässigt bra energilösningar i stället.
Och behåll ev. rättigheter eller patent i statlig ägo tillsammans med forskare/universitet så kanske det kommer in lite pengar till staten istället.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vardon  
#539106
jannee skrev:Ja självklart för det är de bättre bemedlade som störst nyttjar dessa bidrag.
Frugan har jobbarkollegor som hellre går på Gym och ute på afterwork i stället för att handla eller städa/putsa fönster. Sådana "simpla" jobb lejer de för. Går ju också att göra avdrag för.
Då kanske man även kan få slippa skatt på aktie och ränteinkomster :mrgreen:
För övrigt är det en dj**la skillnad på avdrag och bidrag, framförallt på avdrag som gäller en aktiv näring.
Blanda inte ihop päron med ruttna äpplen :grin:


Ja avdrag är för rika och bidrag för fattiga :)

Användarvisningsbild

Re: Solceller

halvproffs  
#539189 Bönderna har det bäst dom. Bidrag om dom inte får in säden och barnbidrag om dom får in säden. 😉

Avatar Fallback

Re: Solceller

OliT  
#539224 Problemet är ju att ny teknik sällan bär sig direkt från start. Och om det inte finns ett kommersiellt intresse är få aktörer intresserade av att utveckla tekniken tillräckligt mycket för att den ska bära sig ekonomiskt. Det blir med andra ord lite moment 22-läge. Att ge exempelvis en miljöbilspremie tycker inte jag är någon konstighet, eftersom det är teknik som är ny och därmed kostsam att ta fram. Att öka efterfrågan med den typen av incitament blir därmed ganska avgörande.

Jag följer en hel del diskussioner kring tjänstebilar och liknande, och där blir premien ganska avgörande i kalkylen. Samtidigt har exempelvis Tesla små möjligheter sänka priset med 5-10 procent, som motsvarar ungefär vad premien gör på priset i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539234 Som igångsättare är de helt ok men när marknaden har vaknat som de gjort på solceller och priser sjunkit så finns de inte så stor anledning att ligga kvar på samma nivå

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#539246
gnisten83 skrev:Som igångsättare är de helt ok men när marknaden har vaknat som de gjort på solceller och priser sjunkit så finns de inte så stor anledning att ligga kvar på samma nivå


Jag får nog instämma även att det i detta fallet lär drabbar mig. Jag ser inga som helst problem med att räkna hem denna installationen på en period på 4-5år helt realistiskt räknat utan stöd. Kändes nästan som förutsättningarna var för bra. I dagsläget med halverat stöd med 15% har jag räknat hem kalkylen 6månader tidigare än 4-5år. Inget jätte problem. Kommer nog att genomföra detta oavsett stöd eller inte, det enda som kan stjälpa hela kalkylen är om det blir omfattande ändringar på energiskatten som drabbar producenter :roll:

Avatar Fallback

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539248 Svårt att veta om de kommer finnas pengar kvar, de lät så på nyheterna igår att stödet för nästa år halverades till drygt 500mkr men att de fanns ansökningar för 1 miljard med gamla stödprocenten...
Kan ha hört fel med

Har med funderat på solceller men projektet hamnade på is pga brist på snickare för ett takbyte först.
Kändes fel att ha ett eternittak under från 50talet
Senast redigerad av gnisten83 tis 18 dec 2018, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Solceller

OliT  
#539249 Jag har räknat på omkring sju års återbetalning på markanläggning med stödet. Det är (eller kan vara) fördelaktigare som bolag, då avskrivningstiden är fem år, i stället för att det ska gå som byggnad. Jag håller däremot med om att just solpaneler, särskilt efter att straffskatterna försvann, är en ekonomiskt gångbar investering, också utan stöd.
Stödet riskerar i sådana lägen att skapa en uppblåst marknad, där vissa aktörer anser att det är läge att tjäna extra fina pengar, och det är så klart inte grundavsikten med stödet.

Avatar Fallback

Re: Solceller

haltegarden  
#568729 Har varit stilla i denna tråden i några månader nu, vad har hänt sen sist?
Själv har jag nu sen en vecka en solcellsanläggning på ladugårdstaket.
13,4 kw, 48 celler.
Anläggningen riktad mot söder, dock skuggning på både morgon och kväll i respektive ände.
Har en optimerare per cell, om det är lönsamt eller inte vet jag inte, ger dock väldigt bra bild om vad varje enskild panel ger.
Anläggningen har under denna vecka levererat 527 kWh, drygt två tredjedelar har gå ut på nätet.
Ser i tråden att det var några som funderade på att installera, hur många har installerat anläggningar i år?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).