Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 42067 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkesbörsen?

M.Nilsson  
#501105 Hej,

Mitt namn är Mats och äger en medelstor skogsfastighet i Västernorrland.
Många av er som hänger här på forumet är ju aktiva och väldigt pålästa ang allt som rör branschen.
Igår nåddes jag av nyheten att Virkesbörsen tagit in ytterligare 10 miljoner kronor i riskkapital för att expandera sin verksamhet.

Då marknaden ser ut som den gör just nu så går jag självklart i tankarna på att avverka. Någon som har testat att använda sig av deras tjänster? Jag följer detta med spänning och Svenska kyrkan i Växjö verkar ju ha nått framgångar med hjälp av deras tjänst.

Nu är ju detta en större skogsägare som givetvis kan erbjuda den volym som jag inte själv kan uppnå, men är det någon av er som använt sig av börsen? Hur har er upplevelse varit?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Andreas99  
#501143 Fast vilka framgångar hade Växjö stift egentligen? Mer betalt än förra omgången de sålde ja, men det vore ju konstigt annars när priserna har gått upp.
Sen är kanske inte idén så dum och kanske värd att testa. Blir dock inte klok på hur mycket de vill ha betalt och om det är värt det för att nå några inköpare som finns längre bort än det normala området.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501166 Kollade med virkesköparna nyligen om Virkesbörsen.
Dom visste inte vad det var !!!!!
Det var det negativa.
Tror att det blir enda vägen att bryta virkesköparnas monopol.
Så vi kan få en transparent virkesmarknad av Finsk typ. Dom är ljusår före Sverige
Det är det positiva

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Hunnern  
#502038 Vad är nyttan???
Även om jag har gott om köpare i mitt område så är dom kanske 5-10 st.
Rätt enkelt att kontakta dom presumtiva tycker jag.
Finns ju redan betydligt billigare annonsvägar...
Måste ju dessutom vara rejält, minst femsiffriga volymer, för att någon mer långväga ska vara intresserad skulle jag tro.
Vettigare virkesmarknad är nog något som de flesta är överens om.
Men att virkesbörsens upplägg skulle vara det som löser den knuten håller jag för högst osannolikt.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Sandström87  
#502049 Tror inte ett dugg på virkesbörsen på lång sikt. De enda dom kan åstakomma är en fragmenterad skogsägarkår och då mina vännar gnider de stora drakarna sina händer.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502083 Risken är att du får rätt Sandström
Krävs väldigt mycket för att vi ska få en transparent virkesmarknad.
Å som sagt de stora drakarna vill definitivt inte det.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

metsätorpari  
#538625 Jag är virkesköpare men också skogsägare därför vill jag berätta om mina erfarenheter om virkes köp och virkeförsäljning. Ett stort problem är att skogsägare tittar blint på sortimentpriser men får ingen information av fördeningen av olika sortiment. Skillnaden är verkligen stor. När ni begär sortiments netto begär också beräknad fördelning annars kommmer ni bli lurade. Jag kan inte räkna ut hur många skogsägare som blivit blåsta med höga timmer priser men utfallet har blivit löjligt lågt.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

isteskog  
#538647 Minns från min korta tid som virkesköpare att vi skulle premiera premier på klentimmer före massaved. Enligt dataklaven skulle det bli 10-15 procent timmer i förstagallringarna, i verkligheten blev det ungefär 5. Har varit bättre med en premie på massaveden istället! Men bolaget jag jobbade åt hade endera premier på massaveden eller timret. Kändes ibland som att man lurade skogsägarna....

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538648 Det kostar dig som säljare inget att använda virkesbörsen. När jag använt dem så har jag gjort förbehållet att om min ordinarie köpare lämnar högsta pris så kan jag sälja direkt till honom utan provisioner.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Torbjörn Johnsen  
#544859 Nu ska Virkesbörsen börja förmedla skogsvårdstjänster enligt tidningen Skogen.

Skogsägare kan begära offert på allt från en rotpoststämpling, ny skogsbruksplan, skatt- och juridiktjänster till plantering, dikesrensning, avverkning och skotning.

“Virkesmarknaden lider av bristande transparens och effektivitet. Vi vill med Skogsvårdstorget göra det enklare och roligare att bedriva ett aktivt skogsbruk. Oavsett var man bor eller har sin skog”, säger han. (Adam Aljaraidah, vd, SFO anm)


Läs hela artikeln i tidningen Skogen här

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

NIM  
#545091 Jag har också talat med ett par inköpare om Virkesbörsen.
Ingen av dem trodde på det men det är rätt naturligt då de naturligtvis vill minimera konkurrensen.
Själv tror jag på iden men det tar nog ett tag innan man kan förändra marknadens arbetssätt.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545362 När virkesköparna frågar lite småsurt om de inte får köpa virke snart så tycker jag att det är bra att hänvisa till Virkesbörsen. " Mitt utbud finns där så det är fritt att bjuda"

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Norrtälje  
#545532
Torbjörn Johnsen skrev:Nu ska Virkesbörsen börja förmedla skogsvårdstjänster enligt tidningen Skogen.


Det var ju lustigt, jag funderade just häromdagen över den bristfälliga överblick som är gällande entreprenörer och andra skogliga aktörer. Där ska bli intressant hur dom söker sig framåt men även här på skogsforum tycker jag det finns mycket man skulle kunna göra för att smörja marknaden mellan köpare och säljare.

NIM skrev:Jag har också talat med ett par inköpare om Virkesbörsen.
Ingen av dem trodde på det men det är rätt naturligt då de naturligtvis vill minimera konkurrensen.
Själv tror jag på iden men det tar nog ett tag innan man kan förändra marknadens arbetssätt.


Jamen är inte det lite som att fråga en butikssäljare "vad tror du om det här med näthandel.."

Inköparen är idag en nödvändig mellanhand i transaktionen mellan skogsägare och bolaget som slantar upp men om den transaktionen effektiviseras kommer antalet inköpare minska. Att ta upp utsikter och nyttan i det arbete man gör för diskussion känns såklart föga stimulerande.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545642 Bolagens inköpare är väl knappast en mellanhand? Lika lite som du och jag är mellanhänder mellan vår skog och skogsbolagen.

Virkesbörsen en mellanhand, dock.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Norrtälje  
#545724 Inköpare behövs för bolagens räkning i den marknad vi har men i framtiden inte minst med bättre mätteknik och automation kommer bolagen inte vilja hålla sig med inköpare då lönekostnaden blir för hög. Mellanhand var klumpigt formulerat då det blir en semantisk diskussion men min poäng är att visst är det en part som skulle kunna rationaliseras och effektiviseras precis som om jag vore en skogsägande utbo med skog i norrland jag låter bolaget förvalta, då vore ju jag ganska onödig och mest i vägen för en effektiv skogsproduktion, förädling och försäljning.

Jag tycker virkesbörsen är ett strålande initiativ, att stämpla ett bestånd och erbjuda på en transparent marknad är ett stort steg framåt tycker jag även om det ännu är i sin linda och säkerligen krockar med nuvarande arbetsmetodik hos bolagens inköpare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).