Öppna kategorin

Skithuset

228 inlägg 56489 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skithuset

halvproffs  
#539009 1"Luftspalt med en mineritskiva brukar bli bra.
100mm siporex? Var och hur får man tag i den. Fabriken i Gävle lades ner på70talet.
Är helt övertygad att Sudden fixar det så det blir säkert.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skithuset

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539016 Tror också att sudden fixar det. SIporex eller inte, jag minns inte fabrikatet. Någon form av lättbetong var det i alla fall. Jag tror att sotarmästarna gärna hugger till lite i överkant för att inte bli beskyllda i händelse av brand.
Hur som helst, man ska underskatta de regler som gäller för avständ mm, de är inte gjorda på måfå. Jag läste just om en kamin som orsakat brand i trägolvet under kaminen.

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#539017 Nu blir det ju jag och ingen nitisk skorstensfejarmästare som kommer bestämma hur det blir. När jag renoverat kaminen ska givetvis provelda och se vad som behövs men en skiva på väggen med en luftspalt känns nog troligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skithuset

Pannben  
#539018 Vad ni är petnoga. Fast det kanske blir pinsamt för Sundelius om brandkåren måste komma :d :d

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#539019 Lite så, det har varit nära vid ett tidigare tillfälle när vi luntade :oops:
Kommer dock inte chansa med skithuset då vovven ligger där när jag jobbar och henne vill jag verkligen inte elda upp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skithuset

Vardon  
#539020
lfq skrev:Tror också att sudden fixar det. SIporex eller inte, jag minns inte fabrikatet. Någon form av lättbetong var det i alla fall. Jag tror att sotarmästarna gärna hugger till lite i överkant för att inte bli beskyllda i händelse av brand.
Hur som helst, man ska underskatta de regler som gäller för avständ mm, de är inte gjorda på måfå. Jag läste just om en kamin som orsakat brand i trägolvet under kaminen.


Som i farmen när de eldade i vedförrådet under vedspisen :-)

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

Seb macahan  
#539030 Gips och minarit avråder sotarmästarna på våra byggen. De menar att den leder värme och bör därför avrådas. 70-100mm luftspalt räcker enl. dom. Sen kan man ju vilja ha något som gnistskydd.
Blir en fin koja, Sudden!
Blir där någon liten arbetsbänk för kedjefilning och diverse småjobb? Man blir helt klart sugen på något liknande, svänger man ju lätt ihop på ett par kvällar tänker man. Men så är det ju givetvis inte. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#539031 Jag har drygt 10 cm till vägg så då håller jag måttet :mrgreen:
Som sagt det kommer ge sig vid proveldning var och i vilken grad det blir varmt.
Tanken var att det skulle bli som en liten förstuga där jag kunde ha lite sånt och några hyllor för motorsåg osv, men när jag gjort bänkar och bord samt lyft in kaminen så såg jag att det skulle bli för tight :???:
Så nu blir det rastkoja :!:
Du svänger nog snart ihop något bättre än min koja Seb iallafall om du gör det som ett jobb. Gör du som jag att greja lite när tid och lust finns så blir det nog ett låååångdraget projekt. Jag har ju även försökt att ha detta projekt tillsammans med grabben men det har jag givit upp nu då han tappat intresset.
Hoppas på fint väder en dag mellan jul och nyår så jag kan få på takpappen, sen ska den få rulla upp till skogen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#540084 Igår fick kaminen jag fått en liten renovering, nu går luckan att stänga :-bd

1545655097_014.jpg
1545655100_015.jpg
1545655104_016.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skithuset

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540092 Jag kanske är lite nördig när det gäller kaminer, men varför inte skaffa ett par brännjärn till sidorna. Nu eldar du väl inte så mycket i kaminen men det förlänger i alla fall kaminens livstid. Har själv en 602'a som väntar på att monteras någon gång.

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#540095 Det hänger några lösa sidor i järn på bägge långsidorna, antar att det är det som kallas brännjärn.
Så det finns redan

   TS
Avatar Fallback

Re: Skithuset

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540104 Bra då har du allt du behöver. 👍 🔥på

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#540535 Idag gjorde jag färdigt utvändigt
Papp på, vindskivor, järnvitrol färdigstruken, gjort en hatt till skorstenen och en förvaringslåda under trappan för pallningsvirke. Tog sen en sväng upp till skogen för att se om isen släppt i backarna men där var det tji, blank is :sad:

Nu ikväll var jag tvungen att ta med en öl ut och för att premiär elda, hade förstått att det skulle gå fort att få värme i byssjan men det var satan vad snabbt det gick, efter 30 min var det över 30 grader. Här blir det till att elda med förstånd om man ska kunna luncha där. Har en sån där gashäll, den får jag slänga med för man kommer inte vara sugen att fyra på kaminen alla gånger det är dags för käk.
Märkte också att väggen snabbt blev ruskigt het så jag vill göra vad jag kan för skydda den från strålningsvärmen så nu rådfrågar jag panelen vad ni tror är bäst. Är det bästa mineritskiva med luftspalt bakom? Har 11 cm från kamin till vägg och 20 cm mellan rör och vägg.
@Seb macahan , vad jag förstod hade du blivit avrådd till detta

1545933141_007.jpg
1545933145_008.jpg
1545933149_013.jpg
1545933156_014.jpg
1545933168_015.jpg
1545933176_016.jpg
1545933198_018.jpg
1545933219_023.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skithuset

MDin  
#540554 En liten simpel fråga: Hur löser du järnvitrolen? Jag skulle stryka ett bord jag byggde, å det var ett helsike att få vitrolen att lösa upp. Bordet blev snyggt å bra, men inte grått som jag trodde, blev brunt. Nu efter fyra år är det fortfarande brunt.
Lite irriterande att inte få en fullvärdig upplösning.

Användarvisningsbild

Re: Skithuset

sundelius  
#540561 Det blandar sig super enkelt i ljummet vatten, låter nästan som det var något fel på produkten du köpt :???:
Har inget bättre svar, det blandar sig som sagt plättlätt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).