Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129044 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

totte  
#538236 Snabba ryck!

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Kse  
#538237 Självklart, här köps inga nya grejer utan lite film! 😄

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

anersimyra  
#538239 En kamrat som har kört miniskotare sen ” hedenhös ” köpte sig en Bison och är mycket nöjd med maskinen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

tallen100  
#538243
halvproffs skrev:Ja, verkligen roligt. Tänkte åka över efter helgerna och provköra bisonen när Uven fått ihop lite virke. Kanske det är jag som är pilot på filmen. Får väl maskera mig ifall det inte går nå bra 🙂

Gör väl inget om du är halvproffs ett tag :wink:

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

tallen100  
#538244
anersimyra skrev:En kamrat som har kört miniskotare sen ” hedenhös ” köpte sig en Bison och är mycket nöjd med maskinen.. :-bd

Ja det måste ha hänt en hel del sedan dess :d :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538255
anersimyra skrev:En kamrat som har kört miniskotare sen ” hedenhös ” köpte sig en Bison och är mycket nöjd med maskinen.. :-bd


Trevligt att höra!
I sammanhanget så är du en av mina inspirationskällor för det jag försöker göra nu. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

urban1  
#538631 Grattis till din 10000 Ulvskogen. Körde själv 700 timmar med en sådan. Grymt nöjd med den. Den kan upplevas lite ryckig i kransvängen men det har kranman lösning på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538634
urban1 skrev:Grattis till din 10000 Ulvskogen. Körde själv 700 timmar med en sådan. Grymt nöjd med den. Den kan upplevas lite ryckig i kransvängen men det har kranman lösning på.

Det var ju alldeles utomordentligt trevligt att läsa! :grin:
Läste någonstans att det visst finns en krandämpare. Upplevde också den som lite ryckig när jag körde den kranen på gallringsdagarna för två år sen. Men då tänkte jag det berodde på mig bara :shock:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538975 Läste igenom @sundelius tråd igen och ser att han har kedjor på fram både vinter och höst. Han verkar ha rätt backig och stenig skog, som jag.
Vad tror ni, behöver jag kedjor på Bison också som regel, eller mer i undantagsfall? Har inget emot kedjor men slipper man så är det förstås att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538977 Kedjor på, då går den tryggare och du kan koncentrera dig på annat.
När du blir van så kan du prova utan.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

sundelius  
#538993 Håller med Slurfi
Ska du vara i skogen och inte har massa flyttar på väg så kör med kedjor på. Det är säkrare och du slipper många av det där förargligt glidningarna i sidled som gör att du hamnar i trångmål.
Kom på att du hade dolly, då kanske du kan lägga kedjor på utan att det påverkar vid flytt?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Vardon  
#538994 Håller med. Kedjor hjälper mig att stanna brukar jag tänka. Att jag inte kommer upp eller går i sidled det är ofta lösbart, stannar det inte är det inte kul längre....

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

peacericht  
#539294
Uvskogen skrev:Läste igenom @sundelius tråd igen och ser att han har kedjor på fram både vinter och höst. Han verkar ha rätt backig och stenig skog, som jag.
Vad tror ni, behöver jag kedjor på Bison också som regel, eller mer i undantagsfall? Har inget emot kedjor men slipper man så är det förstås att föredra.

Har du backig skog ska du såklart ha kedjor! Har backig terräng jag med och skillnaden i framkomlighet med och utan kedjor är stor på min 6000x. Har även dubbat däcken på boggien för de där isiga dagarna med sidlut. Funkar även helt OK i isiga backar.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539305 Kedjor är beställda och förhoppningsvis kommer den levererad med dem på! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#539324
Uvskogen skrev:Kedjor är beställda och förhoppningsvis kommer den levererad med dem på! 🙂


Hur får du den levererad? Jag har fått mina maskiner levererade med skåpbilar och dom vill inte ha kedjor på inne i skåpen. Köper du även band till din Bison?
Jag slet i helgen och la kedjor på både skotare och skördare och när den nya skördaren kommer om en månad är jag säker på att jag får stå där igen och dra på 4 kedjor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).