Vedmaskiner, flishuggar

Klipp(som blev nåt annat!)

65 inlägg 37424 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Yanmar 1502d  
#51854 Skönt att höra att jag inte är ensam att utnyttja barn i arbete. :grin:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#53859 Hej magnus fin maskin du fått till .undrar bara om du skulle kunna hjälpa mig med lite mer foton på typ spakar etc etc ska börja nu o tillverka mig en egen och jag tycker den typ av maskin du har passar mig väldigt bra ,mvh micke..

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53872 Jag har ett knippe bilder jag skickat till en annan hembyggare i datorn hemma. O jag tror det var din mailadress som kom igår eller?? Eller kanske det var nån annan! Det är flera som hört av sig så skicka ett PM med mailadress för säkerhets skull.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Gusan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53877 Hej Magnus,

Kan bara hålla med föregående talare, riktigt fin maskin.
Även jag har planer på att bygga något liknande, om jag skickar dig ett pm med min mail adress så skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde maila bildrena även till mig.

/Gusan

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53886 Det var väldans vilket drag det blev i detta :surp: :smile: . Man kanske skulle börja svetsa på en till :P

Bilder kommer framåt kvällen.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53891 Javisst, lägg bilder här om du inte redan gjort det, eller kör en repris.

Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#53936 hej har nu skickat dig en mail adress usch vilket jobb bara hitta delar undrar bara om en i balk 100*100 ska hålla B-) har även fått tag på en spak till klyven nu imorgon ska jag fixa plåtar 3 mm tror jag ska hålla .kolla gärna min tråd kommer bilder etc etc så fort jag kommer igång ..fergu 65

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

totte  
#53938 En balk på 100 x 100 håller. Vad jag såg på bilden så var det en I-balk, dom är starka.

Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#53940 ok de låter ju bra o tung var den med ska sätta på en kolv från en lastbil till ett stödben tror den är ca 700 mm lång vad tror ni om de ..??

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53945 Det finns ju en anledning till att vedklyvskolvar ser ut som dom gör! grov stång med förhållandevis klent ytterrör= snabb retur. Annars funkar väl vilken kolv som helst men hastigheterna kan ju som sagt bli lite lidande.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53946 Stödbenscylinder FTW For The Win!
Jag har 2st som ligger i verkstaden och väntar på husse.
Tänk bara på att det kan finnas strypning i backledningen som måste rensas bort.

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

totte  
#53956
fergu65 skrev:ok de låter ju bra o tung var den med ska sätta på en kolv från en lastbil till ett stödben tror den är ca 700 mm lång vad tror ni om de ..??


Och vad är det för dimension på cylindern, kolvstångsmått/cylinderdiameter?

Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#53983 jadu vet inte ca 700mm lång rätt grov skulle tippa kolven är ca 60 -70 mm men kollade den idag och det fanns en typ ventil upptill på den vet inte men tror det är typ spak till att hissa den upp o ner ..kanske skulle räcka med en 600mm kolv om jag nu bara ska klyva 50 cm ved mest .ursäkta mig men helt nollad på hyraulic ... :???:

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53984 Det som är intressant är diametern på kolvstången och höljet. Förhållandet mellan dom båda ger hastigheten på ut resp. retur.
På en vedklyvcylinder är ca 70-80mm hölje vanligt. Det blir typ 6-7 tons tryckkraft. Sen sätter man i en förhållandevis grov kolvstång för att få liten oljevolym på returen vilket i sin tur ger snabb retur.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

fergu65  
#53989 ok ska kolla upp måtten lite imorgon och ta ett kort med ..håll på magnus i lets dance :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).