Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fråga angående smörjning Vreten 65-40

14 inlägg 5626 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#538819 Hej mitt första inlägg här men har läst mycket och måste säga att forumet är en ständig vänn.

Hej jag har nyligen köpt för mig min första "fullstora" huggarvagn en vreten hvv9 med 65-40 kran. Är hitintills mycket nöjd. Tidigare har jag en kranman t4500 som jag kör tillsammans med min Iller D200.

Här är bild på ekipaget

1544961510_dsc_0473.jpg


Jag har dock en fråga och det gäller smörjningen av kranfoten. Eftersom det ser ut som att kranfoten är bytt något gång tidigare så är jag osäker på årsmodell.
På annat ställe i forumet har jag läst att äldre ska ha 6st smörjnipplar jag kan bara lokalisera 5st enl bilderna nedan
1544961457_dsc_0484.jpg

1544961457_dsc_0485.jpg

1544961458_dsc_0486.jpg

Sedan hittar jag två pluggar, är det oljepluggar så att det är 89-90 olja som ska fyllas här.

Tacksam för den hjälp jag kan få.
Mvh Jonas



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

ananders  
#538828 Jag hade samma modell på vridhus på min förra Vretenvagn och där satt det en smörjnippel under oljepluggarna, möjligt att den sätt på andra sidan. Det är också möjligt att nipplen är avbruten.

Efter som du har smörjnipplar på kuggstängerna så tror jag inte du har olja i vridhuset.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#538852 Om man tittar på första bilden på vridhuset ser man vad som kan vara en avbruten smörjnippel men den sitter på samma höjd som nippelen som sitter på höger sida. Smörjer den då inte samma sak?
Tror du att det är en avbruten smörjnippel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

JohannesG  
#538857 Inte omöjligt med avbrutna nipplar, enklast är att du kollar. Inte heller ovanligt med flera nipplar på större lagringar för att säkert få fett runt hela.

Ser ju ut att vara både avtappning och påfyllnadshål, så jag tror det ska vara oljefyllt också. Kan vara så att de nipplarna smörjer bussningarna som ligger på baksidan av kuggstängerna.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#538864 Okej tack för hjälpen.
Jag ska kolla imorgon när det är ljust igen.
I vanliga lager pumpar man ju fett tills man ser det tryckas ut.
Hur mycket och ofta brukar Ni smörja?

Jag brukar ta ca 4pumptag i nipplarna vid vridcylindrarna och i kransen brukar jag pumpa under tiden jag samtidigt vrider kranen från höger till vänster. Detta gör jag till och från när den används eller innan den börjar användas efter att den har stått ett tag.

Som ni kanske förstår på mina frågor saknar jag instruktionsbok och har inte kunnat hitta eller få tag i en. Så därför är jag glad för alla tips och information om underhållet.

Mvh Jonas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

ananders  
#538870 Jag tänker på sista bilden, jag hade en smörjnippel under oljepluggarna. Tror faktiskt att det var en på var sida både uppe och nere.

Jag ska se om jag har något instruktionshäfte från vreten liggandes.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

ananders  
#538880 Här är en bild på vridhuset på min förra vagn där sitter en smörjnippel nere mellan cylindrana, den ljusa fläcken.
Och jag hade ingen olja i vridhuset.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#538895 Tack ananders

Jag har helt klart smuts och bråte på bilden där nippelen skulle kunna sitta alternativt så har den nedre nippelen gått sönder och ersatts av en plugg. Måste helt klart undersöka det imorgon.

Man vill ju about inte köra med kranen utan att man känner sig tillfreds med smörjning.

Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

JohannesG  
#538897 @Morgan Nordin har väl koll på sånt här tror jag? 😀

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

Fredrik Reuter  
#538932 Hej,
Jag kommer rackarns inte ihåg men har för mig att det ska vara NLGI 0 eller NLGI 00 fett för detta vridhus.
Kör man med NLGI 00 så kan man nog använda pluggarna för att kolla nivån då det nästan är ett flytande fett.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#538968 Fredrik du menar att fettet som skall användas just i vridhuset (innanför pluggarna) ska vara kugghjulsfett NLGI 0.0 eller skall övriga smörjpunkter på vridhuset och vridcylindrarna också smörjas med det fettet?

Jag har tidigare använt vanligt entreprenadfett till smörjpunkterna som visas i bilden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#539004 Tack ananders det är lättare att hitta något när man vet var man ska leta :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

halvproffs  
#539049 Hoppas det går att läsa.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående smörjning Vreten 65-40

HagaJonas  
#539101 Tack, då märker jag vad jag hittar när jag öppnar pluggen 😉
Stort tack för utdraget ur instruktionsboken! 😃

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).